Wereld in een zandkorrel

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Little Lion

Re: Wereld in een zandkorrel

Postby Little Lion » Wed Jun 14, 2017 9:43 am

Dit stukje vond ik heel leuk :
Maar mezelf is er helemaal niet dus het moet iets anders zijn. Er zijn eigenlijk helemaal geen goede woorden voor. Haha. Dit is heel grappig.
Als er meer ruimte is kom ik terug met een reactie.
Laterssss
Liberation is the end of conflict with whatever is happening. (so also with conflict)

Little Lion

Postby Little Lion » Wed Jun 14, 2017 9:55 am

Toch maar ff nu.

hm, hand omhoog doen was bedoelt als kiezen, keuzeproces

Maar je hebt ondanks die miscommunicatie een interessante observatie gedaan
De gedachte hand omhoog en de handeling zijn losstaande gebeurtenissen. Ze triggeren elkaar wel. Maar er is niet echt iets dat het bestuurt.
Dit zijn hele wijze woorden:
Er zijn eigenlijk helemaal geen goede woorden voor. Haha. Dit is heel grappig.
Jarenlang namen we blind aan dat we een IK waren. Na een LU achtig proces komen we soms met conclusies als 'er is geen ik' of 'er is alleen een conceptueel ik' of 'ik is niet echt'. Allemaal waar, op een bepaalde manier, en tegelijkertijd lang niet zo 'raak' als de woorden "Er zijn eigenlijk helemaal geen goede woorden voor."
Liberation is the end of conflict with whatever is happening. (so also with conflict)

shiftr

Postby shiftr » Fri Jun 16, 2017 9:23 am

Nu ben ik nog wel benieuwd naar dat keuzeproces :)

Little Lion

Postby Little Lion » Fri Jun 16, 2017 9:56 am

Ik bedoelde dat hand omhoog spelletje. Kies telkens welke hand er omhoog zal gaan. Neem dat proces waar. Wordt de keuze ook uitgevoerd? Hoe gebeurt een keuze?

Zo was t ongeveer bedoelt. Beetje slordig gecrommuniceerd.

shiftr

Postby shiftr » Sun Jun 18, 2017 9:42 am

Ok.. Ik heb geprobeerd het spelletje zo te doen. Ben momenteel wel zo moe dat concentreren best lastig is. Volgende week hoop ik weer eens wat meer rust te hebben.
Wat me opvalt is dat er allerlei verschillende manieren van kiezen zijn. Soms komt de keuze bijvoorbeeld in mijn arm naar voren. De keuze voel ik dan fysiek in mijn arm. Maar er kan ook een keuze komen in een abstracter vorm van het woord links of rechts in mijn gedachten. Maar allebei de keuzes komen eigenlijk vanzelf. Ook daarna beweegt de arm meestal vanzelf volgens de keuze.

Bij grotere keuzes in het leven zal het ook wel zoiets gaan :) maar dat vraagt nog wel wat meer omdat zo te kunnen zien.

Vraag me af waar 'ik' nu zit in dit proces van doorzien... Heb jij daar een idee over Leoni?

Little Lion

Postby Little Lion » Sun Jun 18, 2017 2:16 pm

Ja maf he, dat kiezen. Jij voelt t in je arm als een fysiek iets. Voor mij is kiezen ook een heel fysieke gebeurtenis, meestal nadat er mentaal alle praktische pro's en cons doorgenomen zijn.
Vraag me af waar 'ik' nu zit in dit proces van doorzien... Heb jij daar een idee over Leoni?
Je klinkt alsof er meer ruimte en lucht zit in je ideeen over zelf en gedachtes. Een vleugje ontspanning gecombineerd met een snufje lachborrels. Dat is van een oneindige hoeveelheid meer waarde dan antwoorden en conclusies, als je het mij vraagt.

Heb je nog vragen?
Of is het duidelijk voor je hoe het zit met die afgescheiden ik?

shiftr

Postby shiftr » Wed Jun 21, 2017 11:26 pm

Heb je nog vragen?
Of is het duidelijk voor je hoe het zit met die afgescheiden ik?
Het is wel ongeveer duidelijk hoe en dat er geen ik is. Maar dat het wel iets is dat heel vaak aanwezig is als constructie op allerlei manieren. Ook op verlichting heb ik een soort nuchtere kijk gekregen.
Er zijn ergens ook nog best wel een hoop vragen. Maar vooral ook interesse. Ik ben ook in allerlei boeken en verslagen gedoken over non dualiteit en verlichting. Er gaat wel weer een nieuwe wereld voor me open. Ook echt iets dat heel veel antwoorden biedt op vragen die er al lang waren.
In de dagelijkse dingen is het nu meer een beetje op de achtergrond. Soms komt er een ervaring langs die me er weer meer van laat voelen

shiftr

Postby shiftr » Wed Jun 28, 2017 7:53 am

Hey Leoni!
Ben je er nog?

