Hai, Ik zou graag gegidst willen worden naar het geen-zelf i

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
lex

Re: Hai, Ik zou graag gegidst willen worden naar het geen-ze

Postby lex » Sun Oct 18, 2015 11:28 pm

HAnja!
... en voelt het nu zinloos om er over te speculeren.
Dat voelt zo, omdat het zo is.
Stel dat je de wekelijke oorzaak van een beslissing vindt, denk je dan dat die het label "ik" draagt?

Ik beweer dat "ik kies hievoor" een eufemisme is voor "ik heb geen flauw idee wat me hiertoe drijft".
Mee eens?
Dat is alles….Dit is het beoogde inzicht. (dat er geen ik aanwezig is in of nodig is voor een beslissing of handeling)
Nee!
Ja!
….Dan ben ik er toch zeker nog niet?!
Waar wil je naar toe?

Er is geen wezenlijk veschil tussen het gevoel "ik heb honger", "wat een leuk jurkje", de boom voor mijn huis, de gedachte "wat leuk dat ik besta", "smullen van complimenten", een uitgelaten en enegiek gevoel, het idee dat iets pesoonlijk is. Alle zijn verschijnselen/ervaringen met een beperkte levensduur.
Is er iets dat ervaart of is er alleen ervaring?
Eigenlijk is mijn werk nu gedaan.
Eigenlijk? Maar?
Ik verwacht enig tegengestribbel en voel me geroepen daar nog wat in te begeleiden en eventuele vuurtjes te blussen of juist aan te wakkeren. Ook is er een standaard afsluitprocedure, een soort check bestaande uit een aantal vragen, die ik je ga stellen als alle opgerakelde gedachten en gevoelens wat tot bedaren zijn gekomen.
Als je werk eigenlijk gedaan is en dit (de constatering dat er geen "ik" nodig of aanwezig in keuzes of handelingen) alles, het beoogde inzicht is, welk onderzoek gaan we dan nog levend en in focus houden?
Je hebt gelijk. Het onderzoek is afgelopen, maar het inzicht is nog niet echt doorgedrongen. Van alles protesteert: "Dit kan het toch niet zijn?" , desillusie en dat soort gedachten/gevoelens.
maar nu denk ik dat je mss wel de ervaring bedoelt waar ik het in het begin over had.
Ja, die bedoel ik. Klopt die met dit inzicht?
Opnieuw:
Ga je weer een compliment geven: Eerst laat je zien wat er allemaal in je gebeurt. Helemaal goed. En als die storm is uitgeraasd beantwoord je de vaag opnieuw, maar nu vanuit stilte. "Opnieuw:" is een schitterend gereedschap bij dit onderzoek. Ga kijken hoe ik het kan gebruiken.

