Wereld in een zandkorrel

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
shiftr

Re: Wereld in een zandkorrel

Postby shiftr » Tue May 30, 2017 10:21 pm

Hoi Leonie,
Dankjewel voor het wijzen/gidsen :)
Het blijkt nog wel een weggetje.

Nee ik kan niets vinden dat niet vanzelf gaat. Alles wat gaat is zichzelf. Wat gebeurt is wat het is. Ofzo.

Als het doorzien wordt is dat dan onmiskenbaar?

De verwachting is blijkbaar dat door het niet vinden van ik het ik ook beetje uit de beleving verdwijnt.

Gek, er is dus blijkbaar wel een beleving van ik in gedachten en emoties. Maar als ik ga kijken waar die ik zit is er niks.

Grtjs, Dennis

Little Lion

Postby Little Lion » Wed May 31, 2017 11:04 am

Als het doorzien wordt is dat dan onmiskenbaar?
Als ik ja zeg, heb je dan weer een extra reden om te blijven zoeken naar iets beters dan het simpele zien wat er al is?
Gek, er is dus blijkbaar wel een beleving van ik in gedachten en emoties. Maar als ik ga kijken waar die ik zit is er niks.
Mooi kapstokje geef je me hier.
Is er belevi g in gedachtes?
Is er beleving in emoties?
Is er beleving van ikin gedachtes?
Is er beleving van ik in emoties?

Of .... (drumroll pls) ... zijn er emoties
en daarnaast gedachtes over ik .PUNT.

en is daar de aanname uit ontstaan die je noemt 'beleving van ik'?
Liberation is the end of conflict with whatever is happening. (so also with conflict)

Little Lion

Postby Little Lion » Wed May 31, 2017 11:05 am

Interessant gesprek trouwens Dennis!
Liberation is the end of conflict with whatever is happening. (so also with conflict)

shiftr

Postby shiftr » Thu Jun 01, 2017 9:35 am

Ja boeiend!

Gisteren gemediteerd op het ik in gedachten.

Elke gedachte die opkwam bestudeerd. Aan (bijna) alle gedachten zit het woordje ik vastgeplakt. Het woordje kan er ook af. Dan valt de gedachte uit elkaar en komt er een eenvoudige werkelijkheid te voorschijn. Alleen wat is.
In emoties zit geen ik. Er zijn wel gedachten over emoties die daar weer ik bij plakken.
Ik is maar een woordje. Heel praktisch in de omgang met de buitenwereld. Maar in de 'gedachten taal' is het een sluier. Het bind van alles aan elkaar tot een constructie die ver van de werkelijkheid af staat.

Little Lion

Postby Little Lion » Fri Jun 02, 2017 7:49 am

Yes!
Zo klaar als een klontje.

Dus IK als onafhankelijk entiteit is niet vindbaar. IK is wel te vinden als een taalconstructie op gedachteniveau.
Nu je dat weet, moet je dan af van het woordje IK ?

shiftr

Postby shiftr » Fri Jun 02, 2017 8:32 am

Helemaal af van het woordje ik zou onhandig zijn in de dagelijkse omgang met mensen.
Maar het zou ongetwijfeld verlichtend zijn als het woordje in de gedachten een minder grote rol speelt.

Little Lion

Postby Little Lion » Fri Jun 02, 2017 8:34 am

zou het niet nog verlichtender zijn als dat woord er gewoon kan zijn, oneindig vaak, maar dat de aanname verdwijnt dat het verwijst naar een zelfstandige unit ?

shiftr

Postby shiftr » Fri Jun 02, 2017 8:50 am

Hier klinkt wel enige ervaring in door. ;)
En klinkt zeker ook als een verlichting.
Maar hoe? De aanname van de zelfstandige unit kan ik soms doorzien. Maar het 'wel ik' mechanisme zit diep ingesleten.

Little Lion

Postby Little Lion » Fri Jun 02, 2017 9:03 am

Hoe?

Blijf telkens terugkomen (als je eraan denkt) naar kijken hoe het zit. T zal vergeten worden en weer gezien, vergeten en weer gezien. Tot het hele onderwerp in zn geheel geen onderwerp meer is en je er nooit meer aan denkt :-)

shiftr

Postby shiftr » Sat Jun 03, 2017 12:18 pm

Dat is wel wat er ongeveer gebeurt nu...

Hoe zit het met keuzes maken? Kan je me dat laten zien?

Little Lion

Postby Little Lion » Sun Jun 04, 2017 8:00 pm

Wat is precies je vraag over keuzes?

shiftr

Postby shiftr » Tue Jun 06, 2017 1:19 pm

Wat is precies je vraag over keuzes?
Goeie vraag :)
Er zijn vragen over wat hoe kiezen gaat zonder ik. Keuzes laten gebeuren? Wat betekent het allemaal voor kiezen?

