Sisäisesti vapaa? Opas palveluksessasi.

matkalla_kotiin

Re: Sisäisesti vapaa? Opas palveluksessasi.

Postby matkalla_kotiin » Thu Sep 13, 2012 8:58 pm

OK. Tehdään vielä toinen harjoitus.

Mistä ajatukset ilmestyvät ja mihin ne katoavat? Välittömän kokemuksen pohjalta? Aivot ja mieli ovat oletuksia, uskomuksia, välittömässä kokemuksessa, joten älä viittaa niihin.

On erittäin tärkeää olla valppaana juuri sinä hetkenä kun uusi ajatus ilmestyy. Kun se tapahtuu, sano hiljaa mielessäsi "plop", ja astu ulos ajatuksesta sanomalla:

"Olet vain ajatus, et mitään todellista"

Anna ajatuksen kadota, ja odota uuden ilmestymistä, ja toista prosessi yhä uudestaan.

Huom. mielen kaksi eri moodia: (1) rekisteröi huonetta ympärilläsi (2) tuottaa tarinoita/ajatuksia näkemästään. Jos tämä jaottelu ei tunnu heti selvältä (huolestut esim. siitä, ettet vain ajattelisi pöytää kun vain rekisteröit sen näkökentässäsi), niin keskity vaikka odottamaan ajatuksia, jotka liittyvät johonkin joka ei ole näkökentässäsi huoneessa ympärilläsi, silloin voit olla 100% varma, että ne ovat täyttä tuubaa, fiktiota.

Saatko edellisen harjoituksen tehtyäsi sellaisen tunteen, että "ihan kuin olisin teflonia, johon mikään ajatus ei takerru, eikä jätä jälkiä" ? :)
Ajatukset tulevat tyhjyydestä ja katoavat tyhjyyteen. Ei-mistää ei-minnekään. Kun ajatuksia tarkkailee huomaa, että ne katoavat jättämättä jälkiä. En kylläkään tiedä onko tämä ajatusten perusolemus vai käykö niin ainoastaan silloin kun ajatuksia tarkkailee, ts. käyttää energiaa tarkkailuun.

Olen tehnyt harjoituksia ja jatkan vielä niiden tekemistä.

Huomioita:
"tyhjällä" mielellä on vaikea muistaa mitä piti sanoa. Muisteleminen yleensä pakottaa pois välittömästä kokemuksesta, joten olen vain tyytynyt olemaan läsnä sen kanssa mitä on ja sanomaan plop kun ajatus ilmestyy.

Vielä pari käytännön juuttua:
Muistini on huonontunut vuoden alusta lähtien kun aloin kyseenalaistamaan identiteettiäni. Muistan hyvin isot asiat tyyliin missä asun ja ketkä ovat vanhempani, mutta jos pitäisi kertoa esim mitä tein eilen onnistuisi se ainoastaan pitkän pohtimisen jälkeen. Asioista ei jää enään jälkeä mieleen samalla lailla. Nyt myös tulevaisuuden suunnitteleminen on muuttunut vaikeammaksi. Kalenteri tuntuu absurdilta kapistukselta. Tämä tekee arjen pyörittämisestä / yhteiskunnassa elämisestä vähän hankalaa. Tämä siis lähinnä ärsyttää, ei tee elämisestä mahdotonta..

Välillä tuntuu että kontrollin menettämisen tunne on aika hurja. Kuin olisi vapaapudotuksessa. Näissä tilanteissa olen kuitenkin yrittänyt sukeltaa fiiliksen entistä syvemmälle ja olla työntämättä mitään pois.
"Mun pit kertoa siitä kaikesta, taivaasta, toivosta. Mut jos mä kerron kuitenkin ensiksi tän unen.."

mag

Postby mag » Thu Sep 13, 2012 9:50 pm

Kuulostaa siltä, että olet edistynyt hyvin harjoitusten kanssa. Minuuden illuusion havaitsemisen jälkeen aistidataharjoituksen tilaan on helppo palata milloin vaan, mutta ajatusten tarkkailua tarvitaan edelleen, jotta ei mennä mukaan vanhoihin programmeihin. Jatka siis harjoitusten tekemistä tässä muun dialogin taustalla.
Kun ajatuksia tarkkailee huomaa, että ne katoavat jättämättä jälkiä.
Aivan, ja myös "minä"-ajatus muiden joukossa katoaa jälkiä jättämättä, eikö vain? Kun "minä"-ajatus on poissa, mitä jää jäljelle suoran kokemuksen pohjalta, ilman tarinoita?

