Wie helpt me verder.. Ik zoek een Nederlandse gids

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Petrus

Re: Wie helpt me verder.. Ik zoek een Nederlandse gids

Postby Petrus » Fri Nov 13, 2015 10:48 am

Hi Lien,
werd het me duidelijk dat 'ik' niet reed.. Het gebeurt allemaal prachtig, ik hoef er niets voor te doen.
Mooi he?
en zodra er onduidelijkheid of verschil van inzicht was over het werk floepte de entiteit 'ik' weer op zijn plek
Is het een entiteit of slechts een ander soort gedachte?
Als je die zogenaamde "ik" nou eens gewoon zijn gang laat gaan?
Dat gaat nooit verdwijnen, zou niet goed zijn zelfs.
Alleen moet ut zijn plek weten. Het leven gaat zonder ook door. Maar af en toe mag ut even een dansje doen.
Een eenheidservaring en een blijvende verandering in hoe ik, ik beleef..
Ojeetje toch.
Een eenheidservaring kan nog wel gebeuren. En die verdwijnt dan gewoon weer na een tijdje (snik).
Maar een blijvende verandering in belevenis zou betekenen dat er nooit meer iets kan veranderen daarna.
Gaat niet gebeuren, kan niet gebeuren.

Sterker nog: er gaat nooit niks gebeuren. Het is namelijk al zoals het is, hoe kan dat dan veranderen?
Ik hoop natuurlijk dat ik daardoor een beter mens word en dat mensen me leuker, liever en bijzonder vinden.
Ja, dat is wel zuur dat dat nooit gaat gebeuren, haha.
Ik kan het best een keer zeggen hoor, als je wilt, maar ga jij het nog geloven?
Maar net doen alsof is minstens zo leuk. Dan ben ik de cowboy en jij de indiaan.

En eigenlijk doen we dat de hele tijd toch "net doen alsof we een "ik" zijn?

Doe nog eens een ballonnetje. Er zit vast nog wat...

Liefs, Petrus

Lien

Postby Lien » Sat Nov 14, 2015 10:53 am

hi petrus,
Vanochtend na een nacht niet goed slapen schiet er nihiliisme in mijn ervaring.. Na het nieuws over de aanslagen in Parijs afgelopen nacht kwam dat met regelmaat terug.. wat heeft het allemaal voor zin. wat is eraan te doen als het zich allemaal ontvouwd.. ik heb deze gedachte al eerder voorbij zien komen.. maar dit intrieste ontzettende nieuws versterkt t enorm.
Maar een blijvende verandering in belevenis zou betekenen dat er nooit meer iets kan veranderen daarna.
kun je niet zien hoe het altijd al was in een moment helderheid waarna het web van constructies zich weer comfortabel om je heen sluit?
Is het een entiteit of slechts een ander soort gedachte?
Ja het is een gedachte geen entiteit.. Zo ervaar ik het op momenten dat er minder emotionele investering in de ervaring is.. 't is alsof er verschillende gradaties zijn in ervaringen.. ALs voorbeeld: Het is 'mooi' om te zien dat de bladeren van een boom van kleur veranderen als een beeld van vergankelijkheid. Het is moeilijk om te voelen dat mijn lichaam pijn ervaart na een dag hard werken. Een boom is abstracter en verder van 'mij' af dan 'mijn' lichaam.
En eigenlijk doen we dat de hele tijd toch "net doen alsof we een "ik" zijn?
Ja het net doen alsof word echt als je het lang volhoud en ziet dat iedereen om je heen dat ook doet. Hoewel vandaag wat in de mineur ik zie wel dat het een langzaam proces is van laten gaan, relaxen in het niets hoeven doen.
groetjes
Lien

Petrus

Postby Petrus » Sun Nov 15, 2015 5:13 pm

Hi Lien,

Ff in het Engels:

It sounds that you have an idea that one can pop in and out of self? Does that mean that self comes into existence? Or that some unpleasant feelings arise? What do these feelings happen to?

Self is not an organising structure, it's a concept, overplayed by thoughts over experience. It does not matter one bit if you believe in self or not, things get done, organised, action is taken. It's not because of some phantom structure that a separated self is apparently holding. There are thoughts about it, but that's all. Thoughts about thoughts about thoughts. Can you see that?
kun je niet zien hoe het altijd al was in een moment helderheid waarna het web van constructies zich weer comfortabel om je heen sluit?
Precies! Eerst is een moment van helderheid en vervolgens een web van construscties en vervolgens een unmistakable sense of Aliveness en vervolgens een dutje. Elk moment anders, nooit de vastigheid van "een blijvende verandering". Hooguit dat het ervaren maar door gaat en door gaat. Maar is een beetje tricky om dat te zeggen, want dan ga je dat weer als de waarnemer (dus een ding) zien!
Ik heb wat leesvoer: http://liberationunleashed.com/articles ... xperience/
Als je zin hebt dan.
Hoewel vandaag wat in de mineur
Mineur gebeurt ook. En verdwijnt weer. Geen ik involved in mineur.

