Zelfloos Zelf (Dutch)

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Petrus

Re: Zelfloos Zelf (Dutch)

Postby Petrus » Sat Apr 22, 2017 1:17 pm

Hi Nathan,

Het oefeningetje wat ik stuurde zie ik nog geen antwoorden op. Klopt dat?
Ik moet volgens jou wel gedachtes zo 123 kunnen laten vallen
Nee, er is niemand die iets kan laten vallen.
Ik nodig je alleen uit te zien dat gedachtes niet echt een wezenlijke inhoud hebben.

Het is belangrijk het verschil te zien tussen de ervaring en de opkomende gedachtes die proberen de ervaring te interpreteren en een betekenis te geven. Als een gedachte niet gezien wordt als slechts een mentaal plaatje kan je jezelf verliezen in de inhoud van dat plaatje.
Nu ben ik de waarnemer ervan
Nee dat ben je niet, dat is een conclusie achteraf. Er is waarneming, het zien van een koe. Punt.
Daarna is er waarneming van de gedachte: "ik heb een koe waargenomen"
Die twee hebben niks met elkaar te maken.

Soms is er controle (shit happens)
Soms is er een ik-gedachte (shit happens)
Je kan hier shit ook vervangen met bliss. Maakt eigenlijk niet uit.

Je hebt nu het gevoel "Ik zie nu echt even geen uitgang op deze draaimolen.". Dat is op zich ok natuurlijk.
Maar kan je dat zien als een mentaal plaatje dat een betekenis aan je ervaring wil geven? Maar net zo waar/onwaar is als dat je de gedachte aan een banaan hebt.

Lieve groeten, Petrus

Thatiam

Postby Thatiam » Sat Apr 22, 2017 7:21 pm

Hai Petrus,

De oefening:
Bedankt daarvoor.
Ik heb t boek met oefeningen van Greg Goode en vind die echt heel lastig.

Heeft het lichaam hebben een gewicht of een volume? Nee, niet zonder denken.

Is er een grens tussen het lichaam en de grond? Lastig. Er is een sensatie van iets onder mijn voeten. Maar zonder denken weet ik bv niet dat dit mn voeten zijn en wat grond uberhaupt kan zijn.

Voel je waar het lichaam eindigt? Nee, er zijn slechts gedeeltes waar sensaties zijn. Binnen en buiten het lichaam. Het denken schikt die tot t bekende.

Heb je controle over dit lichaam? Nu denk ik weer van wel. Morgen misschien weer van niet.

Kan je ergens een geest vinden in dit lichaam? Nee

Voel je je oren? Nee

Kan het lichaam horen? Denk t niet. Maar hoor graag je uitleg.
Of is er gewoon horen?

Heeft het lichaam in de directe ervaring een vorm? Nee

Is er een binnen dit lichaam of buiten dit lichaam? Een wat? Vorm? Nee

Waaruit bestaat het lichaam in de directe ervaring? Sensaties.

Ben jij dit lichaam? Nee.
Net als die koe. Die hele koe is een mentaal plaatje. Ik kan m niet anders zien dan via mijn denken. Diepte, kleur, kennis over t object koe, vukt dit allemaal in.

Alleen vergeet ik dus afentoe dat alle gedachtes irreeel zijn van inhoud!!! Op een of andere manier trek ik de lijn nog niet helemaal door. En dit word steeds vervelender. Merk ook dat ik door ons contact nu wat mentaler bezig ben. Het probeer uit te vogelen.

"Terwijl er niemand is om uit te vogelen en er niks is om uitgevogeld te worden."

En ja er zijn toch nog meer verwachtingen:

Er gaat onmiskenbaar gezien worden dat er echt niemand is. Deze ervaring gaat blijven plakken.

Alles gaat gezien worden alsof ze voor de eerste keer gezien worden en er zal geen onderscheid tussen object, waarneming en subject zijn.

Ik gooi ze enkel op, zodat je ze misschien kan afbranden.

