Ontwaken

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
LilaM

Re: Ontwaken

Postby LilaM » Sat Apr 30, 2016 9:57 pm

Hallo Anja,

Het schijnt mij niet echt te lukken om met dit programma overweg te kunnen... Ik antwoord nu via 'snel reageren', dit heeft geen quote functie. Dat zal wel beter zijn, vermoed ik.

Hoe merk ik hoe iets lijkt te observeren?
Ik kan zien dat er gedachten verschijnen en verdwijnen in een grote ruimte en het wordt gezien. Wie is dan die ik die dit kan waarnemen? Het is eerder een gevoel, niet iets echt. Aha... het is niet echt... Is dit dan ook een gedachte?

Bestaat 'IK' uit nog iets anders dan stemmen?
Nee, dat kan niet, het zijn gedachten

Hoe weet ik of ik iets mis?
Ook dat is een gedachte... allemaal gedachten... ze zijn vaak zo subtiel dat ze aan me voorbijgaan

Ah...dus je verwacht dat het commentaar van de stemmen zal verdwijnen en daarom emoties minder zullen blijven kleven en niet meer pijnlijk zijn?

Ook dit is een gedachte... het wordt idd duidelijker als het uit elkaar gehaald wordt

Wat is 'emotie' voordat er een gedachte bij komt?

Een emotie ervaar ik als een energie die naar boven komt en daarheen mijn lichaam gaat. Die beweegt in mijn lichaam, dat is voelbaar.

Wat zijn de stemmen, anders dan gedachten?
Ja... ik zie het!

Observeer gedachten eens. Doe je ogen even dicht en merk op: ze komen, één voor één, een niet aflatende stroom van gedachten, die alles labelen dat wordt gevoeld, waargenomen en ervaren.

Dat kan ik idd zien

Wat is een gedachte?
Kun je het aanraken, kunt je het vasthouden, kun je het zien?
Kun je zien waar gedachten vandaan komen?
Weet je wat je volgende gedachte zal zijn?
Wat beslist welke gedachte zal komen?
Hoe kies je gedachten te denken of ze niet te denken?
Waar gaan gedachten heen als ze verdwijnen?
Is de ene gedachte belangrijker dan de andere, is er een hiërarchie?
Kan een gedachte denken?
Kan een gedachte iets doen?
Hebben gedachten een eigenaar?
Ben jij de gedachten?
Is er een 'denker', iets of iemand dat/die het denken 'doet' of gebeurt denken gewoon?

Gedachten komen en gaan, er is niemand die het doet, het gebeurt gewoon. Ze kunnen niet aangeraakt worden en ook niet worden vastgehouden... ha en ook niet zien...
Vermits de gedachten in die open ruimte verschijnen zijn ze er gewoon, ik ben ze niet en heb er niets over te zeggen. Als ze met rust gelaten worden dan verdwijnen ze ook weer vanzelf.
Een gedachte kan op zichzelf niets doen... er is niemand die beslist of en wanneer ze komen

Wie gaat er dan op in? Wie laat dan een gedachte tot leven komen? Op sommige gedachten wordt er in gegaan, op andere niet... Wie vindt er iets erg of voelt zich schuldig?

Hier moet ik idd beter naar kijken.

Een heel fijn weekend

Lieve groetjes Lydia

momo

Postby momo » Mon May 02, 2016 7:24 pm

Hey Lydia,

Some nice looking :)
Gedachten komen en gaan, er is niemand die het doet, het gebeurt gewoon.
Ja! :)
Wat mis ik toch? … Ook dat is een gedachte... allemaal gedachten...
Jaaaa
je verwacht dat het commentaar van de stemmen zal verdwijnen en daarom emoties minder zullen blijven kleven en niet meer pijnlijk zijn?
Ook dit is een gedachte...
Ja, Ja, Ja :)
Wat zijn de stemmen, anders dan gedachten?
Ja... ik zie het!
Nice :)
… het wordt gezien
JA... Het wordt gezien... :)

Even technisch:
Ik antwoord nu via 'snel reageren' .. Dat zal wel beter zijn, vermoed ik.
Dit is idd beter :) Werkt dit voor jou ook ok? Mss kun je bij de volgende post een A: zetten voor de vraag/tekst van mij waar je op reageert en een L: voor jouw reactie? Dan is in een oogopslag duidelijk wat van mij kwam en wat van jou.