Ik heb een oefeningetje met het lichaam voor je :
(ook in het Engels trouwens. je kunt gewoon in Nederlands antwoorden. Als je het vervelend vind dat Engels, dan vertaal ik het even voor je)

With the eyes closed, sitting still, notice the other sensations: hearing, smelling, tasting, touching. With only the input from those four senses, and without relying on thoughts or mental images:

Can it be known how tall the body is?
Does the body have a weight or a volume?
Is there a boundary between the body and the ground?
Can you feel where the body ends?

Do you have control over this body?
Can you locate a mind?

Can you feel your ears?
Does the body hear? Or is there hearing?

In direct experience does the body have a shape or a form?
Is there an inside or outside?
What does the body consist of in direct experience?
Are you this body?

Liefs, Petrus

Lien

Postby Lien » Tue Nov 17, 2015 12:23 pm

Hoi Peterus,
Als je het vervelend vind dat Engels, dan vertaal ik het even voor je
Engels is geen probleem..
Can it be known how tall the body is?
nee..
Does the body have a weight or a volume?
nope
Is there a boundary between the body and the ground?
Can you feel where the body ends?
kan geen verschil merken..
Do you have control over this body?
nee 't gebeurd.. sensaties komen en gaan. gedachten komen en gaan. nog steeds wel een idee van 'iets' wat dat waarneemt.. waar bevind zich dat? wat is het wat waarneemt?
Can you locate a mind?
wat is dat 'de mind'.. gewaarzijn, bewust zijn? wat is anders dan gedachten?
Can you feel your ears?
Zijn ze kouder dan andere delen van mijn hoofd.. Ik 'plaats' mijn oren aan mijn hoofd omdat ik weet dat ze daar horen! (hoe poetisch..)
Does the body hear? Or is there hearing?
Er is horen.. De computer zoemt. en een gedachte 'het is de computer' die zoemt. Er is niks wat hoort. Het is de gedachte die dat aangeeft..
In direct experience does the body have a shape or a form?
in direct experience is er enkel horen, zien, voelen, denken of is het waarnemen? Geen vorm.. geen 'ding'.
Is there an inside or outside?
Ik maak er binnen en buiten van met een gedachte.. Of beredeneer ik dit nu ook met mijn 'mind' Op een gegeven moment weet ik het niet meer of ik het denk, construeer of direct 'zie'.. Zeker in combinatie met typen en 'het' in woorden gieten maakt het super ingewikkeld..
What does the body consist of in direct experience?
sensaties, gedachten en substantie (vlees, botten en alles).. De sense of Aliveness.. wat is dat dan!?
Are you this body?
Ja en nee..
It sounds that you have an idea that one can pop in and out of self?
Ja dat klopt wel.. dat ik het zo probeer handen en voeten te geven.. lettelijk.. Als ik er beter op let dan werkt het niet zo.. maar het is zo lekker makkelijk en vertrouwd als ik met iets bezig ben te denken dat 'ik' het doe. Dat 'ik weet wat de volgende handeling is. Dat 'ik' weet waarom ik iet doe of denk. Het vereist nogal wat oefening en telkens alert zijn.. o, ik doe t weer.. hoeft niet.. ik hoef niet de gedachte erover te plakken.. Het is echt oefenen om het te herkennen. Als een verslaving.. steeds meer gewend raken aan de situatie om dat bepaalde gedrag niet meer te doen.
Does that mean that self comes into existence?
Zo lijkt het wel. Elk zintuig komt tot leven telkens als het wordt 'aangesproken'. Geluiden zijn er de hele tijd en ik hoor het niet allemaal.. sommige geluiden gaan ook langs me heen.. Er is een geluid en er is bewustzijn. En dan meestal plak ik er een gedachte overheen: het is de wasmachine of een vogel. Is het mogelijk om van twee dingen te gelijk me bewust te worden? Of kan maar een zintuig tegelijk op de voorgrond zijn.
Or that some unpleasant feelings arise?
O jeetje.. gevoel.. dat is nog weer wat anders dan sensatie en gedachte. waar huist dat dan. Hoe past dat in het plaatje. Logischer wijs begrijp ik dat er een sensatie is of een gedachte met als gevolg een gevoel. of is het andersom..
What do these feelings happen to?
Ze komen op en gaan.. Zoals je zegt.. De mineur stemming komt en gaat ook weer.. als golven in de zee..
Thoughts about thoughts about thoughts. Can you see that?
Droste effect.. waar in het plaatje is het begin!!