Zo gaat-ie goed,

Lex

momo

Postby momo » Mon Oct 19, 2015 3:26 pm

Hai Lex,
HAnja!
:)
Stel dat je de wekelijke oorzaak van een beslissing vindt, denk je dan dat die het label "ik" draagt?
Nee.
Ik beweer dat "ik kies hievoor" een eufemisme is voor "ik heb geen flauw idee wat me hiertoe drijft".
Ik moest even opzoeken wat eufemisme ook alweer precies betekent. 'woord of uitdrukking waarmee je iets onaangenaams op een minder harde manier zegt ….verbloemend taalgebruik'. Haha.
Mee eens?
Ja.
Wordt het thema keuzes, zelf kiezen en omgaan met keuzes van anderen, wel lekker licht en luchtig van. En vervolgens komen er allerlei 'wat heeft .. dan nog voor zin?/ heeft … dan nog zin?'-vragen omhoog.
Waar wil je naar toe?
Dat ik ook het wezenlijke (geen verschil) uit je volgende quote ervaar op het moment dat iets voel ipv dat ik alleen de verschijningsvorm (verschil) ervaar en me het 'geen verschil' moet herinneren om me er bewust van te zijn.
Er is geen wezenlijk veschil tussen het gevoel "ik heb honger", "wat een leuk jurkje", de boom voor mijn huis, de gedachte "wat leuk dat ik besta", "smullen van complimenten", een uitgelaten en enegiek gevoel, het idee dat iets pesoonlijk is.
Alle zijn verschijnselen/ervaringen met een beperkte levensduur.
Ja.
Is er iets dat ervaart of is er alleen ervaring?
Ik denk nog steeds dat er iets is dat ervaart .. :| … Ik ervaar een verschil tussen ergens bewust van zijn en ergens niet bewust van/afgedwaald zijn. Dan is er dus iets dat ervaart. Dat iets heeft ook het kijken in dit onderzoek gedaan. Tenzij je dat iets/bewustzijn ervaring noemt.
Weet je nog dat ik schreef over 2 'ikken'? Vanochtend was ik bij iemand die beweerde dat er daadwerkelijk 2 'ikken' zijn. En dat een daarvan dat is wat ziet wat er (bijna) allemaal gebeurt, zowel van binnen als van buiten. Toevallig.
Ik verwacht enig tegengestribbel
Terecht!
en voel me geroepen daar nog wat in te begeleiden en eventuele vuurtjes te blussen of juist aan te wakkeren.
Fijn :)
het inzicht is nog niet echt doorgedrongen. Van alles protesteert: "Dit kan het toch niet zijn?" , desillusie en dat soort gedachten/gevoelens.
Klopt. En een steeds terugkerend: “Maar wat heeft het dan voor zin allemaal? Het leven? Mijn leven? Waar gaat het over?"
Ja, die bedoel ik. Klopt die met dit inzicht?
Niet helemaal. Delen ervan. Wat ik nu kan opsommen:
Wel: het besef dat ik het zelf ben die mijn pijn/lijden veroorzaakt, het gevoel van ontgoocheling/ontreddering, een soort surreëel gevoel (overigens nu niet continu), de gevoelens/gedachten dat ik iets moet doen maar niet weet wat, de gedachten over hoe het nu verder moet.
Niet: het wegvallen van fysieke pijn en spanning, de intensiteit van de ervaring, de onbevreesdheid, het besef dat werkelijk alles mogelijk is, de hoeveelheid kippenvel (en gisteren en vanochtend hoorde ik geluiden anders/intenser, dat had ik in de ervaring niet)
Ga je weer een compliment geven:
Ja! Dank!
"Opnieuw:" is een schitterend gereedschap bij dit onderzoek.
Van betekenis zijn, daar hou ik van! Een soort Groundhog Day :)
Zo gaat-ie goed
Dat motiveert. Dank je zo wel.

Anja

momo

Postby momo » Tue Oct 20, 2015 9:55 pm

Zoals afgesproken de dagelijkse post. Still in.

lex

Postby lex » Tue Oct 20, 2015 11:37 pm

Hoi Anja,
Zoals afgesproken de dagelijkse post. Still in.
Je mag ook als je van mij niets hoort best verslag doen van je wederwaardigheden en ontdekkingen. Of strubbelingen.
Waar wil je naar toe?
Dat ik ook het wezenlijke (geen verschil) uit je volgende quote ervaar op het moment dat iets voel ipv dat ik alleen de verschijningsvorm (verschil) ervaar en me het 'geen verschil' moet herinneren om me er bewust van te zijn.
Het gaat niet om te ervaren dat er geen wezenlijk verschil is, dat is niet te ervaren, alleen om dat te zien.
Het gaat niet om onverschilligheid (alsjeblieft niet, zeg), maar om zien dat alles in wezen ervaring is. Alles.

Dit is een helder artikel over ervaring. Als je moeite hebt met het Engels vertaal ik het.
Ik denk nog steeds dat er iets is dat ervaart
Is dat er echt? Of denk je dat maar? Kijk eens goed. Kijk.