En dan nu weer die IK … (die er niet is, maar toch….. ;))
Bestaat 'IK' uit nog iets anders dan stemmen?
Nee..het zijn gedachten
Dus 'IK' bestaat uit niets anders dan gedachten?
Wie is dan die ik die dit kan waarnemen?
Weet je zeker dat het een 'IK' is die dit waarneemt? Is er een 'IK' nodig om waar te (kunnen) nemen? Of is er 'waarnemen' en 'gedachten over (ikken die) waarnemen'?
Wie gaat er dan op (..gedachten..) in?
Ja, vertel :) Hoe ziet dat 'er op gedachten in gaan' uit? Wat gebeurt er dan precies?
Wie laat dan een gedachte tot leven komen?
Hoe ziet 'een gedachte die tot leven komt' er uit? Wat gebeurt er dan precies?
Op sommige gedachten wordt er in gegaan, op andere niet...
Hoe ziet 'niet ingaan op een gedachte' eruit?
Wie vindt er iets erg of voelt zich schuldig?
Hoe ziet 'iets erg vinden' er uit? En hoe 'zich schuldig voelen'? KIJK eens wat er precies gebeurt als dit weer voorkomt en laat me horen.
… gedachten .. zijn vaak zo subtiel dat ze aan me voorbijgaan
Hoe ziet 'voorbijgaan aan' er precies uit? En aan wie of wat gaan ze precies voorbij?

Een emotie ervaar ik … in mijn lichaam
Mijn lichaam? Waar gaat 'mijn' over? Vertel … :)

Veel liefs,
&joy!

Anja

LilaM

Postby LilaM » Tue May 03, 2016 7:57 pm

Hallo Anja

A. Bestaat 'IK' uit nog iets anders dan stemmen?
L. De "IK" bestaat naast stemmen ook uit beelden

A. Dus 'IK' bestaat uit niets anders dan gedachten?
L. Herinneringen, ideeën, emoties, overtuigingen,... behoren allemaal tot 'IK'

A. Weet je zeker dat het een 'IK' is die dit waarneemt? Is er een 'IK' nodig om waar te (kunnen) nemen? Of is er 'waarnemen' en 'gedachten over (ikken die) waarnemen'?
L. Ja, idd, er is waarnemen en gedachten over al die IKKEN. Er is geen 'IK' nodig om te kunnen waarnemen.

A. Ja, vertel :) Hoe ziet dat 'er op gedachten in gaan' uit? Wat gebeurt er dan precies?
L. Ik verlies mij heel vlug in een verhaal ipv als toeschouwer bijvoorbeeld vragen te stellen. En als ik kwaad ben kan ik al helemaal niet objectief blijven. Ik zoek de schuld bij de ander alhoewel ik weet dat het een projectie is. Het gebeurt ook zo ontzettend snel... Ik ontdekte afgelopen dagen wel dat de mind een protectiesysteem is voor het hart. Dus boos worden is een afweer om de pijn niet te hoeven voelen.

A. Hoe ziet 'een gedachte die tot leven komt' er uit? Wat gebeurt er dan precies?
L. Een gedachte die tot leven komt is voor mij het verhaal dat zich dan ontvouwt.

A. Hoe ziet 'niet ingaan op een gedachte' eruit?
L. De gedachte doet er gewoon niet toe; het is zelfs niet loslaten...het is gewoon niet relevant...zoiets

A. Hoe ziet 'iets erg vinden' er uit? En hoe 'zich schuldig voelen'? KIJK eens wat er precies gebeurt als dit weer voorkomt en laat me horen.
L. Aha... dat is ook gewoon een gedachte... conditionering aan het werk? Een gewoonte die we ooit geleerd hebben en die nu naar boven komt?