Dank voor de link naar t artikel. Dat is helder en ik kan het volgen.. maar 'zien' is toch nog wat anders.. steeds.. het is een proces van 'ontdoen'.. meer en vaker momenten van direct ervaren.. Ik merk wel verschil maar nog niet zo kristal helder dat ik het zou kunnen verwoorden.. zie ook dat ik mezelf tegenspreek.. samen met dat er meer vragen komen dan antwoorden..

groetjes
Lien

Petrus

Postby Petrus » Tue Nov 17, 2015 12:53 pm

Hoi Lien,

Tuurlijk is het wennen.
Je leven lang is het die andere gewoonte geweest: ik ben dik, ik ben lief, ik loop, ik eet, etc...
Je hebt geremd, maar de auto rijdt nog uit.

Wat mij betreft is het je hartstikke duidelijk nu...
Of kan je nog wat issues verzinnen?
Of net doen alsof er nog een issue is haha, dat mag ook.

Ik kan je ook de 6 laatste vragen geven.
De antwoorden daarop laat ik dan aan de andere gidsen zien. Die hebben dan misschien nog aanvullende vragen voor je.

Liefs, Peterus

Lien

Postby Lien » Tue Nov 17, 2015 2:08 pm

Hi Petrus,
O.. als respons, denk ik .. is 't zo simpel (heb ik al vaker gelezen) dat kan niet waar zijn.. Maar ik zie ook dat dezelfde dingen weer opborrelen bij tijd en wijlen.. en als ik ze dan weer tegen het licht houd kan ik zien dat t mijn eigen verzinsels zijn.

Wat mij betreft geef je me de zes vragen en we zullen zien wat voor fratsen daar nog uit voortkomen..

Super bedankt dat je dit zo vrijblijvend doet. Het is enorm waardevol en ik zou het iedereen aanraden. ik ben blij dat ik het in het Nederlands kan doen. Toch net even dichter op de ervaring voor mij.. Kan ook wel zien dat er nog veel 'werk' te doen is om het als de 'default' situatie te ervaren en alle verzinsels te laten voor wat ze zijn..

groetjes
Lien

Petrus

Postby Petrus » Tue Nov 17, 2015 3:05 pm

Hi Lien,
is 't zo simpel (heb ik al vaker gelezen) dat kan niet waar zijn.
Dat is precies waarom er vaak overheen gekeken wordt.
Kan ook wel zien dat er nog veel 'werk' te doen is om het als de 'default' situatie te ervaren en alle verzinsels te laten voor wat ze zijn..
En ook dat is iets wat zich spontaan voltrekt.

Ok, hier zijn de vragen:

1. Bestaat er een onafhankelijke entiteit (ik, mij, zelf, mijzelf) in wat voor vorm dan ook? Is die er ooit geweest?

2. Leg gedetailleerd vanuit je eigen ervaring uit wat de illusie van een afgescheiden zelf is, wanneer begint deze illusie en hoe werkt hij?

3. Hoe voelt het om dit te zien? Wat is het verschil met voordat we begonnen?

4. Hoe zou je deze illusie omschrijven/uitleggen aan iemand die er nooit van gehoord heeft, maar nieuwsgierig naar is?

5. Wat was het laatste duwtje dat je over de drempel hielp, wat maakte dat je het zag? Was er een speciaal moment of gebeurde het langzaamaan? Wat gebeurde er precies?

6. Hoe zit dat met keuzes, vrije wil en controle. Wat maakt dat dingen gebeuren? Hoe werkt dat? Waar ben je verantwoordelijk voor? Geef voorbeelden vanuit de ervaring.

Nog iets toe te voegen?