Hoe moet je kijken?
Kijk. Zie je letters op een scherm?
Kijk nu de andere kant op, naar binnen. Zie je een zelf?
Te simpel nog?
Of kun je zien je dat je daar niets ziet?
“Maar wat heeft het dan voor zin allemaal? Het leven? Mijn leven? Waar gaat het over?"
Wat is het verschil tussen "het leven" en "mijn leven" ?
het besef dat ik het zelf ben die mijn pijn/lijden veroorzaakt
Mooi. Als er geen zelf is, is er geen oor- of noodzaak meer voor lijden, dus. Toch?
Een soort Groundhog Day
Daar lijkt het wel een beetje op, ja. Elke dag Groundhog Day!

Liefs,

Lex

momo

Postby momo » Wed Oct 21, 2015 10:04 am

Hai Lex,
Ik weet niet of ik de komende dagen tijd heb om achter de computer te kruipen. Doe het nu even snel op m'n telefoon maar das niet geschikt om uitgebreid verslag te doen en met quote te werken. Ik noteer tussendoor met pen eea en blijf kijken. Maar steeds als ik in het moment denk dat het de moeite van het vermelden waard is, lijkt dat idee momenten later alweer achterhaald. En ik heb indrukwekkend veel dit onderzoek en het resultaat ondermijnende gedachten. Zaterdag heb ik weer even tijd alleen en oningevuld.

lex

Hai, Ik zou graag gegidst willen worden naar het geen-zelf i

Postby lex » Wed Oct 21, 2015 9:05 pm

Goedzo, ook even via telefoon terug dan.

Spui maar wat van die ondermijnende gedachten de volgende keer.
Gedachten zelf zijn echt (ze verschijnen), maar wat ze melden (de inhoud) is vaak onzin.

momo

Postby momo » Sat Oct 24, 2015 12:41 am

Lex, wat een toestanden in mijn hoofd de afgelopen dagen, alsof ie op knappen staat. Gebeurt dat vaker?
(Ik kan me voorstellen dat er ooit mensen waren die er een gaatje in boorden..)

Zoals geschreven vind ik het lastig in te schatten wat de moeite van het vermelden waard is. Ik doe een gooi:
Je mag ook als je van mij niets hoort best verslag doen van je wederwaardigheden en ontdekkingen. Of strubbelingen.
Ma/di: Het valt me op hoe wakker zijn is. Ik denk dat het anders is dan ervoor maar bewijzen kan ik dat niet dus hou ik het op dat het me opvalt hoeveel helderheid er is op en vanaf het moment dat ik wakker word uit slaap. Helder en relatief stil van binnen. Het voelt als rondkijken in een nog relatief onbekende, zeer aangename omgeving. Relatief omdat het niet onbekend is, het lijkt alleen alsof het nog nooit echt gezien is. Een associatie met 'wakkere verwondering', dat met wakkere verwondering gezien wordt, maar dat die wakkere verwondering ook datgene is wat gezien wordt.

Di/wo: Alsof er een vertraging zit tussen externe prikkels en hoe ik daarop reageer. Alsof gedachten er wel zijn, maar ver weg, alsof hun geluid wordt gedempt door de dichtheid van open ruimte en alsof ze niet goed in zicht kunnen komen door een gebrek aan grip op rondheid (vaag?). En ik vind mezelf een aantal keren terug in andere reacties/gedrag dan anders en dat geeft me een gevoel alsof ik 'mij' leer kennen, en leven.

Wo: Ineens een heel helder zicht op/beeld van een stukje van 'mijn' psychologische structuur. Verwondering over hoe zo'n groot deel van het podium de ervaring van gedachten inneemt t.o.v. sensaties en aanwezigheid.