Met dankbare groet,
Nathan

Petrus

Postby Petrus » Sun Apr 23, 2017 7:59 am

Hi Nathan,
Kan je weten hoe lang het lichaam is? Nee, niet zonder denken.
Erg belangrijk om bij stil te staan. Normaal "kijken we met ons denken".
Voel je waar het lichaam eindigt? Nee, er zijn slechts gedeeltes waar sensaties zijn.
Bijna creepy toch? We maken er een plaatje van normaal.
Kan het lichaam horen? Denk t niet. Maar hoor graag je uitleg.
Of is er gewoon horen?
Een baby hoort (en ziet) zonder het idee van oren of ogen te hebben. Hij heeft er geen denken voor nodig. Wij denken vaak van wel.
Alleen vergeet ik dus afentoe dat alle gedachtes irreeel zijn van inhoud!!! Op een of andere manier trek ik de lijn nog niet helemaal door. En dit word steeds vervelender. Merk ook dat ik door ons contact nu wat mentaler bezig ben. Het probeer uit te vogelen. "Terwijl er niemand is om uit te vogelen en er niks is om uitgevogeld te worden."
Als je vergeet dat ze irreëel zijn, kan je ook vergeten dat ze reëel zijn.
Als je ziet dat het voorbijtrekkende wolkjes zijn, dan zijn ze dat altijd en dan is dat ook altijd zo geweest, inclusief gedachtes met een ik erin, waarvan je denkt dat ze reëler zijn.
Als dat 1x gezien wordt, hoef je dat niet nog eens te onderzoeken: Relax, everything already is out of control!!
Er gaat onmiskenbaar gezien worden dat er echt niemand is. Deze ervaring gaat blijven plakken.
Volgens mij zie je dat al, maar is er een gevoel: zo simpel kan het niet zijn. Er moet eerst een gong klinken of iets dergelijks.
Alles gaat gezien worden alsof ze voor de eerste keer gezien worden en er zal geen onderscheid tussen object, waarneming en subject zijn.
Dat is dus al zo. Dus:
Alles wordt gezien alsof het voor de eerste keer gezien wordt (inclusief mentale "ik"constructen).
En er is geen onderscheid tussen object, waarneming en subject zijn.

Er is waarneming en er is denken die onmiddellijk daarna de boel claimt: "ik neem waar".
Maar in wezen is dat de volgende nieuwe waarneming.

Liefs, Petrus

Thatiam

Postby Thatiam » Sun Apr 23, 2017 1:19 pm

Een baby hoort (en ziet) zonder het idee van oren of ogen te hebben. Hij heeft er geen denken voor nodig. Wij denken vaak van wel.
Alles wordt gezien alsof het voor de eerste keer gezien wordt (inclusief mentale "ik"constructen).
En er is geen onderscheid tussen object, waarneming en subject zijn.
Volgens mij zie je dat al, maar is er een gevoel: zo simpel kan het niet zijn. Er moet eerst een gong klinken of iets dergelijks.
Deze gedachtes zijn er bij mij, omdat ik heb gelezen (bv, u.g.krishnamurti) en "direct" heb ervaren bij mensen (tony parsons) dat ze inderdaad constant "als n baby", >zonder tussenkomst van het denken<, ervaren.
Dat is nu het lastigste voor me denk ik. Dat idee loslaten en te blijven bij wat op dit moment echt is.
Nouja, ik hoop dus dat als ik echt heel goed zoek, ik t dus ook echt heel erg niet vind en op een of andere manier die steriele, kale, onpersoonlijke leegheid kan beleven.
Alleen vergeet ik dus afentoe dat ALLE gedachtes irreeel zijn van inhoud!!!
Als je vergeet dat ze irreëel zijn, kan je ook vergeten dat ze reëel zijn.
:) :D
Relax, everything already is out of control!!
Vergeet ik ook afentoe. En probeer dan goed te kijken of inderdaad de "false sense of authorship" altijd na de ervaring komt. Maar goed, dat lukt me niet altijd, want dan doe ik t met t idee dat ikzelf kies om heel goed te kijken.