A. Hoe ziet 'voorbijgaan aan' er precies uit? En aan wie of wat gaan ze precies voorbij?
L. Er wordt gewoon geen aandacht aan geschonken. Ja... vermits er geen 'IK' is gaan ze gewoon voorbij...

L. Wat maakt dan dat een gedachte blijft kleven? Waarom de ene gedachte wel en de andere niet?
Dat wil ik wel onderzoeken... Ik zie wel dat er idd geen 'IK' is, wat of wie maakt dan iets belangrijker dan het andere? Wat of wie kiest dan die gedachte?
Een paar dagen geleden zag ik op een ochtend heel duidelijk dat er gewoon niets is, geen 'IK', geen gedachten,...
Is het telkens opnieuw dit inzien of is het iets wat weg blijft?
Dat zijn de vragen die mij bezig houden...

A. Mijn lichaam? Waar gaat 'mijn' over? Vertel … :)
L. Die 'IK' zit echt overal tussen he :)

Lieve groetjes Lydia

momo

Postby momo » Tue May 03, 2016 10:43 pm

Hai Lydia,

Het is wat te laat om uitgebreid te reageren nu en morgen ben ik niet in de gelegenheid te posten, daarom nu eerst alvast een korte reactie. Die uitgebreide komt dan later :)
wat of wie maakt dan iets belangrijker dan het andere?
Wat gebeurt er precies als iets belangrijk wordt gemaakt?
Wat of wie kiest dan die gedachte?
Kijk nog eens goed. Wordt er een gedachte 'gekozen' als iets belangrijk wordt gemaakt?

Heel overzichtelijk met die A's en L'en. Super!

En ik verheug me erop om je post in alle rust en helemaal te kunnen lezen.

Tot snel en liefs!
Anja

momo

Postby momo » Thu May 05, 2016 11:59 pm

Hai Lydia,
Er is geen 'IK' nodig om te kunnen waarnemen.
Check :)
Aha... dat (..'iets erg vinden' en 'zich schuldig voelen'..) is ook gewoon een gedachte
Yep :)

Ik zie wel dat er idd geen 'IK' is …. De "IK" bestaat naast stemmen ook uit beelden.. Herinneringen, ideeën, emoties, overtuigingen,.behoren allemaal tot 'IK'
Wat is het verschil tussen de eerste 'IK' (die er niet is) en de 'IK' tot wie beelden, herinneringen, ideeën, emoties en overtuigingen behoren, oftewel er onderdeel van zijn?
Ik verlies mij heel vlug in een verhaal
Wat is 'jezelf verliezen'?
Wat gebeurt er als je jezelf verliest?
Een gedachte die tot leven komt is voor mij het verhaal dat zich dan ontvouwt.
Bedoel je dan dat op een gedachte heel veel andere gedachten volgen?
Wat maakt dan dat een gedachte blijft kleven? Waarom de ene gedachte wel en de andere niet?
Dat wil ik wel onderzoeken...
Onderzoek maar :) Wat gebeurt er precies als 'een gedachte blijft kleven'?
Een paar dagen geleden zag ik op een ochtend heel duidelijk dat er gewoon niets is, geen 'IK', geen gedachten,...Is het telkens opnieuw dit inzien of is het iets wat weg blijft?
Bedoel je dat soms geen gedachten worden waargenomen en soms wel?
Die 'IK' zit echt overal tussen he :)
Alom vertegenwoordigd :)

En is het nog gelukt om naar de twee vragen van eergisteren te kijken? Ik lees het nog graag!