Do/vr: Momenten van helderheid zijn schaars (doch scherp) en tsjonge, wat zie ik het weer niet zitten. Het lijkt alsof ik meer dan ooit overspoeld word door gedachten. Intimiderend gewoonweg.
Zien dat alles in wezen ervaring is. Alles.
Ja, ik zie het, maar ik vergeet het ook steeds weer. Is het dan niet toch stiekem conceptueel ipv zien?
Als je moeite hebt met het Engels vertaal ik het.
Het is me niet duidelijk of ik moeite heb met het Engels, of met de inhoud :) Ik lees het graag ook eens in het Nederlands.
Ik denk nog steeds dat er iets is dat ervaart
Is dat er echt? Of denk je dat maar?Kijk eens goed. Kijk.
Ik denk het maar. Het is net als met emoties. Die voelen persoonlijk maar als ik goed kijk voelen ze pas persoonlijk zodra er gedachten over die emoties bij komen. Bewustzijn/ervaren voelt als 'iets', maar als ik goed kijk voelt het pas als 'iets' zodra er gedachten over komen. Tot die tijd is het gewoon.
Zie je een zelf?
Nee
kun je zien je dat je daar niets ziet?
Ja
Wat is het verschil tussen "het leven" en "mijn leven" ?
Ik dacht al dat je zo iets zou vragen :) Het leven is allesomvattend wat leven betreft. Van alle lichamen, objecten, op alle plekken, alles en overal. Mijn leven is dat wat via dit ene lichaam (dat nu aan het typen is) ervaren/geleefd wordt.
Als er geen zelf is, is er geen oor- of noodzaak meer voor lijden, dus. Toch?
Zou je zeggen. Maar waarom ervaar ik die zelf dan nog steeds terwijl ik gezien heb dat ie er niet is? En denk ik nog steeds dat ik lijd?
Spui maar wat van die ondermijnende gedachten
De hoeveelheid ondermijnende gedachten werd gisteren en vandaag alleen maar groter. Een bloemlezing:
Ik geloof het niet. Misschien denk ik nu dat er wat veranderd is, maar ben ik gewoon aan het dissocieren. Waarom niet steeds helder? Waarom nog steeds zo (gevangen) in hoofdstormen? Waarom geen overgave aan die zogenaamde flow van leven? Zie je wel? Allemaal bewijzen dat het onzin is. Once it is seen it can never been unseen? Waarom identificeer ik me dan nog steeds met de inhoud van gedachten/gevoelens? Wat een *! Tijdelijke momenten, maar niets blijvends. Let maar op, over een half jaar …. niets veranderd. Nog steeds hetzelfde perspectief. ... theorie, conceptueel, maar de ervaring wordt er niet anders door. Wat heb je er dan aan?! Ik ervaar nog steeds een zelf. Ja, als ik even goed kijk niet, maar als ik even niet oplet is ie gewoon weer terug. Moet ik zeker steeds opletten?! Dat was nu net datgene waar we vanaf willen! Bovendien .. gevaarlijk …. vaag zweeftype ... Je moet .. verantwoordelijkheid, orde, regelmaat, structuur, zekerheid, richting bepalen, keuzes maken.. Je kunt niet ... Dan ….heel primitief ... nergens wat van terecht. Wereld, mensen, leven. Niet te vertrouwen. Controle, grip moet... Ik zit vast. Is dit het? Waarom voel ik me dan zo beroerd? …. :|
De zin van het leven is dat je er zin in hebt
Wat is 'er zin in hebben'? Een gedachte, gevoel, beide, the unmistakable sense of Aliveness, ..?

momo

Postby momo » Sat Oct 24, 2015 8:50 pm

Wauw, er is geen ik ... da's apart ...
Best lekker rustig eigenlijk.

