Totuus itsestäsi.... varaa tästä ketju itsellesi

lb70

Re: Totuus itsestäsi.... varaa tästä ketju itsellesi

Postby lb70 » Thu Oct 18, 2012 8:50 am

On varmasti epäilyksiä. Pystyn ajattelemaan, ettei minuutta ole, mutta en pysty käsittämään sitä/ näkemään sen läpi. Voin siis ajatella ettei minää ole jne, mutta en todellakaan usko että olen nähnyt sen läpi

mag

Postby mag » Thu Oct 18, 2012 9:02 am

Mitä on todiste, että on olemassa erillinen itse välittömässä kokemuksessasi? Miksi uskot olevasi henkilö? Liittyykö tuohon uskomukseen tunne siltä, että on mahdollista valita, kontrolloida ja ajatella?

"Minä" on vain ajatus (uskomus, oletus). Ajatus ei ajattele, eikä valitse mitään. Kontrollia ei elämässä ole lähtökohtaisestikaan, vain illuusio kontrollista, mitä tahansa voi tapahtua milloin tahansa.

Ajatukset nousevat, keho liikkuu, kasvit/puut kasvavat. Mikä on sellaista elämässä, joka ei tapahdu automaattivaihteella? Mihin minää tarvitaan?

lb70

Postby lb70 » Thu Oct 18, 2012 9:11 am

Ehkä se on on juuri tuo kontrolli, jonka vuoksi uskon olevani henkilö; pystyn kontrolloimaan omia ajatuksia, liikkeitä, tekoja jne. Pystyn myös ajattelemaan, että uskon siihen, ettei minää ole. Pystyn sanomaan, että minää ei ole, mutta en näe sen läpi (vaikka kuinka haluan & yritän).
Mutta olen myös tietoinen, että on asioita joille en voi yhtään mitään; luonto, vettä sataa, aurinko paistaa.. Asioita, joilla ei ole mitään tekemistä minun kanssani, asioita joihin minää ei tarvita.

mag

Postby mag » Thu Oct 18, 2012 9:39 am

pystyn kontrolloimaan omia ajatuksia, liikkeitä, tekoja jne.
Oletko aivan varma tästä? Jos pystyt havainnoimaan mielen toimintaa ja kehon liikkeitä, niin voitko olla se mikä tulee havaituksi, mieli tai keho? Mitä jos astuisit "ulos" kaikesta tuosta?
Pystyn sanomaan, että minää ei ole, mutta en näe sen läpi (vaikka kuinka haluan & yritän).
Mitkä ovat odotuksesi "läpi näkemiselle"? Miltä se tuntuisi? Mikä olisi eri lailla? Mitä jos "läpi näkeminen" on vain aistidataharjoituksen mentaalisesta kuorrutuksesta vapaa tila, jossa ajatukseen nähdään kuten ovat, vain ajatuksina?

lb70

Postby lb70 » Thu Oct 18, 2012 5:57 pm

Jos pystyt havainnoimaan mielen toimintaa ja kehon liikkeitä, niin voitko olla se mikä tulee havaituksi, mieli tai keho? Mitä jos astuisit "ulos" kaikesta tuosta?
Kun pystyn havainnoimaan ja kontrolloimaan mielen ja kehon toimintaa, niin silloinhan olen tavallaan niiden yläpuolella/ tai erillinen niistä.. Olenko siis havaitsija, en se joka tulee havaituksi..
Mitkä ovat odotuksesi "läpi näkemiselle"? Miltä se tuntuisi? Mikä olisi eri lailla? Mitä jos "läpi näkeminen" on vain aistidataharjoituksen mentaalisesta kuorrutuksesta vapaa tila, jossa ajatukseen nähdään kuten ovat, vain ajatuksina?
Odotan jotakin selkeää kokemusta, tavallaan että verho tippuu edestä ja tajuaa vaan kaiken ja kaikki helpottuu.
Toisaalta nyt on paljon helpottanutkin lähiaikoina, kun on tehnyt näitä harjoituksia.
Mutta kun on näitä harjoituksia tehnyt, niin pystyn kyllä ajattelemaan ajatuksesta, että se on vain ajatus, eikä ota sitä niin henkilökohtaisesti..

mag

Postby mag » Fri Oct 19, 2012 6:25 pm

Kirjoitit, että voit kontrolloida kehon ja mielen toimintaa.