Liefs,
Anja

LilaM

Postby LilaM » Fri May 06, 2016 6:53 pm

Hey Anja, omdat je druk bezig was, leek het mij beter om de vragen samen te beantwoorden :)

A. Wat gebeurt er precies als iets belangrijk wordt gemaakt?
L. Dus... de ene gedachte maakt de andere belangrijk
A. Kijk nog eens goed. Wordt er een gedachte 'gekozen' als iets belangrijk wordt gemaakt?
L. Vanuit mijn overtuigingen, meningen enz. wordt er ingegaan op een gedachte... dus ook hier... de ene gedachte gaat de andere belangrijk maken

A. Wat is het verschil tussen de eerste 'IK' (die er niet is) en de 'IK' tot wie beelden, herinneringen, ideeën, emoties en overtuigingen behoren, oftewel er onderdeel van zijn?
L. Het verschil is dat er gedachten zijn waar geen aandacht aan gegeven worden... die gaan dus gewoon voorbij. In het andere geval is dit weer hetzelfde als het vorige. Een oordeel, mening, idee,... vanuit conditionering wordt door een 'IK' belangrijk gevonden en gaat er op in waardoor er weer een verhaal ontstaat.

A. Wat is 'jezelf verliezen'?
Wat gebeurt er als je jezelf verliest?
L. Het verhaal verliezen, betekent mezelf verliezen... AHA... Ik ken dus aan 'mezelf' belangrijkheid toe wanneer er een verhaal is. Ik moet het weten en kennen anders ben ik er niet meer... Grappig want ik ben er zowiezo al niet.

A. Bedoel je dan dat op een gedachte heel veel andere gedachten volgen?
L. Ja, dat bedoel ik, het is een aaneenschakeling van gedachten...

A. Bedoel je dat soms geen gedachten worden waargenomen en soms wel?
L. Ja, idd dat bedoel ik...

L. Het wordt steeds duidelijker. Het lijkt alsof sommige gedachten duidelijk aanwezig zijn in je hoofd en andere eerder overal in je lichaam aanwezig zijn waardoor ze minder opvallen. Alsof je er helemaal inzit. Klopt dat?
L. Hoe ik het nu zie, is dat je gedachten kunt opmerken en er daarom niet op in hoeft te gaan. Ze zijn er echter altijd. Dus moet je heel alert blijven, volgens mij.
Waar ik wat verward over ben is dat er gesproken wordt in boeken dat het psychologische deel van de ik weg zou vallen en ook weg zou blijven. Is dit een terechte 'verwachting' of is het onrealistisch en is het gewoon dit... waarnemen dat er gedachten zijn en de ruimte of leegte waarin ze verschijnen?

Ik kijk alvast uit naar je volgende vragen :)

