Vogelspin in de slaapkamer

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Lunamaya

Re: Vogelspin in de slaapkamer

Postby Lunamaya » Tue Dec 11, 2018 11:03 pm

Hai Bert!
als er geen "ik" bestaat, vallen overtuigingen dan helemaal weg? Is er een ik nodig voor overtuigingen? Zouden voorkeuren, afkeuren weg vallen, zou je opeens alles lusten wat je voorheen niet lustte? ;)]
Dat is een lastige... er is geen 'ik' voor overtuigingen nodig weliswaar, maar het is toch een gedachtenconstructie? Is het dan geen sterk identificeren met een gedachte/overtuiging, als een substituut-ik?[/quote] in mijn ervaring is er sinds ik gezien heb dat er geen zelfsturende entiteit is, mijn overtuigingen wel soms wat veranderd, omdat er minder trots en ego waar te nemen is laat ik dingen makkelijker los en ben ik flexibeler in het moment. Misschien is een overtuiging dan niet meer helemaal een juist woord. Maar bijvoorbeeld vlees eten. Ik was flexitarier maar sinds LU duld ik geen vlees meer. Het voelt meer als niet juist dan een overtuiging. Wanneer ik er goed over na ga denken, zie ik wel een sterke overtuiging, namelijk dat ik geen enkel recht heb een ander levend wezen op te eten omdat ik toevallig sterker ben dan dat wezentje, zo lang ik het niet nodig heb om te overleven en anders weet ik het ook nog niet.
De overtuiging lijkt voor de gedachtes te komen. De gedachtes komen als iemand me vraagt het uit te leggen. Daarentegen zal ik minder snel een ander er op aan kijken als hij/ zij het anders doet. Alhoewel ik me ook wel weer erg kan verbazen over de simpelheid waarmee soms wordt omgegaan met... Nou ff een kijkje in mijn overtuigingen alhier. Ik hoop dat het je iets oplevert ;)

Zonder oordeel dat woedegevoel ondergaan? Dat is een goede, vermoedelijk dat het dan uitdooft... alleen moet dat nog aan den lijve ondervonden worden: nog niet doorgemaakt/ervaren...
lijkt me goed om te doen. Ik denk dat onderstaande dan ook veranderen gaat. Misschien is het dan minder nodig direct te reageren? Kijk maar.
Momenteel lijken de uitingen overigens een stuk heftiger, net of er minder gepikt wordt...geen idee of het door de oefeningen komt, maar het is er gewoon...
is het oke? Als je het idee hebt dat het "te veel is" is het natuurlijk wel belangrijk te kijken waar dat vandaan komt. Het is niet de bedoeling dat je nu de boel oververhit kort en klein gaat staan of in een relatiebreuk komt ;) Deze vorm van kijken en gidsen is geen therapie en geen vervanging van. Dus hou het zelf goed in de gaten of je denkt dat het toelaatbaar is!
Ook mensen die de illusie hebben doorzien heb ik verhitte discussies zien voeren, principes streng zien bewaken en emoties zien exploderen. Dat is dan wat gebeurd.
Is het dan te vergelijken met twee boksers die zich vooraf 'opfokken' om de tegenstander te lijf te gaan, als was het zijn aartsvijand en na de wedstrijd gezellig samen een biertje drinken?
haha, nou eerst dacht ik wat een rare vergelijking. Maar het is wel zo dat als ik kijk naar mij en mijn man: we hebben niet vaak ruzie maar als het er is, blijft het niet hangen tegenwoordig. Er moet even iets uit geknokt maar de verhalen blijven niet plakken. Dus dat zou je wat kunnen vergelijken.

nogmaals, klinkt heerlijk. Zou je dit ook kunnen proberen in een dagelijkse activiteit? Gewoon eens kijken hoe de dingen lopen zonder te veel "vooropgezet" een plan te hebben? Observeer maar en ik hoor het graag terug. Bijvoorbeeld iets als koken, winkelen, opruimen.

Lijkt een goed plan, mooie uitdaging! Ik ga ermee aan de slag...
ik hoor het graag!
Tenzij er bijvoorbeeld aandrang gevoeld wordt, gevolgd door de gedachte: "ik moet naar de w.c...."
ja wat gebeurd er dan als we het hebben over labelen, beslissen?
Tja, dat legt alles op dat moment stil. Het was alleen vrij snel in het begin van de wandeling, dus was het zo snel mogelijk een geschikte plek vinden buiten het pad om letterlijk op het gemak te kunnen zitten...
wat legt het stil? Dat is dan toch ook gewoon wat gebeurd? Komt daar een beslisser bij kijken?

