Hai, Ik zou graag gegidst willen worden naar het geen-zelf i

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
lex

Re: Hai, Ik zou graag gegidst willen worden naar het geen-ze

Postby lex » Thu Oct 08, 2015 2:59 pm

Hoi Anja,
Zie je dat "het geen-zelf" een gedachteconstructie is?
Een verwijzing naar een paradox.
Zo kun je het zien. Kun je ook de vraag beantwoorden met gewoon "ja" of "nee". Voor de duidelijkheid.
En dezelfde vraag voor het zelf:Zie je dat "het zelf" een gedachteconstructie is?
In de praktijk verwijst zelf/ik naar een lichaam met bijbehorende sensaties, gedachten, ervaringen, gedrag, bewust zijn en/of combinaties daarvan. Als ik het zelf aanwijs, wijs ik daar naar.
Is het werkelijk zo ingewikkeld? Als je zegt "ik", verwijs je dan naar al die ingrediënten tegelijk?

Multiple choice vraag:
Binnen dat geheel kan ik niet ook nog een aparte zelf/ik aanwijzen.
Dus als je het woordje "ik" gebruikt, verwijs je naar dat samenraapsel van lichaam, sensaties, gedachten, ervaringen, gedrag, bewust zijn en vind je daar geen centrum in? [1. Ja klopt, zo zit dat. 2. Nee, het zit zo: ...]

Het is misschien interessant om te kijken naar wat dat ik-gevoel oproept, zoals aandacht vragen en bezit toe-eigenen, maar waar het hier om gaat is of er werkelijk zo iets is als "ik" in de zin van een centrum van waaruit controle en/of waarneming geschiedt. Is dat te vinden?
Je geeft ook te kennen last te hebben van die bewegingen en te verlangen naar vermindering/verdwijnen daarvan, maar is dat verlangen zelf niet ook een van de veroorzakers van het ik-gevoel?
'Ik' lijkt zich vooral af te spelen in mijn hoofd. Als een fantasie.
Lijkt dat zo of is dat zo? Of is er meer dan dat? Niet over nadenken: kijk, onderzoek, observeer.
Is er wezenlijk verschil tussen die eerste set gedachten/ervaringen en de tweede set, waarbij er gedachten/gevoelens opkomen over een persoon (jij/Anja) die zich die gedachten toe-eigent? Zo ja, wat is het verschil?
Nee, niet wezenlijk. Het verschil dat ik ervaar zit 'm in wel/niet bewust zijn van.
Van wat?
Moet ik de definitie van 'een ik' zelf verzinnen of mag ik een bestaande gebruiken?
Maakt niet uit, als we het er maar over eens worden. Wat mij betreft ben jij de overkant van deze conversatie en ik voor jou. Ik zou het woordje "ik" kunnen vervangen door "Lex" of "Uw dienstbare gids".
Het voelt wel of er soms een soort sturing/richting is die geinitieerd wordt door iets buiten de gedachten zelf. Als ik b.v. deze vraag lees lijkt er iets te zijn dat er voor zorgt dat deze vraag in m'n hoofd gesteld wordt als opdracht en dat er vervolgens iets is dat de opdracht gaat uitvoeren, gaat kijken/speuren/zoeken ..
Ik vrees dat wat dat is een mysterie blijft waar zelfs de knapste neurologen geen antwoord op hebben.
Hm. Maar dat voelt ook als 'ik'. Wat doe ik daar dan mee?
Haha, wat denk je zelf?
dat voelt ook als 'ik'
Natuurlijk! Denk je dat er bij mij geen ik-gevoel is? Dat ik niet besef dat ik besta? Ik ben geen zombie. Het enige verschil is misschien, dat het geen centrale plaats meer inneemt. Het is een verschijnsel. Geen wezenlijk verschil tussen het gevoel "ik heb honger", "wat een leuk jurkje", de boom voor mijn huis of de gedachte "wat leuk dat ik besta".