Groetjes Lydia

momo

Postby momo » Sat May 07, 2016 12:46 pm

Hai Lydia,
Het wordt steeds duidelijker.
Yeey :)
Dus... de ene gedachte maakt de andere belangrijk
Kan een gedachte iets doen?
Wordt er een gedachte 'gekozen' als iets belangrijk wordt gemaakt? 
Vanuit mijn overtuigingen, meningen enz. wordt er ingegaan op een gedachte... dus ook hier... de ene gedachte gaat de andere belangrijk maken
Is dat een 'NEE'?
Wat is het verschil tussen de eerste 'IK' (die er niet is) en de 'IK' tot wie beelden, herinneringen, ideeën, emoties en overtuigingen behoren, oftewel er onderdeel van zijn?
Het verschil is dat er gedachten zijn waar geen aandacht aan gegeven worden... die gaan dus gewoon voorbij. In het andere geval is dit weer hetzelfde als het vorige. Een oordeel, mening, idee,... vanuit conditionering wordt door een 'IK' belangrijk gevonden en gaat er op in waardoor er weer een verhaal ontstaat.
Bedoel je: bij de 'IK' (die er niet is) wordt geen aandacht aan gedachten gegeven en bij de 'IK' tot wie beelden, herinneringen, ideeën, emoties en overtuigingen behoren, oftewel er onderdeel van zijn, wordt wel aandacht aan gedachten gegeven waardoor een verhaal ontstaat?
Oftewel: Bij de eerste 'IK' is er geen verhaal, bij die andere wel?
Het verhaal verliezen, betekent mezelf verliezen... AHA... Ik ken dus aan 'mezelf' belangrijkheid toe wanneer er een verhaal is. Ik moet het weten en kennen anders ben ik er niet meer... Grappig want ik ben er zowiezo al niet.
Jaaa, hoe krom kan iets zijn!
En dat 'Ik moet het weten en kennen, anders ben ik er niet', komt dat misschien op hetzelfde neer als: 'Ik moet het weten en kennen, anders mis is iets'?
En nog even voor de extra helderheid: is dat waar?
Wie laat dan een gedachte tot leven komen?
Bedoel je dan dat op een gedachte heel veel andere gedachten volgen?
Ja, dat bedoel ik, het is een aaneenschakeling van gedachten...
Samenvattend wordt je oorspronkelijke vraag dan: “Wie laat dan een aaneenschakeling van gedachten gebeuren?” Mee eens?
En zo ja, wat is dan het antwoord op de vraag?
Het lijkt alsof sommige gedachten duidelijk aanwezig zijn in je hoofd en andere eerder overal in je lichaam aanwezig zijn waardoor ze minder opvallen. Alsof je er helemaal inzit. Klopt dat?
Tja...'het lijkt'. 'Lijken' is een wat lastig begrip. 'Lijken' gaat niet over wat of hoe iets IS, maar over wat of hoe iets LIJKT….Mss kun je de vraag nog eens herformuleren, maar dan vanuit hoe het IS?
Hoe ik het nu zie, is dat je gedachten kunt opmerken en er daarom niet op in hoeft te gaan…..Dus moet je heel alert blijven, volgens mij.
Nog even opnieuw: Wie merkt gedachten op? Wie gaat er op in? En dan volgt: Wie is alert?
Bedoel je dat soms geen gedachten worden waargenomen en soms wel?
Ja, idd dat bedoel ik…
Ja, idd dat (soms worden gedachten waargenomen en soms niet) ...gebeurt… :)
is het gewoon dit... waarnemen dat er gedachten zijn en de ruimte of leegte waarin ze verschijnen?
Wat bedoel je precies met 'HET'? Bedoel je daarmee 'het inzicht dat er geen zelf is'?
Waar ik wat verward over ben is dat er gesproken wordt in boeken dat het psychologische deel van de ik weg zou vallen en ook weg zou blijven. Is dit een terechte 'verwachting' of is het onrealistisch?
Een paar dagen geleden zag ik op een ochtend heel duidelijk dat er gewoon niets is, geen 'IK', geen gedachten,...Is het telkens opnieuw dit inzien of is het iets wat weg blijft?
Een veel voorkomende verwachting is dat als je het eenmaal gezien hebt, je er nooit meer in zal tuinen. Dat is meestal niet het geval. Het kan soms een tijdje duren, maar op een gegeven moment popt het inzicht wel weer op. Totdat het hele ik/niet-ik ding geen issue meer is.

Liefs,
Anja

LilaM

Postby LilaM » Sun May 08, 2016 9:21 am

Hey Anja,

L. Ik heb het even laten bezinken vooraleer ik wilde antwoorden want ik merk dat ik in kringetjes blijf ronddraaien.
Er is geen 'IK" en dan volgt er weer een gedachte waardoor er weer een 'IK' aanwezig is. Het beantwoorden van vragen doet mij vastlopen en dat is ook de bedoeling natuurlijk.

Het is dus blijkbaar de kunst om iedere gedachte die verschijnt, te negeren of er niet op te reageren.
Enkel wat er in de buitenwereld verschijnt is realiteit en zelfs dat is niet juist want dat heb ik eveneens gecreëerd...

Ik vind het voornamelijk verwarrend want hoe moet ik dan met mensen omgaan? Als ze mij wat vragen, geef ik toch antwoord? Het zal dan zijn dat het gewoon gebeurt maar die antwoorden komen toch vanuit mijn conditioneringen?
Of ik moet steeds zeggen dat ik het niet weet want dat zou natuurlijk meer juist zijn. Wat weet ik uiteindelijk... Niets want alles verandert voortdurend.
AHA... dus stel ik de vraag terug en laat mensen zelf ontdekken wat ze weten en wat juist voelt op dat moment, in die situatie voor hun.
Ik hoef helemaal niets te weten en mijn weten komt uit mijn kern naar boven als ik een vraag stel en luister...