Stel "mij" voor oefening:

Als je met je vinger naar jezelf toe wijst, waar wijs je naar toe? Besluit deze plek voor deze oefening als uitgangspunt te nemen.

Stel je eens een kleine appel binnenin die plek voor!
En voor de appel verdwijnt....

Stel je een kanarie voor op die plek, aan het kwetteren!
En voor de kanarie weg vliegt (gek he?!)....

Stel je een MIJ voor op die plek.
Blijf er even bij.
...stel je voor dat de MIJ volkomen transparant is. Dat je er dwars door heen kan kijken.

... stel je nu voor dat er geen MIJ op die plek zit.

Kijk maar eens wat er gebeurd!

Een hartelijke groet!

LunaM

BertandErnie

Postby BertandErnie » Wed Dec 12, 2018 2:09 am

Ha Lunamaya,

Bedankt voor je open antwoorden, die maken dat stuk in ieder geval helder. Ik zal morgen even verder reageren, in wil de rest even een dagje laten sudderen😉 en de oefeningen doen...

Groeten,
Bert

BertandErnie

Postby BertandErnie » Thu Dec 13, 2018 3:04 am

Hadie Lunamaya,
Het voelt meer als niet juist dan een overtuiging. Wanneer ik er goed over na ga denken, zie ik wel een sterke overtuiging, namelijk dat ik geen enkel recht heb een ander levend wezen op te eten omdat ik toevallig sterker ben dan dat wezentje, zo lang ik het niet nodig heb om te overleven en anders weet ik het ook nog niet.
De overtuiging lijkt voor de gedachtes te komen. De gedachtes komen als iemand me vraagt het uit te leggen. Daarentegen zal ik minder snel een ander er op aan kijken als hij/ zij het anders doet. Alhoewel ik me ook wel weer erg kan verbazen over de simpelheid waarmee soms wordt omgegaan met... Nou ff een kijkje in mijn overtuigingen alhier. Ik hoop dat het je iets oplevert ;)
Bedankt voor je openheid in het kijkje in je overtuigingen. Het is nu wel een stuk helderder. Op die manier kijkend naar overtuigingen, snap ik het beter. Het klinkt zo inderdaad meer als een voorkeur en pas wanneer deze voorkeur/overtuiging in woorden wordt uitgelegd, klinkt het als iets bedachts, hoewel het al eerder dan de gedachte er was.
Zonder oordeel dat woedegevoel ondergaan? Dat is een goede, vermoedelijk dat het dan uitdooft... alleen moet dat nog aan den lijve ondervonden worden: nog niet doorgemaakt/ervaren...
lijkt me goed om te doen. Ik denk dat onderstaande dan ook veranderen gaat. Misschien is het dan minder nodig direct te reageren? Kijk maar.
Eigenlijk is dat ook wel bekend, en is het ook wel eens min of meer ervaren, nu "ik" bepaalde situaties voor de geest haal... de kunst is alleen er bij te blijven, te kijken wat er gebeurt, welke gedachten er spelen zonder er in meegesleept te worden.
Momenteel lijken de uitingen overigens een stuk heftiger, net of er minder gepikt wordt...geen idee of het door de oefeningen komt, maar het is er gewoon...
is het oke? Als je het idee hebt dat het "te veel is" is het natuurlijk wel belangrijk te kijken waar dat vandaan komt. Het is niet de bedoeling dat je nu de boel oververhit kort en klein gaat staan of in een relatiebreuk komt ;) Deze vorm van kijken en gidsen is geen therapie en geen vervanging van. Dus hou het zelf goed in de gaten of je denkt dat het toelaatbaar is!
Nee, dat is het niet. 't lijkt meer een autoriteitsdingetje. Het wordt hier 'The friendly Island' genoemd, dat klopt ook zeker, alleen lijkt al die vriendelijkheid bij banken en officiële instanties gecompenseerd te moeten worden. Toevallig heb ik de laatste dagen veel met dat soort instanties te maken gehad. Zou ik vroeger overrompeld worden door extreem lomp/onbeschoft gedrag, tot mijn eigen verbazing, kaats ik nu net zo de bal terug (los van de vraag of dat beter of 'handiger' is en volgens wie dan wel ;)) Over het algemeen waait het daarna ook vlug weer over...Desalniettemin, hou ik het in de gaten en onderzoek ook waar het hem precies in zit. Die 'heftige uitingen' blijven gelukkig beperkt tot bijdehandte opmerkingen op onvriendelijke toon... het was meer een heftig ervaren van de woede/onmacht en het uiten op zich, dan dat de manier van uiten heftig was... Sorry, voor de verwarring en eventuele verontrusting.
Is het dan te vergelijken met twee boksers die zich vooraf 'opfokken' om de tegenstander te lijf te gaan, als was het zijn aartsvijand en na de wedstrijd gezellig samen een biertje drinken?
haha, nou eerst dacht ik wat een rare vergelijking. Maar het is wel zo dat als ik kijk naar mij en mijn man: we hebben niet vaak ruzie maar als het er is, blijft het niet hangen tegenwoordig. Er moet even iets uit geknokt maar de verhalen blijven niet plakken. Dus dat zou je wat kunnen vergelijken.
Wel herkenbaar, dat de lucht even geklaard moet worden en na het onweer alles weer pais en vree is...
Tja, ik zat nog te twijfelen om als vergelijking twee politici te nemen die na een heftig debat, de kroeg induiken, maar het contrast leek hier net wat sterker...bovendien weet ik niet hoe dat bij politici met plakkende verhalen zit...
nogmaals, klinkt heerlijk. Zou je dit ook kunnen proberen in een dagelijkse activiteit? Gewoon eens kijken hoe de dingen lopen zonder te veel "vooropgezet" een plan te hebben? Observeer maar en ik hoor het graag terug. Bijvoorbeeld iets als koken, winkelen, opruimen.