lex

Postby lex » Sat Oct 24, 2015 11:10 pm

Wauw, er is geen ik ... da's apart ...
Best lekker rustig eigenlijk.
Haha, niets aan toe te voegen.
Hoef eigenlijk niet meer te reageren op je vorige post, dus.
Zal er een paar puntjes uitpikken, hoewel ik het gevoel heb dat het niet nodig is.
Het leven is allesomvattend wat leven betreft. Van alle lichamen, objecten, op alle plekken, alles en overal. Mijn leven is dat wat via dit ene lichaam (dat nu aan het typen is) ervaren/geleefd wordt.
"Mijn leven" is dus een bedenksel, een bedachte beperking. Het woordje "leven" in "het leven" verwijst naar iets anders dan het woordje "leven" in "mijn leven". Het eerste verwijst naar het mysterie dat deze hele vertoning mogelijk maakt en wat planten, dieren en mensen gemeen hebben, het tweede naar een set herinneringen van ervaringen, zoals de ervaring van "een lichaam".
Maar waarom ervaar ik die zelf dan nog steeds terwijl ik gezien heb dat ie er niet is?
Geen idee. Aard van het beestje? Ik heb ook nog vaak een zelf-gevoel. Eigenlijk is dat "gewoon" de ervaring van beseffen dat je leeft, oftewel het (alomvattende) leven te zijn. En ik-gedachten komen ook nog steeds op. Ouwe gewoonte.
En denk ik nog steeds dat ik lijd?
Misschien omdat je dat denkt?
Moet ik zeker steeds opletten?! Dat was nu net datgene waar we vanaf willen!
Zelden zijn mensen meteen "klaar", in de meeste gevallen blijft oplettendheid geboden. En ik hoef je natuurlijk niet te vertellen wat er gebeurt als je ergens van af wilt.
Wat is 'er zin in hebben'? Een gedachte, gevoel, beide, the unmistakable sense of Aliveness, ..?
Eigenlijk verlangen + verheugen. Enthousiasme. Verlangen om te leven is mooi, want dat is al vervuld voordat het opkomt.
Waarom geen overgave aan die zogenaamde flow van leven?
Je weerstand is onderdeel van de flow. Overgave is een onontkoombaar feit. Zelfs het idee dat je controle hebt is onderdeel van de flow. The flow runs the show.

Vraagje:
Bestaat er ergens zoiets als een losstaande entiteit (ik, mij, zelf, mijzelf, Anja) in wat voor vorm dan ook? Is die er ooit geweest?

momo

Postby momo » Sun Oct 25, 2015 8:45 pm

Hai Lex,
Het woordje "leven" in "het leven" verwijst naar iets anders dan het woordje "leven" in "mijn leven".
Ja, dat klopt inderdaad ..
Het eerste verwijst naar het mysterie dat deze hele vertoning mogelijk maakt en wat planten, dieren en mensen gemeen hebben, het tweede naar een set herinneringen van ervaringen, zoals de ervaring van "een lichaam".
Ik snap alleen niet hoe de ervaring van "een lichaam" alleen een herinnering van ervaring is. Het lichaam wordt toch ook in het nu ervaren? En "mijn leven" verwijst toch ook naar ervaringen in het nu? Niet alleen naar herinneringen?
En denk ik nog steeds dat ik lijd?
Misschien omdat je dat denkt?
Ja, dat ging al door me heen toen ik het typte. Ik ben benieuwd hoe die zich gaat ontwikkelen..
En ik hoef je natuurlijk niet te vertellen wat er gebeurt als je ergens van af wilt.
Aarrgh, grr en zucht.. Next ..
in de meeste gevallen blijft oplettendheid geboden.
Nog tips?
Verlangen om te leven is mooi, want dat is al vervuld voordat het opkomt.
Ja, dat is mooi :)
The flow runs the show.
:) ook mooi.
Roept overigens ook direct weerstand op: iets met verschil tussen primair/basaal en ontwikkeld/beschaafd .. Kun je daar nog iets over zeggen?
Bestaat er ergens zoiets als een losstaande entiteit (ik, mij, zelf, mijzelf, Anja) in wat voor vorm dan ook? Is die er ooit geweest?
Ik struikel wat over de definitie van entiteit, maar ik zou zeggen: Nee. Entiteiten genoeg in het leven, maar nooit losstaand. Ik, mij, zelf, mijzelf zijn geen van allen een entiteit. Ze zijn gedachtenconstructies of woorden om in communicatie met een ander iets aan te duiden dat ervaren wordt in of via dit lichaam. Anja is een naam, een verwijzing naar dit lichaam.

In een vorige post schreef je nog:
Gedachten zelf zijn echt (ze verschijnen), maar wat ze melden (de inhoud) is vaak onzin.
Zie jij wanneer de inhoud onzin is en wanneer niet?