Syntyykö erillisyyden kokemus mistään muusta kuin "minä"-ajatuksesta, joka pääsee livahtamaan takaovesta sisään silloin kun emme ole valppaana?

Koska ajatukset vain tapahtuvat, ilmaantuvat, niin emme voi estää "minä"-ajatuksen ilmaantumista. Mutta mitä jos et uskoisi siihen nousevaan minä-ajatukseen? Katsoisit sitä ja sanoisit "plop", ja se puhkeaisi kuin saippuakupla?

matkalla_kotiin

Postby matkalla_kotiin » Fri Sep 14, 2012 12:08 am

Mielenkiintoista, egon viimeinen(?) suojamuuri on omia nimiinsä koko "tapahtuma".
"Mun pit kertoa siitä kaikesta, taivaasta, toivosta. Mut jos mä kerron kuitenkin ensiksi tän unen.."

mag

Postby mag » Fri Sep 14, 2012 3:51 am

Vastaatko tarkemmin ja ottaen kantaa sanomaani.

matkalla_kotiin

Postby matkalla_kotiin » Sat Sep 15, 2012 3:33 pm

Aivan, ja myös "minä"-ajatus muiden joukossa katoaa jälkiä jättämättä, eikö vain? Kun "minä"-ajatus on poissa, mitä jää jäljelle suoran kokemuksen pohjalta, ilman tarinoita?
Minulla on vielä vähän vaikeuksia erottaa "minä"-ajatusta normaalin ajatuksen seasta. Tällä hetkellä ajatukset nousevat yhtenä könttinä sisältäen "minä"-ajatuksen.
Syntyykö erillisyyden kokemus mistään muusta kuin "minä"-ajatuksesta, joka pääsee livahtamaan takaovesta sisään silloin kun emme ole valppaana?
Erillisyyden kokemus nousee juuri tuosta "minä"-ajatuksesta, joka sisältyy moniin ajatuksiin, mutta ei kuitenkaan kaikkiin.
Koska ajatukset vain tapahtuvat, ilmaantuvat, niin emme voi estää "minä"-ajatuksen ilmaantumista. Mutta mitä jos et uskoisi siihen nousevaan minä-ajatukseen? Katsoisit sitä ja sanoisit "plop", ja se puhkeaisi kuin saippuakupla?
En ole vielä onnistunut tässä, johtuen siitä että en kykene näkemään "minä"-ajatusta "normaalista" ajatuksesta.

Kiitos mag kaikesta avusta tähän mennessä!

mag

Postby mag » Sat Sep 15, 2012 5:21 pm

Selvennän asiaa hieman: jokaiseen "minä sitä tai tätä" -ajatukseen sisältyy lähtökohtaisesti minä-ajatus eli uskomus, että on olemassa "minä" joka on tuon lauseen subjekti. Ennen ajatusta "minä nousen tästä" täytyy olla ajatus "minä on (olemassa)", jotta se voisi "nousta". Saatko nyt kiinni? Voitko tehdä harjoituksen uudestaan.

mag

Postby mag » Fri Sep 28, 2012 6:00 am

Terve,

Haluatko jatkaa katsomista?

matkalla_kotiin

Postby matkalla_kotiin » Fri Sep 28, 2012 6:18 am

Haluan. Olen jatkanut harjoitusten tekoa niin usein kun olen muistanut. Ajatuksista on vieläkin aika vaikea saada kiinni, niihin identifioituminen tapahtuu hyvin helposti. Toisaalta, tunne että elämä ei tapahdu minulle, vaan jollekkin toiselle, ikäänkuin elokuvassa, on voimistunut. Tämä tunne on erityisen vahva kun yrittää muistella menneitä.

mag

Postby mag » Fri Sep 28, 2012 7:15 am

Olet tehnyt aikaisemmin (1) 360 astee aistidataharjoitusta ja (2) ajatuksen tarkkailuharjoitusta.