Ik heb eigenlijk nog geen goed voorbeeld. Alleen bij afwassen is het verstand op nul en blik op oneindig...Achteraf ga ik dan bedenken wat ik in die tijd had kunnen doen... maar op zich is het afwassen helemaal geen vervelend werk. Ik wil er nog verder mee experimenteren om er iets meer over te kunnen zeggen...
Tenzij er bijvoorbeeld aandrang gevoeld wordt, gevolgd door de gedachte: "ik moet naar de w.c...."
ja wat gebeurd er dan als we het hebben over labelen, beslissen?
Tja, dat legt alles op dat moment stil. Het was alleen vrij snel in het begin van de wandeling, dus was het zo snel mogelijk een geschikte plek vinden buiten het pad om letterlijk op het gemak te kunnen zitten...
wat legt het stil? Dat is dan toch ook gewoon wat gebeurd? Komt daar een beslisser bij kijken?
Die aandrang op zich, vereist prioriteit...Nee, daar is ook geen beslisser voor nodig.
Stel "mij" voor oefening: Als je met je vinger naar jezelf toe wijst, waar wijs je naar toe? Besluit deze plek voor deze oefening als uitgangspunt te nemen.
Naar mijn borst/hart.
..stel je voor dat de MIJ volkomen transparant is. Dat je er dwars door heen kan kijken.

Er is een 'gevulde' leegte/openheid. Het gekke is dat het lijkt of iets achter de ogen zich dat voorstelt. Vervolgens op die plek dezelfde oefening gedaan. Weer was er een gevulde of geladen leegte/openheid... er werd een ruimte ervaren, niets eigenlijk, maar door het te ervaren/voelen lijkt het iets te zijn... Klinkt vaag, maar ik kan geen beter, passender woorden vinden om het uit te drukken. Een lekker gevoel trouwens :)...

Bedankt weer voor de uitleg, vragen en oefeningen!