Andere manier is de denkbeeldige controle loslaten en proberen te berusten in t zijn. De bomen groeien, het hart pompt, etc. Maar lukt ook niet altijd.

Zo idioot. Dmv deze gedachtes, gedachtes zien als enkel gedachtes.
En ik was op die plek. "Achter gedachtes." (jaja, ben ik altijd) Is soms moeilijk om de weg terug te vinden. Want die weg is er niet, en ik denk steeds van wel.

Petrus

Postby Petrus » Sun Apr 23, 2017 7:50 pm

Hi Nathan,
omdat ik heb gelezen (bv, u.g.krishnamurti) en "direct" heb ervaren bij mensen (tony parsons) dat ze inderdaad constant "als n baby", >zonder tussenkomst van het denken<, ervaren.
nou nathan, dit heet 2de hands informatie: je weet absoluut niet wat deze mensen ervaren (door lezen al zeker niet)
er is geen mens die niet denkt (haha, weet ik natuurlijk ook niet zeker), het gaat hoe je met gedachtes omgaat.
als je wist wat er bij mij voor zots langskomt, zou je me niet meer serieus nemen.
feit is alleen: ik neem die gedachten niet serieus, het zijn gedachten. punt.

overigens, ik ken een hoop guru's persoonlijk en ik wil mijn ervaring met hen samenvatten als volgt: van ramana maharshi (die ik niet persoonlijk ken en volgens velen het grootste licht is sinds eeuwen) is bekend dat hij behoorlijk kwaad kon worden als het eten niet smaakte. ik zal niks over anderen zeggen, maar....
als je jezelf gaat vergelijken met anderen ben je nog wel even bezig met de zoektocht!

als je verwacht dat je zoals krishnamurti of tony pasrsons wordt, dan heb je naar beide slecht geluisterd.
Nouja, ik hoop dus dat als ik echt heel goed zoek...
er is maar één vinden en dat is stoppen met zoeken als je inziet dat het belachelijk is waar je naar op zoek was.
...En probeer dan goed te kijken of inderdaad ....
...Andere manier is de denkbeeldige controle loslaten...
Stop proberen en kijk 1x goed!
Stop manieren te bedenken: er is geen manier!
...En ik was op die plek...
Niet: JIJ was daar NIET, er was een ervaring en die is al lang voorbij

Liefs, Petrus

Thatiam

Postby Thatiam » Sun Apr 23, 2017 9:16 pm

Hoi Petrus,

Ik las net na wat ik nou weer getypt had en dacht, nou gaan we t krijgen. :)
Ik ben gewoon eerlijk in welke gedachtes ik toch nog blijk te geloven en ga hier niet de brave hendrik met de juiste antwoorden zitten uithangen natuurlijk.
Ik weet dat verlichtte lui gewoon persoonlijkheidstrekken behouden. Nisargadatta rookte nonstop en U.G. Krishnamurti schold mensen de kamer uit. Moest ik ook even aan wennen. (Dat mijn moraliteit slechts ideeen zijn.)
Maar goed, ik ben pas sinds begin dit jaar bezig hiermee, maar heb blijkbaar toch een toekomstbeeld opgebouwt.
Daarbij heeft mn conditionering een stevig patroon van negatieve zelfkritiek en controledrang ingeprent, die blijkbaar nog steeds soms de kop op steekt, al is t milder en sluikser.
"ik snap t niet! ik moet t goed doen! anders..." (snap ik t niet en doe ik t niet goed)

t komt allemaal goed.
onee, is t al. ;)

Hee, dankje he, voor t aanhoren van mijn ramblings.