En nog eentje uit onze mailwisseling aan het begin van het onderzoek. Ik was getest op persoonlijke drijfveren, natuurlijke talenten en gedrag in relatie tot werk en vroeg me af hoe dat zich verhield tot ons onderzoek. Je schreef toen
.. dat gaat allemaal inhoudelijk over jouw persoonlijkheid.
Als ik 'mijn persoonlijkheid' in het huidige perspectief probeer te plaatsen raak ik steeds verward. Het voelt nl alsof die persoonlijkheid nogal verbonden is met de ik-illusie en dus ook de inhoud. En het voelt ook alsof begrip op het puntje van m'n tong ligt. Zou je het nog eens willen toelichten?

Dank en respect. Ik buig _||_
Anja

lex

Postby lex » Mon Oct 26, 2015 5:05 pm

Ha Anja,

Drukdrukdruk.
Ben bezig aan antwoord tussen bedrijven door met stukjes en beetjes. Komt er aan.

Liefs,

Lex

momo

Postby momo » Tue Oct 27, 2015 8:05 am

Geen probleem. Ik kwam er zelf ook niet aan toe, had gisteren een prachtig staaltje flow that runs the show. Ik stond erbij en keek ernaar (terwijl ik er van genoot). Verheugend :)

lex

Postby lex » Wed Oct 28, 2015 9:07 pm

Hoi Anja,

Eindelijk tijd. Vrijdag naar Brazilië. Dan moet dit af zijn!
Nee hoor, het is klaar als het klaar is en in Brazilië is ook internet en als dat niet werkt krijg je een andere gids in je maag gesplitst.
Ik had gisteren een prachtig staaltje flow that runs the show.
Vertel...
Ik snap alleen niet hoe de ervaring van "een lichaam" alleen een herinnering van ervaring is. Het lichaam wordt toch ook in het nu ervaren? En "mijn leven" verwijst toch ook naar ervaringen in het nu? Niet alleen naar herinneringen?
"mijn leven" verwijst inderdaad ook naar ervaringen nu. Sterker nog, herinneringen verschijnen ook alleen nu.
in de meeste gevallen blijft oplettendheid geboden.
Nog tips?
Dit is meer iets voor na de afronding en niet bepaald mijn expertise.
Meditatie, mindfullness, ik vermoed eigenlijk dat jij met je Boeddhistische achtergrond meer weet dan ik.
Zelf vind ik de mooiste meditatie het luisteren naar de klank van mijn eigen stem terwijl ik spreek. De aandacht houden op de resonantie van mijn stem in mijn lichaam. Het is voor zover ik weet de enige meditatie, die mogelijk is tijdens een gesprek.

Ik heb onze conversatie nog eens doorgelezen en zie dat je het veel hebt over aandacht en afdwalen. Misschien helpt het als je aandacht en afdwalen ook als ervaringen kunt zien.

Even voor de duidelijkheid nogmaals: Ik ben geen guru.
Ik weet net zoveel als jij of minder en heb waarschijnlijk ook minder ervaring op spiritueel gebied. Ik weet weinig tot niets van Boeddhisme en schitterende ervaringen zoals die die jij beschrijft zijn mij nooit ten deel gevallen.
Veel "poortloze poortgangers" hebben een Boeddhistische achtergrond en er zijn op facebook en op dit forum "vervolggroepen" waar mensen ervaringen kunnen delen en uitdiepen en andere zaken kunnen onderzoeken, met "ego-resten" aan de slag kunnen etc.