Groeten,
Bert

Lunamaya

Postby Lunamaya » Thu Dec 13, 2018 10:36 pm

Hoihoi
Bedankt voor je openheid in het kijkje in je overtuigingen. Het is nu wel een stuk helderder. Op die manier kijkend naar overtuigingen, snap ik het beter. Het klinkt zo inderdaad meer als een voorkeur en pas wanneer deze voorkeur/overtuiging in woorden wordt uitgelegd, klinkt het als iets bedachts, hoewel het al eerder dan de gedachte er was.
Graag gedaan. Wel goed om zelf te kijken en niets afgaan op mijn verhaal.
Eigenlijk is dat ook wel bekend, en is het ook wel eens min of meer ervaren, nu "ik" bepaalde situaties voor de geest haal... de kunst is alleen er bij te blijven, te kijken wat er gebeurt, welke gedachten er spelen zonder er in meegesleept te worden.
prima. Kijk maar als je weer in zo'n situatie zit of het klopt wat je net beschrijft.
Nee, dat is het niet. 't lijkt meer een autoriteitsdingetje. Het wordt hier 'The friendly Island' genoemd, dat klopt ook zeker, alleen lijkt al die vriendelijkheid bij banken en officiële instanties gecompenseerd te moeten worden. Toevallig heb ik de laatste dagen veel met dat soort instanties te maken gehad. Zou ik vroeger overrompeld worden door extreem lomp/onbeschoft gedrag, tot mijn eigen verbazing, kaats ik nu net zo de bal terug (los van de vraag of dat beter of 'handiger' is en volgens wie dan wel ;)) Over het algemeen waait het daarna ook vlug weer over...Desalniettemin, hou ik het in de gaten en onderzoek ook waar het hem precies in zit. Die 'heftige uitingen' blijven gelukkig beperkt tot bijdehandte opmerkingen op onvriendelijke toon... het was meer een heftig ervaren van de woede/onmacht en het uiten op zich, dan dat de manier van uiten heftig was... Sorry, voor de verwarring en eventuele verontrusting.
prima hoor. Ik moest het uiteraard even checken.

Ik heb eigenlijk nog geen goed voorbeeld. Alleen bij afwassen is het verstand op nul en blik op oneindig...Achteraf ga ik dan bedenken wat ik in die tijd had kunnen doen... maar op zich is het afwassen helemaal geen vervelend werk. Ik wil er nog verder mee experimenteren om er iets meer over te kunnen zeggen...
dat lijkt me een goed idee. Gek genoeg lijkt afwassen juist een beetje een te makkelijker oefening omdat daar ogenschijnlijk helemaal geen gedachtes bij nodig zijn. Maar bijvoorbeeld bij een activiteit als je 's ochtends aankleden keuze maken voor kleding heb je misschien meer het idee dat er bewuste keuzes bijkomen en dat daar een ik voor nodig is . Goed om te kijken of dat ook werkelijk zo is is.
Stel "mij" voor oefening: Als je met je vinger naar jezelf toe wijst, waar wijs je naar toe? Besluit deze plek voor deze oefening als uitgangspunt te nemen.
Naar mijn borst/hart.
..stel je voor dat de MIJ volkomen transparant is. Dat je er dwars door heen kan kijken.

Er is een 'gevulde' leegte/openheid. Het gekke is dat het lijkt of iets achter de ogen zich dat voorstelt. Vervolgens op die plek dezelfde oefening gedaan. Weer was er een gevulde of geladen leegte/openheid... er werd een ruimte ervaren, niets eigenlijk, maar door het te ervaren/voelen lijkt het iets te zijn... Klinkt vaag, maar ik kan geen beter, passender woorden vinden om het uit te drukken. Een lekker gevoel trouwens :).[/quote].. mooi

Heb je nog vragen Bert? Hoe zit het met de overtuiging te sturen? Verantwoordelijkheid? Vrije wil?

Groetjes

BertandErnie

Postby BertandErnie » Fri Dec 14, 2018 5:00 am

Hadie Lunamaya porremans ;),
Zou je dit ook kunnen proberen in een dagelijkse activiteit? Gewoon eens kijken hoe de dingen lopen zonder te veel "vooropgezet" een plan te hebben? Observeer maar en ik hoor het graag terug. Bijvoorbeeld iets als koken, winkelen, opruimen.
Gek genoeg lijkt afwassen juist een beetje een te makkelijker oefening omdat daar ogenschijnlijk helemaal geen gedachtes bij nodig zijn. Maar bijvoorbeeld bij een activiteit als je 's ochtends aankleden keuze maken voor kleding heb je misschien meer het idee dat er bewuste keuzes bijkomen en dat daar een ik voor nodig is. Goed om te kijken of dat ook werkelijk zo is is.
Ah, ik vat hem. Ik ga een goede activiteit zoeken. Ik heb het vandaag wel toegepast bij het trainen (weliswaar ook mogelijk om te doen zonder gedachten...) Daarbij is me wel opgevallen dat het gekwetter van gedachten stil viel.
De laatste keer kreeg ik bij een bepaalde oefening namelijk ineens de gedachte dat ik verkeerd ademde. Het zijn twee bewegingen achter elkaar in fase en bij de tweede beweging van inspanning vergat ik soms uit te ademen. Vandaag erop lettend, liep de oefening dus voor geen meter. Het ging gekunsteld en onnatuurlijk, er was een en al weerstand. Daarna gedachteloos, zonder planning de oefening laten gebeuren. Na het stoppen uit vermoeidheid met de oefening, gaf de timer aan dat er een set meer uitgevoerd was dan de vorige keer. Weliswaar een te gemakkelijke activiteit voor de oefening, maar het werkte wel als een tierelier hiervoor :).
Wat betreft nog die "stel-geen-mij-voor-oefening", Vandaag een aantal maal dat laatste gevoel van -geen mij- herhaald, tijdens gewone activiteiten en die lijkt meteen ruimte/openheid te geven...