Liefs, Petrus

Lien

Postby Lien » Wed Nov 18, 2015 11:03 am

Hoi Peterus,
1. Bestaat er een onafhankelijke entiteit (ik, mij, zelf, mijzelf) in wat voor vorm dan ook? Is die er ooit geweest?
Ik is een gedachte die zich met de ervaring van sensaties en gedachten bemoeid maar 't is volkomen onnodig. Er hoeft zich niks met ervaringen te bemoeien.
2. Leg gedetailleerd vanuit je eigen ervaring uit wat de illusie van een afgescheiden zelf is, wanneer begint deze illusie en hoe werkt hij?
Het handelen en ervaren word toegeeigend. Het duidelijkste moment voor mij was toen ik met de auto reed en besefte dat er niets is wat 'stuurt' of 'schakelt', het gebeurt in een flux van handelingen. Als ik daar over na denk nu, dan denk.. wat een flauwekul, maar zo voelt het echt. Natuurlijk heb ik ooit leren auto rijden en toen was het een ander verhaal maar op dit moment wat betreft auto rijden of lopen of fietsen of recht op staan eigent 'ik' het 'me' toe maar dat hoeft niet. 'Ik' rij de auto is een volkomen onnodige gedachte..
Tijdens dit vraag en antwoord onderzoek valt me op dat het er niet om gaat of 'ik' het 'goed' doe of niet. Er is in deze geen goed of fout. En volkomen ongepaste constructie die nergens op slaat.
3. Hoe voelt het om dit te zien? Wat is het verschil met voordat we begonnen?
Rustiger en gelijkmoediger.. De 'highs' en 'lows' zijn minder 'high' en minder 'low'.. Het is.. en het gaat ook zonder dat ik er van alles bovenop stapel. Voor ik met dit onderzoek begon had ik ook de hoop ergens uit te moeten komen en dat is veranderd in 'we zien wel waar het naar toe rolt'.. Met interesse dat wel.. Ik ben uiterst nieuwschierig naar hoe het rolt maar 'iets' doorzien is niet nodig.. Als je zegt. Het is er al en het was er al die tijd.
4. Hoe zou je deze illusie omschrijven/uitleggen aan iemand die er nooit van gehoord heeft, maar nieuwsgierig naar is?
Het 'geloven' in Sinterklaas snijdt hout. ZO is het.. Als je eenmaal weet dat Sinterklaas en 'zwarte' piet! niet bestaan dan kan je nooit meer geloven dat 't waar leek. Het was altijd al een verzinsel. Ik heb dit v.b. niet van mezelf maar het is zo duidelijk en zo het zelfde als de illusie dat er iets is wat controle heeft over ervaringen dat ik het niet beter zou kunnen zeggen...
5. Wat was het laatste duwtje dat je over de drempel hielp, wat maakte dat je het zag? Was er een speciaal moment of gebeurde het langzaamaan? Wat gebeurde er precies?
Dat komt langzaam aan.. Met het besef dat zoals ik hierboven al beschreef dat het duidelijk voor me wordt dat ik 'onnodig' me sensaties, gedachten toe eigen. Alsof ik ze beleef, denk en controleer. Hoe meer momenten ik zelf door die ballon prik hoe meer ik erop vaar dat 'ik' dat achterwege kan laten.. Niet nodig.. Verspilde energie..
6. Hoe zit dat met keuzes, vrije wil en controle. Wat maakt dat dingen gebeuren? Hoe werkt dat? Waar ben je verantwoordelijk voor? Geef voorbeelden vanuit de ervaring.
Vrije wil bestaat niet.. Het leven ontvouwt.. en dat gaat prachtig.. Een flux.. Keuzes zijn er maar het is een complex aan condities die bij elkaar komen waarin alles zijn plek heeft. 't speelt allemaal uit in een mooi samenspel. Het is niet nodig om het in partjes te verdelen of te benoemen. En waar ben ik verantwoordelijk voor.. voor alles en voor niets..

groetjes
Lien

Petrus

Postby Petrus » Wed Nov 18, 2015 11:14 am

Hi Lien,

Dank je.
Ik ga je antwoorden voorleggen.
Dat gaat waarschijnlijk even duren...

Liefs, Petrus

Petrus

Postby Petrus » Wed Nov 18, 2015 11:16 pm

Hi Lien,

De andere Nederlandse gidsen hebben geen vragen voor je!
Voel je je al een beetje verlicht nu, haha?

Een LU admin zal je contacten en uitnodigen voor de "post-gate" groups.
Als je dat wilt natuurlijk..
(The Gate is not the end, but a start. There is a whole community of others on Liberation Unleashed on Facebook and on the forum, who have also seen through the idea of a separate self.)

Petrus (of wat jij ervan maakte: Peterus) kan je daar ook vinden ergens in een stil hoekje.

Liefs, Peter

Return to “Other Languages”