Opas Haussa

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Olenko

Re: Opas Haussa

Postby Olenko » Sat Jan 30, 2016 4:24 pm

Ethän pelkästään usko että minää ei ole, vaan että näet/koet sen omassa kokemuksessa juuri NYT. Kuvaile tätä omin sanoin runsaasti. Kerro myös miten tämä näkyy arjessasi.

Annis

Postby Annis » Sun Jan 31, 2016 6:29 pm

Ethän pelkästään usko että minää ei ole, vaan että näet/koet sen omassa kokemuksessa juuri NYT. Kuvaile tätä omin sanoin runsaasti. Kerro myös miten tämä näkyy arjessasi.
Ennemmin täällä on epäuskoa siitä, että onko tämä nyt varmasti illusion läpi näkemistä. On vielä vaikka kuinka monia tilanteita, tunteita ja ajatuksia jotka vievät takaisin samaistumiseen. Voimakas kipu josta olen jo puhunut on epäilty numero yksi viemään takaisin uneen. Kuitenkin kun havahdun on kaiken taustalla hiljaisuus, rauha ja sanaton tietäminen siitä ettei minää ole. Mikään ei ole muuttunut, olen vain täällä muistanut sen minkä tiesin jo aiemmin. En vain voinut uskoa että se on niin yksinkertaista. Olen jo vuosia sitten todennut, etten voi millään olla se "minä", mitä yleisesti kuvitellaan. Miten voin olla nämä ajatukset, kun ne ovat niin skitsofreenisesti ristiriidassa toistensa kanssa jo hyvin yksinkertaisissakin asioissa? Kaikki muuttuu koko ajan, mutta jotain muuttumatonta on taustalla. Olen kuitenkin myös halunnut epätoivoisesti halunnut parantua kivusta ja se on saanut minut lähes aina mukaansa. Siitä oli sitten muodostunut uusi identiteetti: valaistumisen etsijä. Sillä oli syvät juuret ja se juuri etsi sitä parempaa oloa. Se sanoi, että et voi olla nähnyt illuusion läpi jos tunnet olosi vielä huonoksi. Siksi se pysyi elossa kauan. Nyt etsijä on väistynyt ainakin suureksi osaa aikaa. Arjen tapahtumat eivät ole sinänsä muuttunut miksikään. Epätoivoinen etsiminen on tosin pysähtynyt.

Olenko

Postby Olenko » Mon Feb 01, 2016 2:46 pm

Mitä on kipu? Mikä tekee siitä henkilökohtaista?

Annis

Postby Annis » Mon Feb 01, 2016 3:16 pm

Kipu on tuntoaistimuksia. Se ei ole sen henkilökohtaistempaa kuin mikään muukaan kehon prosessi. Ihmiselle on kai ominaista yrittää löytää kivun lähde ja sitten jotenkin poistaa se tai yrittää olla kiinnittämättä huomiota siihen. Koska kipu on tässä tapauksessa tunneperäistä ja vanhaa, sille ei ole mitään näkyvää syytä. Mieli käy ylikierroksilla yrittäen kuitenkin selittää sen jollain muistissa olevalla asialla. Kipu ei ole henkilökohtaista, mutta sen koska se on kovaa, mieli tulkitsee että jotain on nyt väärin. Siinä kohtaa "minä" tulee usein takaisin kuvaan.

Olenko

Postby Olenko » Mon Feb 01, 2016 3:50 pm

Mitä käytännössä tapahtuu, kun "minä" tulee takasin kuvaan? Entäpä kun se jälleen väistyy?

Annis

Postby Annis » Mon Feb 01, 2016 4:34 pm

Mitä käytännössä tapahtuu, kun "minä" tulee takasin kuvaan? Entäpä kun se jälleen väistyy?
Se "minä" on unohdus. Se on vanha tapa katsoa erotella asioita minuksi ja ei-minuksi. Sen väistyminen on taas havahtuminen. Näkökulma muuttuu.

Olenko

Postby Olenko » Sat Feb 06, 2016 10:37 am

Hei,
Se "minä" on unohdus. Se on vanha tapa katsoa erotella asioita minuksi ja ei-minuksi.
Oli toivetta jos voisit kertoa ihan konkreettisen esimerkin suorasta kokemuksesta, mitä siinä tapahtuu kun "minä" tulee takaisin kuvioihin? Saako joku tilanne esim. kivun ilmeneminen leiman mielestä, että tämä on kipua ja tätä ei saisi olla josta seuraa taas lisää ajatuksia? Onko jossain kohti mukana "minä"? esim. ajattelemassa ajatuksia, tai tuntemassa kipua?

Annis

Postby Annis » Mon Feb 08, 2016 9:26 am

mitä siinä tapahtuu kun "minä" tulee takaisin kuvioihin? Saako joku tilanne esim. kivun ilmeneminen leiman mielestä, että tämä on kipua ja tätä ei saisi olla josta seuraa taas lisää ajatuksia? Onko jossain kohti mukana "minä"? esim. ajattelemassa ajatuksia, tai tuntemassa kipua?
Ei ole minää ajattelemassa ajatuksia. On ensin tuntemuksia ja sitten ajatuksia, että tämä on kipua. Sitten on lisää ajatuksia siitä, että kivusta on päästävä eroon. Ajatukset seuraavat ajatuksia. On ajatuksia jotka sanovat, että kipu tarkoittaa että tämä keho on vaarassa jollain tavalla ja pitää päästä karkuun. Sen jälkeen kipu on yleensä kovempi, kun on sitä vastustavia ajatuksia ja kehä jatkuu, kunnes havahdun näkemään että kyseessä on vain ajatukset ja tuntemukset koetaan suorina. KUn ne tuntemukset koetaan suorina, ne ovat vain värähtelyä.

Return to “Other Languages”