Momenteel schiet me geen vraag te binnen.
Hoe het zit met de overtuiging te sturen, verantwoordelijkheid en de vrije wil? Dat zijn een paar beste kluiven...
Wat de vrije wil betreft... Er is niets sturends te vinden, dus is er ook geen vrije wil te vinden. Waarschijnlijk schieten er altijd gedachten te binnen die claimen een beslissing gemaakt te hebben. En ook een gedachte die claimt ervoor gekozen te hebben om niet in vrije wil te geloven om het lekker tegenstrijdig te maken (?!?)...
Dit gezegd hebbende, er is nog steeds enigszins weerstand bij het idee van geen vrije wil...

Dit gaat net zo op voor verantwoordelijkheid. Zonder persoonlijke besturing is iemand strikt genomen niet verantwoordelijk voor gedane acties, aangezien die niet uit vrije wil verricht zijn... Eigenlijk zijn we net reptielen die 'instinctmatig' handelen, alleen hebben we een geëvolueerd brein, dat er prachtige verhalen omheen verzint, waarom we zo gehandeld hebben (en is er zoiets als o.a. compassie, dit is wel heel ongenuanceerd).
Waarschijnlijk is de weerstand die er is bij deze ideeën, die van het kind dat er nog niet aan wil dat Sinterklaas niet bestaat :( snif...;)

Ik ga nog even kijken naar een geschikte ('keuze'-)activiteit, om die te ervaren...

Hartelijk bedankt weer!

Groeten,
Bert

Lunamaya

Postby Lunamaya » Fri Dec 14, 2018 11:12 am

Hallo bert.

Volgens mij ben je flink afgepeld de afgelopen tijd alleen geloof je het zelf nog niet helemaal. Er komt telkens een soort ja maar dat kan toch niet zo simpel zijn... ja zo simpel kan het zijn. We maken het veel ingewikkelder dan het in werkelijkheid is.

Vandaar ook dat ik polste of je nog vragen hebt.

Laat het de komende week maar even gebeuren allemaal. Observeer jezelf. Alsof je naar een film kijkt. Alles wat gebeurd gebeurd en daar hoef JIJ niets voor te doen want er is geen jij. Het gebeurt sowieso. Alles! Ook het denken 😉

The flow is the show.
Ik hoor volgende week ergens wat je zoal hebt ervaren. Sta maar open en kijk!

Liefs

BertandErnie

Postby BertandErnie » Sat Dec 15, 2018 4:35 am

Ha Lunamaya,
Er komt telkens een soort ja maar dat kan toch niet zo simpel zijn...
Ja, had gisteren na het antwoorden al min of meer dat besef...
Ik ga de film eens goed bekijken...hoop dat de scenarioschrijvers het script nog iets leuker willen maken ;)

Bedankt voor alle porren en ver-/aanwijzingen,

Warme groet en tot volgende week ergens,

Bert

Lunamaya

Postby Lunamaya » Sat Dec 15, 2018 10:34 am

Verandering of behoefte aan verandering wordt gevoeld. Is geen ik voor nodig. Impulsen zijn er... Of niet. Reageren is er.. of niet. Keuzes worden gemaakt. Het hard wordt gevoeld. Moeite wordt gedaan. Of niet. Is allemaal geen ik voor nodig. Luister maar eens naar wat van Allan Watts. Voor een mooier script. https://www.google.com/url?sa=t&source ... OD4xbU2nov

BertandErnie

Postby BertandErnie » Sun Dec 16, 2018 2:20 am

Dank!

Lunamaya

Postby Lunamaya » Sun Dec 16, 2018 9:07 am

Hmmm... Gek ik krijg de link er niet in. Zoek maar op: Alan Watts why life is not a yourney. Of de term LIFE as music.