Liefs,

Lex

momo

Postby momo » Thu Oct 08, 2015 8:45 pm

Hoi Lex,
Post ontvangen, ik kan morgen hopelijk reageren.
Grts Anja

lex

Postby lex » Fri Oct 09, 2015 11:30 am

Take it easy. ( but take it )
Beter gedegen onderzoek dan haastwerk.

momo

Postby momo » Fri Oct 09, 2015 6:14 pm

Lex,

Ik zie het even niet meer zitten, ik heb het gevoel dat ik niets duidelijk zie en dat ik nog niets wezenlijks opgeschoten ben :(
Take it easy. ( but take it )
Beter gedegen onderzoek dan haastwerk.
(Ongeduld en gejaagdheid zijn me niet vreemd. Als dat dit werk hindert mijn excuus)
Ik ben 3.5 uur bezig geweest met kijken en antwoorden, maar bang dat het niet gedegen genoeg is. En ik wil liever niet dat niet gedegen genoeg jou onnodig tijd kost. Wat adviseer je me. Sturen, of het een aantal dagen herkauwen en dan pas het resultaat posten?

Anja

lex

Postby lex » Sat Oct 10, 2015 9:39 pm

Ach Anja,

Eest even iets technisch: De r van mijn toetsenbod is stuk. Ik kan hem wel kijgen met ALT114, maa dat is nogal omslachtig. Het ziet er dus uit als een typend spaakgebek. Op de plekken waa ik denk dat het te onduidelijk is zal ik 'm dan wel zetten.

Ik zei: Take it easy. Gedegen is niet dat het pefect moet zijn.
ik heb het gevoel dat ik niets duidelijk zie en dat ik nog niets wezenlijks opgeschoten ben
Dat is een gevoel dat ik niet deel. Bovendien werkt het zo niet. Het is meer wrikken en tornen totdat het daagt, waabij gevoelens van onmacht en vastzitten heel nomaal zijn.
Ik ben 3.5 uur bezig geweest met kijken en antwoorden
Noem dat maa ongeduld. En of dat niet gedegen is.

Dus: Sturen.

Wat belangijk is, is dat ik zie wat e bij je speelt, niet dat je pefecte antwooden geeft. Alle antwooden zijn goed.

Liefs,

Lex

momo

Postby momo » Sun Oct 11, 2015 8:25 pm

Hoi Lex,

bij deze gestuurd. Ik heb het vrijdag geschreven en niet meer aangepast. Het typend spaakgebek geeft wel lucht aan het geheel. Ik moest er erg om lachen.

Dank je wel voor je motivatie, geduld en je tijd!

Anja
Zie je dat "het geen-zelf" een gedachteconstructie is?
nee:(
Zie je dat "het zelf" een gedachteconstructie is?
nee:(
Is het werkelijk zo ingewikkeld?
Ik vind dat niet zo ingewikkeld :(
Als je zegt "ik", verwijs je dan naar al die ingrediënten tegelijk?
Dat kan, maar meestal naar een enkel ingrediënt of combinaties van enkele ingrediënten. Niet goed omgeschreven blijkbaar :(
Dus als je het woordje "ik" gebruikt, verwijs je naar dat samenraapsel van lichaam, sensaties, gedachten, ervaringen, gedrag, bewust zijn en vind je daar geen centrum in? [1. Ja klopt, zo zit dat. 2. Nee, het zit zo: ...]
2. Nee, het zit zo: a. het verwijst niet naar het samenraapsel van al die ingrediënten tegelijk, maar naar of enkele ingrediënten of combinaties van die ingrediënten, b. ja, daar heb ik geen centrum in gevonden
Het is misschien interessant om te kijken naar wat dat ik-gevoel oproept, zoals aandacht vragen en bezit toe-eigenen
Ik wist niet dat ik keek naar wat het ik-gevoel oproept. Ik zocht en schreef op wat ik zag/ervoer. Even voor de duidelijkheid: is er in jouw taal verschil tussen de ik-gedachte, het ik-gevoel in deze quote en de laatste quote en dat wat je verderop een blijvend mysterie noemt? Of is dat niet relevant?
waar het hier om gaat is of er werkelijk zo iets is als "ik" in de zin van een centrum van waaruit controle en/of waarneming geschiedt. Is dat te vinden?
"ik" in de zin van een centrum van waaruit controle geschiedt kan ik niet vinden. Ik kan daarmee niet bewijzen dat het er werkelijk niet is.
Ik kan wel een gevoel van controle ervaren. Een gevoel van
sturing/richting die geinitieerd wordt door iets
Ik vind geen bewijs dat de inhoud van dat gevoel werkelijk controle inhoudt. Ik kan alleen het gevoel en de richting met zekerheid constateren.
"ik" in de zin van een centrum van waaruit waarneming geschiedt kan ik niet vinden. Ik kan daarmee niet bewijzen dat het er werkelijk niet is.
'waarneming geschiedt' voelt werkelijk. "ik" als centrum van waaruit waarneming geschiedt voelt niet werkelijk. Ik kan het tenminste niet vinden. Het voelt alsof waarneming is wat ik werkelijk ben, dat het “ik” zich daar soms (in verschillende gradataties) van bewust is en soms niet en dat dat bepaalt wat ik (in welke gradatie) bewust ervaar en wat niet.