On siis minä, joka kontrolloi.

Otetaan ensin mieli tarkasteluun. Siihen on kasaantunut koko organismin eliniältä erilaisia ehdollistumia. Tavallaan se mitä mieleksi mielletään, on vanhempiemme, muiden kasvattajien, yhteiskunnan ja kulttuurin ääniä, jotka soivat päässämme. "Pitää" sitä ja tätä, jne. Jos sanon "vaaleanpunainen elefantti", niin kuinka paljon oikeasti voit vaikuttaa siihen minkälaisia mielikuvia ja ajatuksia sinulla herää? Mielen toiminta perustuu tallennettuihin muistijälkiin, ja on kyseenalaista onko oikeasti "minän" kontrollin piirissä ne outputit joita mielestä tulee ulos sattumanvaraisilla inputeilla. Jokin ohjaa mielen toimintaa, koska sen voi huomata harjaantuvan ja oppivan, tätä ei voi kieltää. Mutta tämä "minä". Väitän, että "minä" on mielen olemassaoloon kuvittelema konstruktio, oletus/uskomus, ei mitään muuta. Voitko osoittaa minään sormella? Voitko löytää sitä muutoinkaan mistään? Löytyykö mistään ajatuksesta minuutta, vai ovatko ne vain ajatuksia ja sillä hyvä?

lb70

Postby lb70 » Sun Oct 21, 2012 5:29 am

oitko osoittaa minään sormella? Voitko löytää sitä muutoinkaan mistään? Löytyykö mistään ajatuksesta minuutta
En voi osoittaa, enkä löytää sitä mistään. Koska jos sanon esim että minä olen nainen, vaimo, tytär, jne... Niin nekin ovat niitä ympäristön antamia nimikkeitä..? Ajatuksista ei myöskään löydy minuutta, koska minä tarvitsee aina jonkin esim tekemisen tuekseen, esim Minä kävelen, ja siinähän on keho joka tekee eikä minä. Kun taas on asioita ja ajatuksia, joissa minuutta ei tarvita ollenkaan; lintu lentää, puut kasvaa, vettä sataa.

mag

Postby mag » Mon Oct 22, 2012 4:12 am

Tarvitaanko minuutta tai minää sitten johonkin? Mikä on sellaista mikä ei tapahdu automaattivaihteella?

lb70

Postby lb70 » Mon Oct 22, 2012 8:14 am

tarkoitatko että nuo edellä luettelemani asiat tapahtuvat ns automaattivaihteella, linnut lentää, ruoho kasvaa.. jne.?
En keksi mitään, mikä ei tapahdu automaattivaihteella.. eli minuutta ei tarvita?

mag

Postby mag » Mon Oct 22, 2012 2:19 pm

Niin, mutta myös ajatukset nousevat, tunteet nousevat ja keho liikkuu.... ja täysin sinusta riippumatta, sillä sinua (minää, minuutta) ei ole olemassa kuten olet kuvitellut tähän saakka. Kaikki on automaattista. Kehossa nousee tunne nälästä, mieli tekee suunnitelman jolla nälkä tulee tyydytetyksi (askeleita jääkaapille), jne. Kaikki tapahtuu täysin vaivattomasti ja ilman tunnetta, että olen tekijä, liikkuja, päättäjä, kontrolloija....

lb70

Postby lb70 » Wed Oct 24, 2012 8:12 am

Kyllä, näin juuri ajattelenkin kun en keksinyt mitään mikä tapahtuisi ilman "automaattivaihdetta"..

mag

Postby mag » Wed Oct 24, 2012 2:46 pm

Kun sanot "näin juuri ajattelenkin", niin ajatteletko vai todistatko vain ajatuksen ilmaantumista ja katoamista?

lb70

Postby lb70 » Thu Oct 25, 2012 3:48 pm

todistan kuinka ajatus ilmaantuu ja katoaa sitten.

mag

Postby mag » Fri Oct 26, 2012 8:15 am

Tuntuuko siltä, että minuuden illuusio alkaa olemaan nähty vai onko jotain epäilyksiä?

lb70

Postby lb70 » Fri Oct 26, 2012 2:16 pm

Ei ole enää epäilyksiä.

Return to “Suomeksi”