Mijn enige taak is jou te laten zien dat jij als afgescheiden entiteit niet bestaat, dat er geen controlerend of waarnemend centrum "ik" bestaat anders dan als idee, gedachte of gevoel.
In het Boeddhisme heet dat geloof ik "anatta" of "stream entry"
The flow runs the show.
Roept overigens ook direct weerstand op: iets met verschil tussen primair/basaal en ontwikkeld/beschaafd .. Kun je daar nog iets over zeggen?
Ben je bang dat zonder controlerende "ik" je primaire gevoelens en verlangens het over gaan nemen? Er verandert niets. Beschaving, controle, ik-idee, allemaal deel van de flow.
Het enige dat verandert is het perspectief en ook die verandering is deel van de flow. Overigens komt de kreet "the flow runs the show" uit een LU proces en is van iemand, vlak na het haar duidelijk werd.
Ze zijn gedachtenconstructies of woorden om in communicatie met een ander iets aan te duiden dat ervaren wordt in of via dit lichaam. Anja is een naam, een verwijzing naar dit lichaam.
Helder. Kun je zien dat het lichaam ook bestaat uit ervaringen?
Ja, goede vraag, hoe kun je dat weten?
Als ik 'mijn persoonlijkheid' in het huidige perspectief probeer te plaatsen raak ik steeds verward.
Ja dat begrijp ik. Ik zou dan ook ophouden dat te proberen.
Het voelt nl alsof die persoonlijkheid nogal verbonden is met de ik-illusie en dus ook de inhoud.
Klopt. Alle drie bedenksels. Persoonlijkheid, ik-illusie en ze houden ook niets in. Van een tafel kun je zeggen dat ie rond of vierkant is, een mens kun je wat karaktereigenschappen toedichten of etiketten opplakken, maar dat wordt al een stuk vager en vluchtiger.
"entiteit" is een raar woord/begrip, daarom heb ik er ook van gemaakt "zoiets als ..."
Het is een van de standaard vragen, die we aan het eind van een proces stellen. De originele Engelse tekst luidt:
"Is there a separate entity 'self', 'me' 'I', at all, anywhere, in any way, shape or form? Was there ever?"
Kun je m nu makkelijker beantwoorden?

Liefs,

Lex

momo

Postby momo » Thu Oct 29, 2015 10:04 am

Hai Lex,
Vrijdag naar Brazilië.
Wauw, have a nice time!
Dan moet dit af zijn!
Ok, hit me met de laatste puntjes op de i. De vragen die ik nog heb kunnen mss ook op de afterparty gesteld worden?
Ik had gisteren een prachtig staaltje flow that runs the show.
Vertel...
Uh...wanneer was gisteren ook al weer? ;) De kern was volgens mij dat alles anders liep dan bedacht.
"mijn leven" verwijst inderdaad ook naar ervaringen nu. Sterker nog, herinneringen verschijnen ook alleen nu.
Sterker nog, alles verschijnt alleen nu.
Dit is meer iets voor na de afronding en niet bepaald mijn expertise.
Check. Ik ben heel, heel benieuwd.
Meditatie, mindfullness...
Ik heb er al even gespeeld. Mindfull huishoudelijke taken doen bv. En de aandacht houden op geluid. Dan valt het verschil tussen voor en na zien me heel duidelijk op. Zo stil, ruim en eenvoudig of zoiets.
Zelf vind ik de mooiste meditatie het luisteren naar de klank van mijn eigen stem terwijl ik spreek. De aandacht houden op de resonantie van mijn stem in mijn lichaam. Het is voor zover ik weet de enige meditatie, die mogelijk is tijdens een gesprek.
Te gek, die ga ik ook proberen. Praten met anderen is soms wat apart.
Misschien helpt het als je aandacht en afdwalen ook als ervaringen kunt zien.
Ga ik mee spelen.
Even voor de duidelijkheid nogmaals: Ik ben geen guru.
Weet ik, maar je hebt me wel diep en wezenlijk geholpen. Lieve Lex, daarvoor ontzettend en meer bedankt. Gaaf hoor, dat dat kan. Heel erg gaaf. Ik mis je nu al! ;)
er zijn op dit forum "vervolggroepen" waar mensen ervaringen kunnen delen en uitdiepen en andere zaken kunnen onderzoeken, met "ego-resten" aan de slag kunnen etc.
Dat lijkt me waardevol gereedschap. Ik neem aan dat je me nog gaat vertellen hoe ik daar kom.
Mijn enige taak is jou te laten zien dat jij als afgescheiden entiteit niet bestaat, dat er geen controlerend of waarnemend centrum "ik" bestaat anders dan als idee, gedachte of gevoel.
Volgens mij is je dat gelukt :)
In het Boeddhisme heet dat geloof ik "anatta" of "stream entry"
En dat weet ik dan weer niet. Ik ben benieuwd of en welke vorm mijn voormalige 'honger' naar kennis en wijsheid zich vanaf nu gaat manifesteren ..
Ben je bang dat zonder controlerende "ik" je primaire gevoelens en verlangens het over gaan nemen?
Yep. En er een zootje van maken. Heeft met verantwoordelijkheidsgevoel te maken.
Er verandert niets. Beschaving, controle, ik-idee, allemaal deel van de flow.
Het enige dat verandert is het perspectief en ook die verandering is deel van de flow.
Yoda komt vaak voorbij in m'n hoofd: “No, no different. Only in your mind. You must unlearn what you have learned..”
Kun je zien dat het lichaam ook bestaat uit ervaringen?
Ja!
Ja, goede vraag, hoe kun je dat weten?
100% zeker weten? Ik kan dat nu in ieder geval niet, alleen speculeren.
Als ik 'mijn persoonlijkheid' in het huidige perspectief probeer te plaatsen raak ik steeds verward.
Ja dat begrijp ik. Ik zou dan ook ophouden dat te proberen.
Haha. Check.
Het voelt nl alsof die persoonlijkheid nogal verbonden is met de ik-illusie en dus ook de inhoud.
Klopt. Alle drie bedenksels. Persoonlijkheid, ik-illusie en ze houden ook niets in. Van een tafel kun je zeggen dat ie rond of vierkant is, een mens kun je wat karaktereigenschappen toedichten of etiketten opplakken, maar dat wordt al een stuk vager en vluchtiger.
Zoiets vermoedde ik al. Vluchtig ja, totaal veranderlijk en daarmee meestal nogal zinloos lijkt me. Wel lastig hoor, want de hele maatschappij lijkt ingesteld op kaders, vakjes, definities, vastleggen, zekerheden. Ik ben benieuwd hoe ik me daarin zal kunnen bewegen. Bij het idee moet ik er al om lachen. Blablabla.
"Is there a separate entity 'self', 'me' 'I', at all, anywhere, in any way, shape or form?
No.
Was there ever?"
Only in my mind.