Nu is het echt even heel druk hier. Soms zijn er nog momenten om even te kijken maar niet zo veel.
Vanochtend keek ik. Het ik is er niet maar wel als een concept in gedachten dat zich steeds overal aan vastplakt.
Als ik die weg haal is er meer een soort puur zijn. Alleen gewaar worden. Maar daar lijkt ook nog een soort dun schilletje om heen te zitten dat dat insluit en claimed tot 'ik'.

Little Lion

Postby Little Lion » Thu Jun 08, 2017 10:02 pm

Ha Dennis,

T lukt even niet om te antwoorden blijkbaar, qua tijd die vol zit met van alles en zo. Dit wknd wsl
Speak soon.

Leonie

Little Lion

Postby Little Lion » Fri Jun 09, 2017 8:43 am

Kiezen zonder ik.
Ga even naar de wc of zoek n ander rustig plekje voor 5 minuten en observeer de gang van zaken bij n onderzoekje zoals: telkens gaat 1 hand omhoog en weer omlaag. Welke gaat het worden? Wie/wat bepaalt dat? In welke fase van het proces wordt die keuze gemaakt?
Doe ditzelfde daarna dan eens met de kueze voor koffie of thee, zoiets dergelijks.
Het ik is er niet maar wel als een concept in gedachten dat zich steeds overal aan vastplakt.
Als ik die weg haal is er meer een soort puur zijn. Alleen gewaar worden. Maar daar lijkt ook nog een soort dun schilletje om heen te zitten dat dat insluit en claimed tot 'ik'.
Concept in gedachten die zich steeds overal aan vastplakt = wat jij IK NOEMT
Puur zijn, alleen gewaar worden = wat jij ZONDER IK noemt

Maar lieve Dennis ;-) , hoe kan iets wat er niet is en nooit was ergens af gehaald worden?
Het is typisch een actie van een denkbeeldige ik, om zichzelf zogenaamd weg te denken uit the equasion en dan te zeggen ' kijk, zonder ik!' (kijk mama, zonder handen!)

Die staat van puur zijn is zoiets als heerlijk zonder gedachtes? Grappig hoe je die soort van aan en uit kan zetten he? Sleep m erbij (en geniet ervan) zovaak je wilt. (hij staat sowieso al aan bij het maken van muziek, tijdens goeie seks en zo) Maar die beleving is niet nodig om ik-loos te zijn, want dat ben je al.
Weet je wel. Het gaat hier om een besef ; verrek, ik kan die ik nergens vinden, behalve als concept in gedachten!

Dat besef omvat alle soorten ervaringen die er zijn.

Lukte dus echt niet om t kort te houden nu, pfff

shiftr

Postby shiftr » Sat Jun 10, 2017 11:01 am

Hoi Leoni,

Over kiezen en handen omhoog doen:
Soms gaat mijn hand omhoog tegelijk met de gedachte. Ik doe mijn hand omhoog. Maar na een tijdje dit herhalen gaat er soms ook een hand omhoog zonder die gedachte. Daarin wordt dan het 'ik' alleen als concept zichtbaar.
De gedachte hand omhoog en de handeling zijn losstaande gebeurtenissen. Ze triggeren elkaar wel. Maar er is niet echt iets dat het bestuurt.
Met kiezen zal het dan ongeveer net zoiets gaan. Soms is er een keuze en volgt een gedachte. Soms triggert een gedachte een keuze. Het 'ik' komt wel voor in die gedachten maar het veranderd eigenlijk niks aan de keuze. De keuze is er. Of dat nou met ik bestempeld wordt maakt niets uit.

Over het ik ergens afhalen.
Ik begrijp wat je bedoelt. Het gaat me ook niet perse om het puur zijn zonder ik. Wel hoor ik in mijn spraak of gedachten regelmatig het woordje ik langskomen. Dat triggert nu ook af en toe de reactie: wacht is even, wat is er hier echt en wat is fictie? Als ik dan goed kijk zie ik ineens wat er onder het 'ik' zit. Dit is eigenlijk altijd veel meer basaal een emotie. Het maakt dingen veel eenvoudiger.

Lieve Leoni of zal ik Dennis ;) zeggen het maakt niet uit. Er ontstond ineens de gedachte/gevoel dat dat ik deze hele berichten wisseling met mezelf zit te houden. Maar mezelf is er helemaal niet dus het moet iets anders zijn. Er zijn eigenlijk helemaal geen goede woorden voor. Haha. Dit is heel grappig.

Return to “Other Languages”