Little Lion

Postby Little Lion » Tue Jul 04, 2017 8:43 am

He Dennis!

Sorry!
Ik dacht dat ik aan de wachtende kant van de medaille zat in ons gesprek en ik ben op vakantie. Beetje stille combi is dat dus. Scusa mi! (Ben in italie)

Is het ok voor je als ik ergens 12, 13 juli weer reageer?

Grtz
Leonie

shiftr

Postby shiftr » Tue Jul 04, 2017 2:47 pm

He Leoni,
Allemaal goe!... Fijn dat je er nog bent :)
Geniet van je vakantie!
Grtjs dennis

Little Lion

Postby Little Lion » Sat Jul 15, 2017 10:58 am

He Dennis,

Hoe is het nou?
Kun je me een update geven van de status quo?
Heb je vragen op dit vlak? Ben je nog zoekende en zo ja, wat zoek je dan?
Dan gaan we van daaruit verder en/of ronden het af.

Btw, ben nu nog ongveer een week thuis en dan weer twee weken weg dus kan ff niet heel veel beloven qua responsetijd en zo.

Groetsels!
Leonie

shiftr

Postby shiftr » Sun Jul 16, 2017 10:00 pm

He Leonie!,

"Hoe is het nou?"
Nu wordt er in de trein getypt op het forum. ;)

Er is niet echt meer een status quo.
Op dit vlak is het dat het het inzicht er is dat er geen 'ik' is. Het was er al vrij snel en nestelt zich nu ergens.
Op het moment is het niet zo actief aanwezig. Het is wat meer op afstand en alles is weer meer gewoon zoals het was.
Misschien komt het af en toe weer naar de voorgrond maar misschien ook niet.
Op dit vlak ben ik misschien nog wel zoekende naar verdere stappen op weg naar verlichting en nondualiteit.
Maar het is nu ook wel duidelijk dat er geen ik is die iets kan zoeken of vinden dus dat het gewoon is zoals het komt.
Ik heb een aantal dingen gelezen van Paul Smit die heel verhelderend zijn.

Het kan afgerond worden. :)

Dankjewel!
grtjs,
Dennis

Little Lion

Postby Little Lion » Mon Jul 17, 2017 7:33 am

He Dennis,
Duidelijk. Ff nog wat laatste vragen dan om te checken op losse eindjes (op dit moment).

1. Bestaat er een onafhankelijke entiteit (ik, mij, zelf, mijzelf) in wat voor vorm dan ook? Is die er ooit geweest?

2. Leg gedetailleerd vanuit je eigen ervaring uit wat de illusie van een afgescheiden zelf is, wanneer begint deze illusie en hoe werkt hij?

3. Hoe voelt het om dit te zien? Wat is het verschil met voordat we begonnen?

4. Hoe zou je deze illusie omschrijven/uitleggen aan iemand die er nooit van gehoord heeft, maar nieuwsgierig naar is?

5. Wat was het laatste duwtje dat je over de drempel hielp, wat maakte dat je het zag? Was er een speciaal moment of gebeurde het langzaamaan? Wat gebeurde er precies?

6. Hoe zit dat met keuzes, vrije wil en controle. Wat maakt dat dingen gebeuren? Hoe werkt dat? Waar ben je verantwoordelijk voor? Geef voorbeelden vanuit de ervaring.