Nathan

Thatiam

Postby Thatiam » Sun Apr 23, 2017 10:09 pm

heb blijkbaar toch een toekomstbeeld opgebouwt
en dus the search continues
Waar blijft die ervaring. Ik moet toch iets anders doen of beter begrijpen om zo'n ervaring te hebben.
Bla die bla die blabla

Petrus

Postby Petrus » Sun Apr 23, 2017 10:10 pm

Hi Nathan,
Maar goed, ik ben pas sinds begin dit jaar bezig hiermee, maar heb blijkbaar toch een toekomstbeeld opgebouwt.
Daarbij heeft mn conditionering een stevig patroon van negatieve zelfkritiek en controledrang ingeprent, die blijkbaar nog steeds soms de kop op steekt
Het is belangrijk het verschil te zien tussen een ervaring en een opkomende gedachte die probeert de ervaring te interpreteren en er een betekenis aan te geven.

:)

Lieve groetjes, Petrus

Petrus

Postby Petrus » Sun Apr 23, 2017 10:12 pm

Lieve Nathan,
Waar blijft die ervaring?
Er gaat nooit niks gebeuren.

Liefs, Petrus

Thatiam

Postby Thatiam » Mon Apr 24, 2017 7:37 am

Wordt wel een redelijk repetitief gesprek he.
Hier is enkel geluid met conceptuele inhoud richting een fictief centrum.
En dan is er het laten zien van dat gebeuren.

Very good.

Thatiam

Postby Thatiam » Mon Apr 24, 2017 7:40 am

geluid? gedachtes! haha

Thatiam

Postby Thatiam » Mon Apr 24, 2017 7:42 am

laten zien? verschuiving van focus van aandacht!

Thatiam

Postby Thatiam » Mon Apr 24, 2017 8:41 am

Even een intermezzo.

EMBRACE YOUR STUMBLING; IT IS PERFECT TOO
If you realize that you’re lost in a story, that you’re disconnected, that you’ve forgotten the moment, celebrate! You have just woken up from a dream. A great intelligence is alive in you, a power to realize and connect. You have stepped out of millions of years of conditioning. Don’t punish yourself for forgetting, but celebrate your ability to remember! The moment doesn’t mind that you forgot it! Forgetting is a perfect scene in the movie. Allow yourself to forget, sometimes! Be humbled by the journey rather than trying to be ‘perfect’. Doubt, disappointment and disillusionment will be constant friends along this pathless path. There is no destination in presence, no image of ‘success’ to live up to. You cannot go wrong, when there is no image of ‘right’.

STOP COMPARING; YOU ARE LIFE ITSELF!
You are unique; your journey is wholly original. We may all be expressions of the very same ocean of consciousness, but at the same time, we are all unique expressions of that very ocean, totally unique in our wave-ness! Don’t compare yourself with anyone else! When you start comparing, you devalue your own unique, irreplaceable gifts, talents and truths and disconnect from your unique present experience. Don’t compare this moment with any image of how it could, should, or might have been. Healing is possible when you say YES to where you are now, even if it’s not where you dreamed you would be ‘by now’. Trust, and trust sometimes that you cannot trust. Perhaps even your inability to trust can be trusted here, and even the feeling that you cannot hold the moment, is itself already being held…

-Jeff Foster

Petrus

Postby Petrus » Mon Apr 24, 2017 9:08 am

Hi Nathan,

Zou je in het kort kunnen samenvatten wat je laat zeggen dat je het nog niet ziet?
Zonder al te literair te worden en zonder intermezzo's haha.?

Groetjes, Petrus

Thatiam

Postby Thatiam » Mon Apr 24, 2017 10:53 am

Hoi Petrus,

(Haha, excusée, dat tekstje viel net mn oog op op facebook)

Waarom ik het niet zou zien?

Omdat ik betekenis geef aan een gedachte, die betekenis geeft aan een ervaring, die niks met elkaar te maken hebben.
En er is nergens enige betekenis te vinden.
En ik ga dan heel hard op zoek naar "die staat," terwijl dat weer betekenisgeving/conceptualisering is van alles dat gewoon is.

Groet,

Nathan

Return to “Other Languages”