Op zoek naar een Nederlandse gids

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Janneman

Re: Op zoek naar een Nederlandse gids

Postby Janneman » Fri Jan 25, 2019 3:10 pm

Sorry voor de late reactie! Ik dacht telkens: ohja, Lex beantwoorden. Maar het leidde niet tot actie...

Hoe weet je dat als je niet weet whatever dat betekent?
Wat is verlichting?
Wanneer ben je verlicht en hoe kun je dat dan weten?
Geen flauw idee. Ik heb online een en ander gelezen over hoe het is om verlicht te zijn, en wat ik daarvan onthouden heb is dat elk artikel iets ander zei. Jouw uitleg van Vedanta kwam ik inderdaad ook tegen. Geen centrum van controle en waarneming, maar een perspectief. Dat zou je dan misschien Zelf kunnen noemen. Tijdens m'n Vipassanacursus werd me uitgelegd dat de kern van een mens een soort blauwdruk is die bij de dood overgaat naar het volgende lichaam; ook een soort Zelf. Maar eerlijk gezegd interesseren die theorieën me weinig.

Bovendien als zo´n Zelf bestaat is het óf een concept (zoals het zelf met kleine letter) óf het zal nooit gezien of gekend kunnen worden. Hooguit dat je weet dat het er is. Oftewel dat je er bent. Dat valt te weten, sterker nog, dat valt niet te ontkennen, terwijl wat je bent niet te weten valt.
Tsja, ik blijf me afvragen hoe het nou kan dat jij zo zeker weet dat als het 'zelf' bestaat, het nooit gezien of gekend zal kunnen worden. Maar goed, dan blijven we hangen bij hetzelfde punt :) Als jij inschat dat ik de illusie van het 'zelf' doorzien heb, vind ik het prima om af te ronden. Ik ben tevreden met de resultaten.

Jehova is een vervoeging van het hebreeuwse werkwoord "zijn" en betekent zo goed mogelijk vertaald: "Ik ben dat ik ben".
In de kerk waarin ik opgroeide, werd het vertaald als 'Ik zal zijn die Ik zijn zal'. Ik heb hele preken aangehoord over die term en over de eeuwigheid van God die daaruit blijkt.

lex

Postby lex » Fri Jan 25, 2019 4:29 pm

In de kerk waarin ik opgroeide, werd het vertaald als 'Ik zal zijn die Ik zijn zal'
Wonderlijke vertaling.
Er is veel over te zeggen
Mogelijke vertalingen: Het Ontstaande, het Wordende , het Zijnde.
Een mooie vind ik zelf GOD = Geboorte Onderhoud Dood.

Ik blijf me afvragen hoe het nou kan dat jij zo zeker weet dat als het 'zelf' bestaat, het nooit gezien of gekend zal kunnen worden.
Per definitie. Omdat het dan hetgeen is dat ziet en daarom zelf niet gezien kan worden. Wel indirect gekend, trouwens, als het onzichtbare wat ziet. Maar nogmaals: zelfs dat is dan nog een concept. Analoog aan het fototoestel dat alles kan fotograferen, behalve zichzelf.

Maar eerlijk gezegd interesseren die theorieën me weinig.
Dat lijkt me een goed teken.

Als jij inschat dat ik de illusie van het 'zelf' doorzien heb, vind ik het prima om af te ronden.
Ik ga daar niet over. Hoe paradoxaal dat ook lijkt, het is aan jou om dat te bepalen. Het beste criterium is een twijfelloosheid in de trant van "niemand kan mij meer iets wijsmaken".

Janneman

Postby Janneman » Sat Jan 26, 2019 1:07 am

Per definitie. Omdat het dan hetgeen is dat ziet en daarom zelf niet gezien kan worden. Wel indirect gekend, trouwens, als het onzichtbare wat ziet. Maar nogmaals: zelfs dat is dan nog een concept. Analoog aan het fototoestel dat alles kan fotograferen, behalve zichzelf.
Bedoel je dit als logische deductie of als resultaat van jouw directe waarneming?

Het beste criterium is een twijfelloosheid in de trant van "niemand kan mij meer iets wijsmaken".
Ja, ik geloof dat ik aan dat criterium wel voldoe. Regelmatig probeer ik niet-zelf aan iemand uit te leggen en keer op keer mislukt dat. Mensen denken waarschijnlijk: "Wat is dit nou voor raar geklets." Soms vraag ik dat ook aan mezelf: "Wat is dat nou eigenlijk voor bizar gelul, FJ, 'geen zelf'. Slaat dat ergens op?" Maar ik hoef maar eventjes te stoppen met denken om te kijken, en dan zie ik meteen dat niet-zelf wel degelijk ergens op slaat en overduidelijk waar is.

Dus...

Vier pagina's vol reacties later...

Zijn we aan het eind gekomen van deze epische zoektocht :D

lex

Postby lex » Sat Jan 26, 2019 3:44 pm

Bedoel je dit als logische deductie of als resultaat van jouw directe waarneming?
Ik kan niet twijfelen aan mijn bestaan, want om te twijfelen moet ik bestaan. Maar de rest is concepten en benoemingen (inclusief "ik" uiteraard), denken dus.

Maar ik hoef maar eventjes te stoppen met denken om te kijken, en dan zie ik meteen dat niet-zelf wel degelijk ergens op slaat en overduidelijk waar is.
De allereerste gids (toen heette het nog "Ruthless Truth" deed niets anders dan herhalen: "Look, there is no you".

Zijn we aan het eind gekomen van deze epische zoektocht :D
Als je iets zoekt dat er niet is kun je behoorlijk lang bezig blijven. Mocht je zelf gidsneigingen hebben in het kader van "pass it forward" dan ben je meer dan welkom. Er is een gids voor gidsen in het Engels. Daar staan voornamelijk wat procedurele en administratieve richtlijnen in, maar ook aardig wat hints en ervaringen.

Het was een genoegen om met je te "werken".

Veel moois en goeds op je padloze pad,

Lex

Janneman

Postby Janneman » Sat Jan 26, 2019 11:57 pm

Ik kan niet twijfelen aan mijn bestaan, want om te twijfelen moet ik bestaan. Maar de rest is concepten en benoemingen (inclusief "ik" uiteraard), denken dus.
Ah, dat plaatst het in een andere context. Nu begrijp ik 'm beter.

Mocht je zelf gidsneigingen hebben in het kader van "pass it forward" dan ben je meer dan welkom.
Dat lijkt me absoluut gaaf om te doen! Maakt het waarschijnlijk ook makkelijker voor me om in real life aan vrienden uit te leggen wat ik bedoel met niet-zelf.

Het was een genoegen om met je te "werken".
Wederzijds! Hartelijk dank voor je tijd en je prikkelende vragen. Is er een Facebookgroep voor Nederlandse gatecrashers? Daaraan zou ik graag toegevoegd worden.

Groet,

Frans-Jan

lex

Postby lex » Sun Feb 03, 2019 2:35 pm

Er zijn verschillende facebookgroepen ook een Nederlandse.
Ik heb je een PB gestuurd.

Return to “Other Languages”