7. Nog iets toe te voegen?

Grtz
Leonie

shiftr

Postby shiftr » Sun Jul 30, 2017 11:03 am

Hoi Leoni,
het duurde even. Had het al een keer eerder opgeschreven maar toen ging er iets mis en was de hele tekst verdwenen.
1. Bestaat er een onafhankelijke entiteit (ik, mij, zelf, mijzelf) in wat voor vorm dan ook? Is die er ooit geweest?
Nee er is geen onafhankelijke ik. Die is er ook nooit geweest.
2. Leg gedetailleerd vanuit je eigen ervaring uit wat de illusie van een afgescheiden zelf is, wanneer begint deze illusie en hoe werkt hij?
De illusie van een afgescheiden ik is gebaseerd op een gedachten constructie. Het 'ik' is slechts een mentale constructie vooral gebaseerd op 'talig' denken. Deze illusie begint waar het brein bepaalde ervaringen bestempelt als 'ik' en geloof gaat leggen in eigendom en het bestaan van de eigenaar van de gedachten.
3. Hoe voelt het om dit te zien? Wat is het verschil met voordat we begonnen?
Het verschil is alles en tegelijk niets. In wezen is het leven in de gewone ervaring niet veranderd. Maar tegelijk zin de consequenties alomvattend.
4. Hoe zou je deze illusie omschrijven/uitleggen aan iemand die er nooit van gehoord heeft, maar nieuwsgierig naar is?
Ik zou vragen:
Denk eens aan een roze olifant. Zie je de roze olifant? Ja? Nu.. Wat is er echt aan de gedachte van de roze olifant?
Antwoord: De gedachte zelf. Deze kan je zien en waarnemen en deze bestaat echt. De roze olifant is er niet werkelijk. DIe is slechts een constructie in je gedachten.
Met het 'Ik' werkt het precies het zelfde.
5. Wat was het laatste duwtje dat je over de drempel hielp, wat maakte dat je het zag? Was er een speciaal moment of gebeurde het langzaamaan? Wat gebeurde er precies?
Het gebeurde vrij snel. Het was vooral de realisatie dat ik het 'ik' zelf nooit echt ergens gezien of ervaren heb. Dat het echt
alleen een gedachte is. Wat langer duurde was zien wat precies wel en niet de consequentie van dit inzicht is.
6. Hoe zit dat met keuzes, vrije wil en controle. Wat maakt dat dingen gebeuren? Hoe werkt dat? Waar ben je verantwoordelijk voor? Geef voorbeelden vanuit de ervaring.
Er is niemand die werkelijk zelf kan kiezen. Keuzes gebeuren gewoon. Vrije wil is ook gebaseerd op het bestaan van een onafhankelijk ik. Er is dus ook in werkelijkheid niemand die ergens verantwoordelijk is.
De 'dinge'n gebeuren alleen in 1 groot geheel. Er bestaan geen losstaande gebeurtenissen, objecten of subjecten. Dus eigenlijk ook geen 'dingen'.
Er is alleen 'gebeuren'
7. Nog iets toe te voegen?
Even klaar voor nu. Ben alleen benieuwd naar wat er nog komt. Op een gekke manier heft een inzicht dat er geen 'ik' is zichzelf op. Er is niemand die nu nog iets kan doen met dit inzicht. Het kan alleen in het geheel der gebeuren misschien een uiting krijgen.

Dankjewel voor het gidsen! groetjes en liefs Dennis

Little Lion

Postby Little Lion » Mon Jul 31, 2017 8:00 am

He meneer, wat zeg je dat allemaal mooi !
Niet alleen muzikant en klimmer maar ook nog eens poeet. :-)

Dit waren pareltjes vond ik:
Het gebeurde vrij snel. Het was vooral de realisatie dat ik het 'ik' zelf nooit echt ergens gezien of ervaren heb. Dat het echt
alleen een gedachte is. Wat langer duurde was zien wat precies wel en niet de consequentie van dit inzicht is.
Op een gekke manier heft een inzicht dat er geen 'ik' is zichzelf op. Er is niemand die nu nog iets kan doen met dit inzicht. Het kan alleen in het geheel der gebeuren misschien een uiting krijgen.

Een terugvraagje wat mij betreft (voor de vorm):
Vrije wil is ook gebaseerd op het bestaan van een onafhankelijk ik. Er is dus ook in werkelijkheid niemand die ergens verantwoordelijk is.
Hoe zit het dan met verantwoordelijkheid om iets goed te maken met een geliefde nadat je na 3 slapeloze nachten iets heel lomps hebt gezegd. Of de verantwoordelijkheid naar een kind om m van het spoor af te trekken als er een trein aankomt. Of naar je lichaam om er fatsoenlijk voedsel in te stoppen?

En dit nog:
Ben alleen benieuwd naar wat er nog komt.
Er komt wat jij maar wilt. Als je goed kijkt is er niks vindbaar als een echt afgescheiden ding. Lichaam, de ander, tijd, de wereld. Daar kunnen we beyond de verzonnen constructie called ' the gate' verder over praten met je wil. Of je haakt bij iemand anders aan. Of je gaat verder je eigen weg. Heb je interesse om in de achtertuin van LU toegelaten te worden? Er is daar heel veel of niet echt heel veel, ligt er maar net aan hoe je het ervaart.

Graag gedaan voor het gidsen! Was leuk.
Grtz
Leonie

Return to “Other Languages”