Maar dat kan helemaal niet!..Als ik in werkelijkheid waarneming ben en er is een “ik” dat zich daar soms van bewust is en soms niet, dan besta ik uit twee “ikken”. 1 is bewust zijn en 2 doet soms aan bewust zijn en soms niet. Als 2 dan niet aan bewust zijn doet, wat doet ie dan? En waar is 1 dan? 'Niet bewust zijn van' associeer ik met afdwalen. Wat gebeurt er als ik afdwaal? Waar blijven beide ikken dan? Afdwalen is wat er dan is. Geen ikken. Geen gewaar zijn van bewust zijn, geen bewuste waarneming. Maar als 1 bewust zijn is, dan moet die er ook zijn tijdens het afdwalen. Is het een overtuiging die me weerhoudt van zien? Wat gebeurt er als ik afdwaal? Het lichaam is er nog. Het kan zelfs dingen doen. Ik kan alleen niet zeggen dat er sprake is van waarneming. Waar is het bewust zijn als ik afdwaal? Waar is waarneming als ik afdwaal?
Of kijk ik nu weer 'naar wat dat ik-gevoel oproept'?..Of is dit nu 'mentale gymnastiek' … Ik laat het even los in afwachting van je antwoord :(
Je geeft ook te kennen last te hebben van die bewegingen en te verlangen naar vermindering/verdwijnen daarvan
Wat bedoel je precies met die bewegingen? Dan blijft voor de volgende keer de vraag:
maar is dat verlangen zelf niet ook een van de veroorzakers van het ik-gevoel?
nog even staan.
'Ik' lijkt zich vooral af te spelen in mijn hoofd. Als een fantasie.
Lijkt dat zo of is dat zo? Of is er meer dan dat? Niet over nadenken: kijk, onderzoek, observeer.
Het was een observatie :( Ik zag op dat moment dat 'ik' zich alleen afspeelde in mijn hoofd. Maar dat wil voor mij niet zeggen dat dat dan ook daadwerkelijk zo is. Ik kan niet bewijzen=vaststellen dat wat ik niet zie er ook niet is, of nooit zal zijn. Ik kan alleen concluderen dat wat ik op een moment niet zie, op dat moment niet door mij gezien wordt, vandaar het woord 'lijkt' :(
Het verschil dat ik ervaar zit 'm in wel/niet bewust zijn van.
Van wat?
Wel/niet bewust zijn van gedachten/ervaringen
Moet ik de definitie van 'een ik' zelf verzinnen of mag ik een bestaande gebruiken?
Maakt niet uit, als we het er maar over eens worden.
Deels overgenomen van http://www.cultureelwoordenboek.nl/index.php?lem=3806:
'De uitdrukking waarmee de ... mens' ervaringen via '... lichaam, denken en voelen aanduidt en die aldus scheidt van zijn omgeving en andere subjecten. ….. '
Wat mij betreft ben jij de overkant van deze conversatie en ik voor jou. Ik zou het woordje "ik" kunnen vervangen door "Lex" of "Uw dienstbare gids".
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt :(
Haha, wat denk je zelf?
Nou, ik weet het even niet en ik vind het ook helemaal niet grappig :( Het verwart me dat het een niet echt is en het ander wel en dat ze allebei als 'ik' voelen. Hoe weet ik dan wat wat is? :(
Natuurlijk! Denk je dat er bij mij geen ik-gevoel is?
Bedoel je dat het enige verschil tussen jouw ik-gevoel en
glashelder .. zien .. dat die zogenaamde ik er niet is, anders dan als een terugkerende gedachte, concept, constructie
is dat het 'ik' geen centrale plaats meer inneemt? Wat doe je dan met iets wel/niet willen, iets wel/niet leuk vinden, op basis waarvan maak je dan je keuzes?

lex

Postby lex » Mon Oct 12, 2015 5:45 pm

Helaas weinig tijd vandaag.