Lunamaya

Postby Lunamaya » Sat Dec 29, 2018 9:49 pm

hadie Bert!

Hoe gaat het daaro?

Ik hoor graag van je waar je zit en hoe je film draait momenteel! :)

Groetjes LunaM

BertandErnie

Postby BertandErnie » Sun Dec 30, 2018 5:02 am

Hadie Lunamaya,

Het heeft even geduurd, ik zou eigenlijk vorige week al een mail sturen. Eerlijk gezegd heb ik het uitgesteld omdat ik niet wist wat ik op moest schrijven. De afgelopen weken waren aardig turbulent, er gebeurde van alles om me heen. Het sloot aardig bij een ‘ander stukje’ van Alan Watts (If money were no object) aan … Het was de bedoeling om op Sint Maarten op werkgebied datgene te gaan doen wat me voldoening geeft, alleen wil dat ‘object’ nog niet echt meewerken in het levensonderhoud, wat ook wel weer voor spanning zorgt. Ik merk dat iedere keer kijken wat er gebeurt, maakt dat het minder blijft plakken, maar het lijkt in zo’n periode ook een noodzakelijk iets om te doen. Er was onvrede…
Enfin, de film maar goed bekeken en het laten gebeuren, ‘mijn rol’ spelend… net als bij een spelletje Catan: Je kunt nog zulke mooie cijfers hebben en je in allerlei bochten wringen, maar uiteindelijk ben je aan vrouwe Fortuna overgeleverd. Ook bij dat spel als het voor geen meter loopt, kun je in ieder geval beter genieten van het gezelschap en het spel op zich…
Verder kan ik er niet zo veel van zeggen. De gedachten worden doorzien, zo lang er gekeken wordt naar wat er gebeurt, geen idee of dat een automatisme wordt…
‘Ik’ had vooraf inderdaad de illusie dat het in de beleving veel zou veranderen, maar dat is niet zo, wel blijft het allemaal minder plakken en is het minder persoonlijk. Desalniettemin, blij zover afgepeld te zijn... een paar illusies armer, maar een ervaring rijker...:)

Nog bedankt voor de tip: Alan Watts met why life is not a yourney!

Groeten,
Bert

Lunamaya

Postby Lunamaya » Sun Dec 30, 2018 12:50 pm

Hoi Bert,
Het heeft even geduurd, ik zou eigenlijk vorige week al een mail sturen. Eerlijk gezegd heb ik het uitgesteld omdat ik niet wist wat ik op moest schrijven. De afgelopen weken waren aardig turbulent, er gebeurde van alles om me heen. Het sloot aardig bij een ‘ander stukje’ van Alan Watts (If money were no object) aan … Het was de bedoeling om op Sint Maarten op werkgebied datgene te gaan doen wat me voldoening geeft, alleen wil dat ‘object’ nog niet echt meewerken in het levensonderhoud, wat ook wel weer voor spanning zorgt. Ik merk dat iedere keer kijken wat er gebeurt, maakt dat het minder blijft plakken, maar het lijkt in zo’n periode ook een noodzakelijk iets om te doen. Er was onvrede…
goh, flinke uitdagingen dus! Maar komt daar nog een "arme ik" bij kijken?
Enfin, de film maar goed bekeken en het laten gebeuren, ‘mijn rol’ spelend… net als bij een spelletje Catan: Je kunt nog zulke mooie cijfers hebben en je in allerlei bochten wringen, maar uiteindelijk ben je aan vrouwe Fortuna overgeleverd. Ook bij dat spel als het voor geen meter loopt, kun je in ieder geval beter genieten van het gezelschap en het spel op zich…
ja en voorkeur en afkeur is ook zo iets he... wat voorbij komt in het leven komt voorbij. Er is geen goed of slecht. En juist de uitdagingen zijn vaak goede leermeesters omdat daar toch het snelst een gevoel dat het jou overkomt op komt zetten. Dat heeft echt tijd en oefening nodig en je zal zien dat het steeds meer automatisch zal gaan dat doorzien wordt dat het gewoon gebeurd en niet jou overkomt.
Verder kan ik er niet zo veel van zeggen. De gedachten worden doorzien, zo lang er gekeken wordt naar wat er gebeurt, geen idee of dat een automatisme wordt…
idem. Blijven kijken. Bovendien is het doorzien van de illusie van geen afgescheiden zelf niet een eindpunt. Als het gaat om wakker worden, is dit een noodzakelijk begin. Het is aan iedereen zelf hoe je verder gaat. Er zijn allerlei after groepen en het lezen kan ook interessant zijn. Je zal waarschijnlijk zien dat veel boeken die over deze thema's gaan opeens veel begrijpelijker zijn. AH DAAR HEBBEN ZE HET OVER! En de grap vind ik, ze hebben het veelal over hetzelfde, alleen de een verpakt het veel ingewikkdeler dan de ander. Je zou eens kunnen kijken of er iets is wat je aanspreekt, als je die behoefte hebt.