Ik hoor graag wat je hier over 'denkt' :)

Fijne moederdag

Groetjes Lydia

LilaM

Postby LilaM » Sun May 08, 2016 10:53 am

Nog een AHA... mijn reactie bepaalt natuurlijk of er een 'IK' is of niet...

Geen reactie geen 'IK'

Hahahahahaha... grappig...

Groetjes Lydia

momo

Postby momo » Sun May 08, 2016 12:02 pm

Lieve Lydia,
Het beantwoorden van vragen doet mij vastlopen en dat is ook de bedoeling natuurlijk.
Nee hoor, de bedoeling is dat je zelf zietwat er is en wat er niet is door te kijken- niet door er over na te denken :)
In dit proces kan 'vastlopen' gebeuren. 'Vastlopen' = gedachten over gedachten over gedachten over … tot er alleen nog maar verwarring is. Bedoel jij hetzelfde?
Als dat zo is, probeer de vragen dan later nog eens opnieuw te beantwoorden alleen vanuit wat je ziet door te kijken. Dus niet vanuit wat je waarneemt + wat je er vervolgens over denkt, interpreteert, evalueert, afvraagt, etc. Mogelijk wel vanuit wat je waarneemt + de waarneming dat je er vervolgens over denkt, etc.

Kijk eens naar wat er NU gebeurt, op dit moment. Wat ervaar je met je vijf zintuigen? Beelden, geluiden, smaken, geuren, sensaties, zelfs gedachten. Geef eens een pure opsomming van wat er is, zonder er conclusies over te trekken.

Probeer op dezelfde manier de vragen nog eens te beantwoorden + deze:
Er is geen 'IK" en dan volgt er weer een gedachte waardoor er weer een 'IK' aanwezig is.
Bedoel je: “Ik zie dat er geen 'IK' is en dan volgt er weer een gedachte over 'IK'/Lydia of met het woord 'IK' erin”?

Jij ook een hele fijne moederdag!

momo

Postby momo » Sun May 08, 2016 12:08 pm

Hahahahahaha... grappig...
En behalve een fijne moederdag ook meer van dat plezier! :)

LilaM

Postby LilaM » Sun May 08, 2016 1:03 pm

Hey Anja, ik dacht even dat ik het had...
OK... Dan maar terug naar de vragen... :)

A. Kan een gedachte iets doen?
L. Een gedachte op zich kan niets doen maar je gedrag en dus je handelen worden er wel door gedachten over iets bepaald.

A. Is dat een 'NEE'?
L. Inderdaad een nee, gedachten verschijnen gewoon ... Wat maakt dan dat ik sommige gedachten toch belangrijker vind dan andere? Als ik begin te praten over mijn werk, word ik boos en vlieg ik de gordijnen in... wanneer ik denk over ik morgen wil eten, denk ik... ik zal wel zien en laat het vervolgens zijn...

A. Bedoel je: bij de 'IK' (die er niet is) wordt geen aandacht aan gedachten gegeven en bij de 'IK' tot wie beelden, herinneringen, ideeën, emoties en overtuigingen behoren, oftewel er onderdeel van zijn, wordt wel aandacht aan gedachten gegeven waardoor een verhaal ontstaat?
Oftewel: Bij de eerste 'IK' is er geen verhaal, bij die andere wel?
L. Ja,dat is wat ik bedoel, idd bij de eerst 'IK' ontstaat geen verhaal, er wordt niet op ingegaan. Bij het andere bvb. mijn werk, ontstaat er een heel verhaal over hoe fout het gaat, hoe het anders moet,...

A. En dat 'Ik moet het weten en kennen, anders ben ik er niet', komt dat misschien op hetzelfde neer als: 'Ik moet het weten en kennen, anders mis is iets'?
En nog even voor de extra helderheid: is dat waar?
L. Ja, anders ben ik er niet en mis ik iets... En dat kan niet eens waar zijn... hoe zou ik alles kunnen kennen of weten? En iets missen ook niet... ik kan niet overal tegelijk zijn, enkel hier en nu, waar ik me bevind...