Opdachtje voo nu:
op basis waarvan maak je dan je keuzes?
Ga eens kijken hoe keuzes/beslissingen tot stand komen. Neem simpele alledaagse keuzes. Achte je compute gaan zitten, de vewaming hoge daaien, wat gebeut e als je boodschappen doet? Hoe komen de keuzes tot stand van wat je koopt?

Mogen meer,

Liefs,

Lex

momo

Postby momo » Tue Oct 13, 2015 11:12 am

Hoi Lex,

ik lees net je opdracht. Dank je!
Ik zal gaan kijken. Het lijkt me onmogelijk om dat volledig te kunnen zien, ik merk nu al dat ik dan steeds weer in reverse moet omdat de uitkomst er al is voor ik er erg in heb. Ik ben benieuwd.
Weet niet of ik het resultaat vanavond nog kan posten. Anders morgen.

Anja

lex

Postby lex » Tue Oct 13, 2015 11:29 pm

Hoi Anja,

Ik kan alvast reageren op je antwood:
Het lijkt me onmogelijk om dat volledig te kunnen zien
Dat heb je alvast goed gezien.
... de uitkomst er al is voor ik er erg in heb.
Ook goed gezien. Als de uitkomst er al is "voor ik er erg in heb", kan ik dan die beslissing genomen hebben?
Ik ben benieuwd.
Dat is een mooie instelling. Licht en open.

Kijk naar handelingen, keuzes. Is er een "ik" nodig of aanwezig in die keuzes of handelingen?
En als er een ik veschijnt, wannee en in welke vorm komt die dan tevooschijn? Voor, tijdens of na het keuzemoment of de handeling?

Liefs,

Lex

momo

Postby momo » Wed Oct 14, 2015 12:56 pm

Hoi Lex,

ik ga aan de slag met de opdracht. Ik heb tot nu toe nog geen "ik" ontdekt als in "ik" van waaruit de controle of waarneming geschiedt bij alledaagse handelingen/keuzes/beslissingen, maar wel een soort van gaten waarvan ik nog niet gezien heb wat er precies gebeurt. Wel een "ik" aanwezig als in "Anja" met een geschiedenis van omstandigheden/ervaringen/input die ik soms terug herken in de opeenvolging van waarneming/gedachten/gevoelens voorafgaand aan een handeling.

Wil je me een paar dagen geven? Ik weet niet of ik vandaag en de komende dagen genoeg ruimte kan maken om te kijken en terug te koppelen.

Anja

lex

Postby lex » Thu Oct 15, 2015 10:45 am

Hoi Anja,

Voo het ondezoek hoef je in pincipe geen uimte vij te maken, dat kan pima "midden in het leven". Wat aandacht is veeist, maa geen inspanning.
Kun je kijken of je de vaag in mijn voige beicht kunt beantwooden?

Het is niet de bedoeling dat dit ondezoek stess oplevet. Als je mee tijd denkt nodig te hebben, neem die dan.

In het algemeen wekt dit het beste als je dit poces, zolang het duut, de focus van je leven geeft. Vegelijk het met stoppen met oken: Dat lukt alleen als je dat het centale ondewep en belangijkste doel maakt, tewijl je dagelijks leven vede niet veandet.

Liefs,

Lex

lex

Postby lex » Thu Oct 15, 2015 10:49 am

Ik heb tot nu toe nog geen "ik" ontdekt als in "ik" van waaruit de controle of waarneming geschiedt bij alledaagse handelingen/keuzes/beslissingen.
Vewacht je die ooit wel te vinden?