Er is een site: https://batgap.com/ daar heb ik zelf een tijd wat in gesnuffeld.
‘Ik’ had vooraf inderdaad de illusie dat het in de beleving veel zou veranderen, maar dat is niet zo, wel blijft het allemaal minder plakken en is het minder persoonlijk. Desalniettemin, blij zover afgepeld te zijn... een paar illusies armer, maar een ervaring rijker...:)
mooi, dat is waar het om gaat hier. Soms gaat het spetterend en soms gaat het meer geleidelijk en misschien zelf een beetje met een "is dit het nou" gevoel.
Nog bedankt voor de tip: Alan Watts met why life is not a yourney!
graag gedaan

Ik zal je de eindvragen geven. Je antwoorden worden dan even bekeken of er nog vragen liggen van mij of van een andere gids en zo nee, dan kunnen we het afsluiten!

Liefs LunaM

Lunamaya

Postby Lunamaya » Sun Dec 30, 2018 2:59 pm

Hey Bert,

Ik heb de laatste post kunnen verwijderen, dus geen naamsverwarring hier meer.

Onderstaande vragen mag je beantwoorden. Dit om te kijken of er nog vragen liggen waar we naar moeten kijken of we dit hoofdstuk af kunnen sluiten!

- Bestaat er ergens zoiets als een losstaande entiteit (ik, mij, zelf, mijzelf, Bert ) in wat voor vorm dan ook? Is die er ooit geweest?

- Leg gedetailleerd vanuit je eigen ervaring uit wat de illusie van een afgescheiden zelf is, wanneer begint deze illusie en hoe werkt hij?

- Hoe voelt het om dit te zien? Wat is het verschil met voordat we begonnen?

- Hoe zou je deze illusie omschrijven/uitleggen aan iemand die er nooit van gehoord heeft, maar nieuwsgierig naar is?

- Wat was het laatste duwtje dat je over de drempel hielp, wat maakte dat je het zag? Was er een speciaal moment of gebeurde het langzaamaan? Wat gebeurde er precies?

- Hoe zit dat met keuzes, vrije wil en controle. Wat maakt dat dingen gebeuren? Hoe werkt dat? Waar ben je verantwoordelijk voor? Geef voorbeelden vanuit de ervaring.

Groetjes LunaM

BertandErnie

Postby BertandErnie » Mon Dec 31, 2018 2:41 am

Hadie Lunamaya,
goh, flinke uitdagingen dus! Maar komt daar nog een "arme ik" bij kijken?
Nee, er is weliswaar onvrede, het voelt niet heel super, maar dat is een voorbijgaande fase, er is verder geen zielige ik...
En juist de uitdagingen zijn vaak goede leermeesters omdat daar toch het snelst een gevoel dat het jou overkomt op komt zetten. Dat heeft echt tijd en oefening nodig en je zal zien dat het steeds meer automatisch zal gaan dat doorzien wordt dat het gewoon gebeurd en niet jou overkomt.
Vast een goede leerperiode dan :) Wel fijn om te lezen!
Bovendien is het doorzien van de illusie van geen afgescheiden zelf niet een eindpunt. Als het gaat om wakker worden, is dit een noodzakelijk begin.
Ah, pak van mijn hart, het zat 'me' al niet lekker: het voelde niet alsof dit het hele verhaal was, had even de verkeerde indruk dat het voor LU hiermee de kous af was...
Er is een site: https://batgap.com/ daar heb ik zelf een tijd wat in gesnuffeld.

Zal de site bezoeken, heb hier wel eens een paar podcasts hiervan gehoord...

Ik zal de eindvragen volgend jaar ;) (waarschijnlijk overmorgen) beantwoorden; wil er even voor gaan zitten.

Bedankt weer,

Groeten en fijne jaarwisseling,

Bert

Return to “Other Languages”