Opastusketju - Tie

mag

Re: Opastusketju - Tie

Postby mag » Tue Sep 25, 2012 5:10 am

Hyvä, selostin sulle pikaisesti minä-ajatuksen idean.

Minä-ajatus on "esiajatus" jokaisessa ajatuksessa "minä sitä tai tätä". Esim. ajatus "minä nousen tuolista": täytyy olla ensin esiajatus "minä", ennen kuin mikään voi "nousta tuolista". Minä-ajatus on vain oletus, uskomus, konventio, joka helpottaa käytännöllistä elämää ja viestintää. Mutta onko mahdollista osoittaa minään sormella? Löytyykä minuutta mistään, vai onko vain aistihavaintoja kehosta ja ympäristöstä?

PLOP-harjoitus auttaa näkemään minä-ajatukset ennen kuin syntyy tunne erillisyydestä: tarkkaile kaikkia "minä/minun" -esiajatuksen sisältäviä ajatuksia.

Tie

Postby Tie » Fri Sep 28, 2012 9:59 pm

Tervehdys!

Lähden aamulla viikoksi reissuun. Harjoittelen ajatusten tarkkailua ja "puhkomista" edelleen, tekee hyvää. Viimepäivinä jäänyt vähälle. En ihan tuota englanninkielistä tekstiä ymmärrä, mutta käsitän, että tauolla olet sinäkin...

mag

Postby mag » Sat Sep 29, 2012 5:44 am

Terve,

Lähden itsekin reissuun tiistaina, mutta tämän ei pitäisi aiheuttaa merkittäviä muutoksia mahdollisuuteeni viestitellä ainakin kerran päivässä. Hyvää reissua itsellesi! Voit tehdä reissussa hyvin tuota aistidataharjoitusta ja plop-harjoitusta jos et ole jatkuvasti sosiaalisessa seurassa. Palaile sitten sopii jatkaa.

Tie

Postby Tie » Sun Oct 07, 2012 7:29 pm

Hei jälleen!

Olen palannut kotiin ja nähdäkseni nyt jää hieman enemmän aikaa ja omaa tilaa jatkaa tätä "tietä". Vähänlaisesti ehdin 10 hengen porukassa harjoitusta tekemään, mutta jotain kumminkin. Olen ihastunut harjoitukseen, se katkaisee levottomana säntääviä ajatuksenjuoksuja ja pääsen "tyhjään tilaan". Ilmavaan, sumuiseen, hiljaiseen. Siellä pysyminen on vaikeaa. Minua ei ole siinä mielessä, kuin Fyysisesti olen olemassa.
Haluaisin palata alun kysymykseen, mitä odotan tältä prosessilta? Odotan löytäväni selkeyden. Luopumaan tarpeettomasta tekemisestä ja suorittamisesta. Haahuilen asiasta toiseen, elämäni on mielestäni liian "täyttä". Haluan tehdä sitä, tätä ja tuota ja aika ei millään riitä. Sitten tunnen riittämättömyyttä ja en ole tyytyväinen itseeni, en tee sitä, mitä haluaisin tehdä, vaan sitä, mitä pitää tehdä.

mag

Postby mag » Tue Oct 09, 2012 5:41 am

Hyvä.

Edellä käsiteltyä:

1. aistidataharjoitus: puhtaat aistikokemukset (ei minuutta missään)
2. plop-harjoitus: ajatukset ovat vain ajatuksia (ei niistä löydy minuutta, ovat vain ajatuksia?)
3. minä-ajatuksen idea

Palaa edellisiin viesteihin, jos tuntuu että käsitys/kokemus yllä mainituista ei ole selkeä.

Välitön kokemus muodostuu kohdista 1 ja 2 eli aistihavainnoista kehosta ja huoneesta sekä ajatuksista. Onko jotain joka mielestäsi ulkopuolelle? Esim. tunteet koetaan aistimuksina kehossa + niihin liittyvinä ajatuksina?

Pystytkö löytämään minää välittömässä kokemuksessasi mistään?

Tie

Postby Tie » Wed Oct 10, 2012 7:56 pm

Hei!

Tää on vaikeampaa, mitä oletin, mutta uskoisin olevani kärryillä. En voi osoittaa "minää" sormella. Ajatusten tarkkailu ja "plop" on osoittanut ajatusten tulevan ja menevän, haihtuvan. Minää niissä ei ole. Ympäristö on olemassa ilman minuakin, sikäli kuin sitäkään on. Tunteet käsitän reaktioina johonkin ajatukseen.
Alkuun "minua ei ole olemassa, eika ole koskaan ollutkaan", tuntui luopumiselta. Nyt se tuntuu helpotukselta. Mietin, että tarvitsenko "minää" mihinkään?

mag

Postby mag » Wed Oct 10, 2012 8:41 pm

Tuntuuko, että tähän minuuden illuusion näkemiseen liittyy vielä jotain epäilyksiä mitä pitäisi käsitellä?

Tie

Postby Tie » Mon Oct 15, 2012 6:16 pm

Minä -ajatus ei ole vielä selkeä. En ole sisäistänyt, mitä sillä tarkoitetaan. Vaikka minää en pysty sormella osoittamaankaan.

mag

Postby mag » Mon Oct 15, 2012 6:24 pm

Kirjoitin muutama viestiä aikaisemmin seuraavan minä-ajatuksesta. Onko siinä jotain epäselvää?
Minä-ajatus on "esiajatus" jokaisessa ajatuksessa "minä sitä tai tätä". Esim. ajatus "minä nousen tuolista": täytyy olla ensin esiajatus "minä", ennen kuin mikään voi "nousta tuolista". Minä-ajatus on vain oletus, uskomus, konventio, joka helpottaa käytännöllistä elämää ja viestintää. Mutta onko mahdollista osoittaa minään sormella? Löytyykä minuutta mistään, vai onko vain aistihavaintoja kehosta ja ympäristöstä?

PLOP-harjoitus auttaa näkemään minä-ajatukset ennen kuin syntyy tunne erillisyydestä: tarkkaile kaikkia "minä/minun" -esiajatuksen sisältäviä ajatuksia.
Eli kun nousee ajatus "minä", niin sen myötä syntyy väistämättä myös toinen ajatus (uskomus) "toinen", ja alkaa dualistisuuden sopan hämmennys.

Return to “Suomeksi”