A. Samenvattend wordt je oorspronkelijke vraag dan: “Wie laat dan een aaneenschakeling van gedachten gebeuren?” Mee eens?
En zo ja, wat is dan het antwoord op de vraag?
L. Ook hier weer, het gebeurt gewoon. Er is geen wie... Ik...die iets zou laten gebeuren

A. Tja...'het lijkt'. 'Lijken' is een wat lastig begrip. 'Lijken' gaat niet over wat of hoe iets IS, maar over wat of hoe iets LIJKT….Mss kun je de vraag nog eens herformuleren, maar dan vanuit hoe het IS?
L. Sommige gedachten zijn er in mijn hoofd en andere, zijn er in mijn hele lichaam waardoor ze minder opvallen. Mijn lichaam zit er in. Mijn lichaam zit er in gevangen. Net een bubbel waar mijn lichaam dan in zit.

A. Nog even opnieuw: Wie merkt gedachten op? Wie gaat er op in? En dan volgt: Wie is alert?
L. Niemand is alert, er is niemand... en toch... kijkt er iemand mee... ik voel of er iemand meekijkt? Is dat dan de illusie? Want uit voorgaande blijkt dat er niemand is?

A. Wat bedoel je precies met 'HET'? Bedoel je daarmee 'het inzicht dat er geen zelf is'?
L. Dat er enkel lege ruimte is... en gedachten die er in verschijnen en opnieuw verdwijnen... maar geen zelf... het gebeurt gewoon... dus ook mijn reactie op iets gebeurt gewoon? Als er geen zelf is, wie zou het dan wel doen?

A. Kijk eens naar wat er NU gebeurt, op dit moment. Wat ervaar je met je vijf zintuigen? Beelden, geluiden, smaken, geuren, sensaties, zelfs gedachten. Geef eens een pure opsomming van wat er is, zonder er conclusies over te trekken.
L. Ik kijk naar mijn computer, wanneer ik opkijk zie ik een kast met een spiegel en spullen op de kast. Ik hoor de klok tikken in de huiskamer en in de keuken. Ik zie de rozen die op tafel staan,boven mijn computer uitkomen. Ik proef nog de smaak van het eten wat ik net opat. Ik denk na over wat ik nog kan schrijven.
Ik voel de warmte die in huis hangt. Ik hoor een vlieg brommen. Ik zie de kat liggen in haar mand. Ik hoor de computer zoemen. Dat is wat er zich hier en nu voordoet.

A. Bedoel je: “Ik zie dat er geen 'IK' is en dan volgt er weer een gedachte over 'IK'/Lydia of met het woord 'IK' erin”?
L. Ja,dat bedoel ik...

Lieve groetjes
Lydia

LilaM

Postby LilaM » Sun May 08, 2016 6:46 pm

Hallo Anja,
Ik was aan het denken over wat ik NU ervaar. Dan is er enkel horen, zien, voelen, ruiken en proeven. Er is geen IK.
Toen zag ik plots dat de dingen al gebeuren vooraleer ik zeg dat IK dit of dat gedaan heb. En daarna maken we er een verhaal van. Vermits ik achter de feiten aanloop, is het duidelijk dat de dingen gewoon gebeuren.
Er is geen IK die het doet...
Dit moet ik toch even laten bezinken... raar... er is verdriet...

Groetjes Lydia

momo

Postby momo » Mon May 09, 2016 7:53 am

Lieve Lydia,

Ik lees net je post maar sta op het punt weg te gaan. Toch alvast een snel bericht.

Ja, wat je als laatste schrijft, dat is het.
Je schreef het gisteravond. Hoe is het nu?

Ik ben in de loop van de middag weer in de gelegenheid te posten.
Als je de mogelijkheid hebt ga dan even de natuur in. Even wandelen, gewoon lekker zitten.

Slow down & stay soft.
Veel liefs,
Anja

momo

Postby momo » Mon May 09, 2016 2:55 pm

Hai Lydia,

Ik ben benieuwd wat er gebeurt aan jouw kant van de lijn :)
Laat je het me weten?

Liefs,
Anja

Return to “Other Languages”