Onko välittömässä kokemuksessasi jotain joka jää edellisten eli aistihavaintojen ja ajatusten, ulkopuolelle? Tarkkaile mistä kokemus juuri nyt koostuu. Jos minuutta ei löydy aistihavainnoista eikä ajatuksista, niin mistä sen voi löytää?

matkalla_kotiin

Postby matkalla_kotiin » Sun Sep 30, 2012 11:44 am

Olet tehnyt aikaisemmin (1) 360 astee aistidataharjoitusta ja (2) ajatuksen tarkkailuharjoitusta.

Onko välittömässä kokemuksessasi jotain joka jää edellisten eli aistihavaintojen ja ajatusten, ulkopuolelle? Tarkkaile mistä kokemus juuri nyt koostuu. Jos minuutta ei löydy aistihavainnoista eikä ajatuksista, niin mistä sen voi löytää?
Ei ole olemassa mitään muuta kuin aistihavaintoja ja ajatuksia. Ehkä tunteita, mutta ne ovat yhdistelmä näitä kahta.

En ole vielä paikallistanut minuutta. Paras vastaus jonka pystyn sanomaan tällä hetkellä on, että se on jonkinlainen hienovarainen energia. Jatkan asian tutkimista ja raportoin tänne.

mag

Postby mag » Sun Sep 30, 2012 9:06 pm

Oletan, että tuo hienovarainen energia kuuluu aistihavaintojen piiriin kokemuksessasi.

Mahdoinko kirjoittaa sinulle jo minä-ajatuksen ideasta:

Minä-ajatus on "esiajatus" jokaisessa ajatuksessa "minä sitä tai tätä". Esim. ajatus "minä nousen tuolista": täytyy olla ensin esiajatus "minä", ennen kuin mikään voi "nousta tuolista". Minä-ajatus on vain oletus, uskomus, konventio, joka helpottaa käytännöllistä elämää ja viestintää.

Onko mahdollista osoittaa minään sormella?

Miltä tuntuu tuo väittämä siitä, että minä on vain oletus / uskomus? Voitko todistaa väitöksen vääräksi? Kerro mistä minä / minuus löytyy?

matkalla_kotiin

Postby matkalla_kotiin » Wed Dec 05, 2012 7:18 am

Mitään mitä voidaan aistia ei voi olla osa minnuutta pelkästään jo siksi, että sen voi aistia. Samalla tavalla kun kaikki mitä kamera "näkee" ei voi olla osa kameraa, mikään mitä minä aistin tai ajattelen ei voi olla osa minua.

Ajatus, että minuus on vain ajatus ei herätä juuri mitään tunteita. Ehkä vähän mielenkiintoa ja tiedonhalua / uteliaisuutta.

mag

Postby mag » Wed Dec 05, 2012 7:30 am

Mikä on sellaista mikä ei tapahdu automaattivaihteella? Ajatukset ja tunteet nousevat, keho liikkuu, elämän prosesseja kaikkialla kehossa ja luonnossa. Miltä elämä ilman keskusta (minää) näyttää?

matkalla_kotiin

Postby matkalla_kotiin » Wed Dec 05, 2012 9:31 pm

Ei ole mitään mikä ei nousisi kehossa automaattisesti. Kaikki mikä nousee kehossa on vain mitä nousee kehossa ilman mitään persoonaa. Elämä ilman minää on kevyttä, aivan kuin leijuisi ilmassa. Onnellisuus pulppuaa spontaanisti jostain alavatsan kohdalta..

mag

Postby mag » Thu Dec 06, 2012 9:36 am

Entä ajatukset? Mitä sanot, jos väitän, että et ole ajatellut ensimmäistäkään ajatusta, tehnyt ainuttakaan päätöstä elämässäsi? Ajatukset nousevat ja päätökset tapahtuvat spontaanisti, ja tunne minästä ajattelijana tai päättäjänä enemmän looginen johtopäätös kuin todellisuutta?

Voisiko kontrollin tunne olla myös minuuden illuusio? Minä on vain ajatus, joka voidaan havaita sisäänrakennettuna esiajatuksena jokaisessa "minä sitä tai tätä" ajatuksessa. Ajatus ei ajattele, päätä, valitse eikä kontrolloi mitään. Miltä tämä tuntuu?

Return to “Suomeksi”