Liefs, veel liefs en goeds,
Anja

lex

Postby lex » Thu Oct 29, 2015 10:39 am

Anja?
Check.
Anja?
Opnieuw:
Anja?

Het lijkt me duidelijk dat het duidelijk is.
Jammer altijd dat er niemand is om te feliciteren met dit inzicht. ;-)
je hebt me wel diep en wezenlijk geholpen. Lieve Lex, daarvoor ontzettend en meer bedankt. Gaaf hoor, dat dat kan. Heel erg gaaf. Ik mis je nu al! ;)

"Is there a separate entity 'self', 'me' 'I', at all, anywhere, in any way, shape or form?
No.
Was there ever?"
Only in my mind.
Rest mij nog de laatste vragen te stellen:
  • Leg gedetailleerd vanuit je eigen ervaring uit wat de illusie van een afgescheiden zelf is, wanneer begint deze illusie en hoe werkt hij?
  • Hoe voelt het om dit te zien? Wat is het verschil met voordat we begonnen?
  • Hoe zou je deze illusie omschrijven/uitleggen aan iemand die er nooit van gehoord heeft, maar nieuwsgierig naar is?
  • Wat was het laatste duwtje dat je over de drempel hielp, wat maakte dat je het zag? Was er een speciaal moment of gebeurde het langzaamaan? Wat gebeurde er precies?
  • Hoe zit dat met keuzes, vrije wil en controle. Wat maakt dat dingen gebeuren? Hoe werkt dat? Waar ben je verantwoordelijk voor? Geef voorbeelden vanuit de ervaring.
  • Nog iets aan toe te voegen?
Voor de afterparty is het handig als je een facebook account hebt. Als je dat niet hebt is het zo aangemaakt. Kunnen we ook vriendjes worden en hoef je me niet te missen. En als je zit met je privacy (ja dat kan nog steeds) hoef je je eigen naam niet te gebruiken. Als je wilt kan ik in deze conversatie ook alle Anjas in Momos veranderen.

&
Liefs,

Lex

Return to “Other Languages”