tarvitsisin oppaan

kilppuli

Re: tarvitsisin oppaan

Postby kilppuli » Sat Dec 07, 2013 3:54 pm

Heips! Pahoittelut, vähän venähti ajan kanssa koneelle pääseminen.
En koe, olen ymmärtänyt tämän minän harhan, mutta en halua että Maahinen muuttuu vihreästä siniseksi. Se nyt vaan on siten, että en pysty esittämään kokeneeni.
Jauhan tätä niin kauan aikaa(itsekseni) ettei minun tarvitse miettiä vastausta edellä olevaan kysymykseen.
Kiitos tarkennuksesta. Monesti "älyllinen" ymmärrys tuleekin ennen kokemuksellista näkemistä. Jatketaan vaan opastusta ja katsomista niin että ei ole epäilystä. Toki ajatuksia epäilystä voi tulla, mutta niitä nyt voi tulla mistä tahansa muustakin. Ajatus ei kerro mistään todellisesta, kuten jo koetkin.
Kuitenkaan en voi sanoa voivani elää minättömänä tällähetkellä
Kerro tästä lisää.Mikä on se minä joka ei voi elää minättömänä?

Rauhaisaa iltaa :)

Kilppuli

Maahinen

Postby Maahinen » Sat Dec 07, 2013 6:28 pm

terve
Kerro tästä lisää.Mikä on se minä joka ei voi elää minättömänä?
Kun kirjoitin vastauksen niin tekstin ymmärtämisen vuoksi on pakko käyttää minä sanaa.
Mutta olen siis jotenkin juminut tähän katsomiseen. Tarkoitan että kun etsin minää silmien "takaa" ja en sitä löydä mutta painin aina sen asian kanssa että "kuka" sitä etsii. Tai kun keskityn mikä ajatus nousee-"kuka" sitä odottaa.

Tajuan että minää ei ole, mutta on keskittyminen katsomiseen tai ajatuksen odottamiseen, kuulemiseen, hengityksen tiedostamiseen eli siis ois katsomista, kuulemista, tuntemista, keskittymistä-nyt alko tuntumaan että taidan olla jäljillä.

kiitos vieläkin

t. Maahinen

kilppuli

Postby kilppuli » Sun Dec 08, 2013 12:11 pm

Heips !
Kun kirjoitin vastauksen niin tekstin ymmärtämisen vuoksi on pakko käyttää minä sanaa.
Mutta olen siis jotenkin juminut tähän katsomiseen. Tarkoitan että kun etsin minää silmien "takaa" ja en sitä löydä mutta painin aina sen asian kanssa että "kuka" sitä etsii. Tai kun keskityn mikä ajatus nousee-"kuka" sitä odottaa.
On tosiaan lähes mahdotonta kommunikoida käyttämättä tuota sanaa, eikä se ole tarkoituksenmukaistakaan.Oleellista on oikeastaan se että vaikka tuota sanaa käyttää TIETÄÄ että sitä minää johon viitataan ei ole olemassa. Tarina on minästä. Se on kimppu ajatuksia ja määritelmiä.
Onko etsijääkään? Vai ajatuksia etsimisestä? Voitko löytää tuota odottajaakaan?
Tajuan että minää ei ole, mutta on keskittyminen katsomiseen tai ajatuksen odottamiseen, kuulemiseen, hengityksen tiedostamiseen eli siis ois katsomista, kuulemista, tuntemista, keskittymistä-nyt alko tuntumaan että taidan olla jäljillä.
Voitko tehdä edes tuota keskittymistä? Voiko olla että sekin vaan tapahtuu? Samalla tavalla kun minä ei voi määrittää tai päättää hetkeä jolloin nukahtaa, nukahtaminen vaan tapahtuu. Päättääkö joku keskittyä?

Hyvin menee!

Rentoa sunnuntaita :)

Kilppuli

kiitos vieläkin

t. Maahinen[/quote]

Maahinen

Postby Maahinen » Sun Dec 08, 2013 10:25 pm

Iltaa taas
Onko etsijääkään? Vai ajatuksia etsimisestä? Voitko löytää tuota odottajaakaan?
En voi löytää etsijää enkä odottajaa, mutta on "jotain" joka huomaa sen ajatuksen.

katsooko mieli mieltä:), ja taas "minua" huijataan.

Pakko mennä unille ennen kun lähtee tukka päästä

t. Maahinen

kilppuli

Postby kilppuli » Mon Dec 09, 2013 8:03 am

No, ei niitä hiuksia mihinkään tarvitsekkaan ;) Ei vaiskaan,

En voi löytää etsijää enkä odottajaa, mutta on "jotain" joka huomaa sen ajatuksen.
Onko se joku? Vai onko vain huomaaminen?

Tässä Moojin kuvaava video katsottavaksi liittyy aiheeseen ajatukset ja tilaan ennen tietämistä.
https://www.youtube.com/watch?v=9uVChac-NqM
katsooko mieli mieltä:), ja taas "minua" huijataan.
Ja mikäs se mieli sitten on? Missä se on? Se on toki hyödyllinen sana kuten minäkin, mutta mikä ihmeen mieli? Mikä ihmeen ego? Tarkoitammeko egolla tunteita, ajatuksia, vai mitä? Tutki itse. Mitä tarkoitat, kun sanot mieli?

Hauskaa päivää!

Kilppuli

Maahinen

Postby Maahinen » Mon Dec 09, 2013 10:39 am

noniin

ei pitäisi yöllä miettiä mitään tällä päällä ainakaan:)
Onko se joku? Vai onko vain huomaaminen?
ei se ole joku eikä jotain on huomaaminen (ajatus-toinen...) ja sitten mieli merkkaa/leimaa ja sitten "minä huomasin". Ymmärrän.

Hieno video, tämäkin puhui fokuksesta ja sitten olemisesta.
Ja mikäs se mieli sitten on? Missä se on? Se on toki hyödyllinen sana kuten minäkin, mutta mikä ihmeen mieli? Mikä ihmeen ego? Tarkoitammeko egolla tunteita, ajatuksia, vai mitä? Tutki itse. Mitä tarkoitat, kun sanot mieli?
Siis ei ole mieltä eikä egoa jos ajatuksen mukaan ei lähdetä. Näin olen sen syväistänyt ja tämän Moojin on pakko puhua juuri samasta asiasta tuossa videolla.

Muakavaa päivää

t. Maahinen

kilppuli

Postby kilppuli » Mon Dec 09, 2013 11:59 am

Siis ei ole mieltä eikä egoa jos ajatuksen mukaan ei lähdetä.
Katso vielä tätä. Jos?

Mukavaa päivää sinullekkin!

Kilppuli

Maahinen

Postby Maahinen » Mon Dec 09, 2013 7:02 pm

Siis ei ole mieltä eikä egoa jos ajatuksen mukaan ei lähdetä.

Katso vielä tätä. Jos?
Niin siis niitä ei ole ollenkaan, mutta jos ajatuksien matkaan lähtee ne tuntuvat erittäin todellisilta. Tämänhän sitä hoksasi jo aiemmin tsi niin ainakin luulin:)

t. Maahinen

kilppuli

Postby kilppuli » Tue Dec 10, 2013 1:06 pm

Heips :)

Ymmärsinkö oikein että että ymmärrät että minää ei ole, mutta minä tuntuu kuitenkin olevan mukana vielä kokemuksessa?
Millä tavalla minä näkyy arkisessa elämässä? Kerro vaan ihan runsain sanoin.
Onko sinulla olemassa jotain omaa?

Terkkusin Kilppuli

Maahinen

Postby Maahinen » Tue Dec 10, 2013 8:32 pm

Terve

Ilmeisesti olen kuitenkin odottanut jotain selvää ja merkittävää tapahtuvaksi, kun ymmärrän minän illuusion. Luin joidenkin kokemuksia ja niistä osalla tuntui olevan isoja juttuja ja osalla suurinpiirtein samaa mitä itselläni. Tiedän että vertaaminen on turhaa, mutta tietysti sitä katsoo onko samaa mitä itsellä.
Arkielämän jutut pyörivät pitkälle siten että pystyn aika hyvin huomioimaan milloin mieli sotkee asioita minä suuntaan. Samoin pystyn "olemaan" ja antamaan mielen touhuilla ja tämä oleminen on se jota "olen etsinyt". Käytän taas minä sanoja mutta en siinä mielessä etten tajuaisi niitä käyttäväni.
Tämä "alla" oleva hiljaisuus on nyt se minun "suuri kokemukseni", olen tietysti kokenut sitä aiemminkin ja tänäänkin, ei vaan ole tullut sitä ihmeteltyä.
Jos alan erittelemään katsomista/olemista tulee minulla ongelmaksi kuka tarkkailee, jos annan kaiken olla niin ei ole "ongelmiakaan".
Törmäsin muuten tätä kautta Richard Langin sormella osoitteluharjoitukseen ja sitähän kuljetaan päättöminä:)

Kiitoksia vielä:)

t. Maahinen

Maahinen

Postby Maahinen » Tue Dec 10, 2013 9:17 pm

Jäipähän vastaamatta sinun kysymyksiisi.

Ymmärsinkö oikein että että ymmärrät että minää ei ole, mutta minä tuntuu kuitenkin olevan mukana vielä kokemuksessa?
Millä tavalla minä näkyy arkisessa elämässä? Kerro vaan ihan runsain sanoin.
Onko sinulla olemassa jotain omaa?

Siis ymmärrän ja tiedän ettei minää ole, arkielämässä ajatukset voivat viedä minä suuntaan (ajattelen, valitsen jne...), mutta sen jo havaitsee ja voi antaa asian olla.

Eihän "minulla" ole mitään omaa:)

t. Maahinen

kilppuli

Postby kilppuli » Wed Dec 11, 2013 2:10 pm

Heipsan!

Hyvä että huomasit minkälaisia odotuksia ja kuvitelmia ajatukset osaavat luoda. Vertailu on myös osa mielentoimintaa, sitä tapahtuu mutta tiedämme että se ei kerro mistään todellisesta.
Luonnossa toinen puu ei ole toista parempi, jne. :)

Mitenkäs, koetko nyt nähneesi minän harhan läpi, tuntuuko tässä olevan vielä jotain epäselvää, tms?

Leppoisaa iltaa!

Kilppuli

Maahinen

Postby Maahinen » Wed Dec 11, 2013 4:34 pm

Tämä on näin hyvä ja minä kiitän vielä kerran ajastasi

oikein mukavaa jatkoa sinne

t. Maahinen

kilppuli

Postby kilppuli » Thu Dec 12, 2013 11:12 am

Kiitos ja kaikkea hyvää :)