momo

Postby momo » Sat Oct 17, 2015 5:50 pm

Hoi Lex,

zo, tijd om even rustig alle antwoorden op een rij te zetten :)
Ga eens kijken hoe keuzes/beslissingen tot stand komen. Neem simpele alledaagse keuzes. Achte je compute gaan zitten, de vewaming hoge daaien, wat gebeut e als je boodschappen doet? Hoe komen de keuzes tot stand van wat je koopt?
Wat ik gezien heb is dat er een opeenvolging van prikkels van buiten en/of van binnen vooraf gaan aan een actie.
Prikkels van buiten gaan over zien/horen/ruiken/voelen. Prikkels van binnen zijn gedachten/gevoelens/verlangens/beelden/ingevingen/impulsen/neigingen/fantasieën/herinneringen/constateringen.
Als de uitkomst er al is "voor ik er erg in heb", kan ik dan die beslissing genomen hebben?
Als je bedoelt: als de ikken uit de twee zinsdelen hetzelfde zijn, kan die ik dan de beslissing genomen hebben: nee.
Als je bedoelt: als het zo snel gaat dat je je er niet bewust van bent, kan er dan een ik zijn die die beslissing genomen heeft: ja.
Ik heb geen 'ik' gezien die een beslissing nam, alleen ik-gedachten over een mogelijke beslissing.
Kijk naar handelingen, keuzes. Is er een "ik" nodig of aanwezig in die keuzes of handelingen?
Nee.
Maar er is nog iets ongezien. Als ik echt ga inzoomen kan ik niet zien wat de richting van de uiteindelijke keuze bepaalt als er sprake is van wel/niet-gedachten. Dat voelt als iets anders dan een “ik” maar bewijzen kan ik het niet, dus dat zou theorisch gezien een "ik" kunnen zijn.
En als er een ik veschijnt, wannee en in welke vorm komt die dan tevooschijn? Voor, tijdens of na het keuzemoment of de handeling?
Tijdens en/of na. In de vorm van gedachten. Er zijn ook emoties. Die voelen persoonlijk maar als ik goed kijk voelen ze pas persoonlijk zodra er gedachten over die emoties bij komen.
Voo het ondezoek hoef je in pincipe geen uimte vij te maken, dat kan pima "midden in het leven". Wat aandacht is veeist, maa geen inspanning.
Geen inspanning, wel aandacht. Ontspannen onderzoeken, simpel en moeiteloos observeren. Waarom doe ik daar zo moeilijk over?
Het is niet de bedoeling dat dit ondezoek stess oplevet. Als je mee tijd denkt nodig te hebben, neem die dan.
Ok. Post ik dan elke dag wel minstens eenmaal, om te laten weten dat ik nog meedoe?
In het algemeen wekt dit het beste als je dit poces, zolang het duut, de focus van je leven geeft.Vegelijk het met stoppen met oken: Dat lukt alleen als je dat het centale ondewep en belangijkste doel maakt, tewijl je dagelijks leven vede niet veandet.
Hm. Mijn eigen laatste ervaring daarmee was dat het alleen de laatste paar dagen vh roken het centrale onderwerp was, en dat na het stoppen het hele onderwerp weg viel en alleen nog focus nodig is bij heel af en toe een stuiptrekking in de vorm van gedachten/herinneringen. Het huidige proces duurt langer dan een paar dagen en dat maakt dat ik makkelijk opgeslokt en meegezogen wordt in van alles en daar dan ook echt helemaal inzit, d.i. even helemaal vergeet dat ik hiermee bezig ben of ergens naar zou kijken ..
Ik heb tot nu toe nog geen "ik" ontdekt als in "ik" van waaruit de controle of waarneming geschiedt bij alledaagse handelingen/keuzes/beslissingen.
Eigenlijk niet, maar ik voel de zekerheid er over niet. Ik kan het niet bewijzen. En dan komt er een hele reeks van gedachten/analyses/dialogen over wel/niet. En weer dat beeld van de hond die z'n eigen staart achterna zit. En de gedachte dat het nu juist die ik-illusie is die dit cirkeltje in gang zet en in stand houdt en me ervan weerhoudt met zekerheid eens en voor altijd te zien. Aargh!

Opnieuw:
Nee.

Nog steeds dank voor je tijd, moeite en geduld!

Anja

lex

Postby lex » Sat Oct 17, 2015 10:09 pm

Wow Anja,

Geweldige antwooden. Schepe waanemingen.
Post ik dan elke dag wel minstens eenmaal, om te laten weten dat ik nog meedoe?
Ja dat wel. Dat is de afspaak. Dat houdt het onderzoek levend en in focus.
...als ik goed kijk voelen ze pas persoonlijk zodra er gedachten over die emoties bij komen.
U bent een heldere geest, mevrouw.
Als je bedoelt: als het zo snel gaat dat je je er niet bewust van bent, kan er dan een ik zijn die die beslissing genomen heeft: ja.
Wat zou dat dan voor iets moeten zijn, die "onbewuste ik"?
Nee.
Dat is alles. Eigenlijk is mijn werk nu gedaan. Dit is het beoogde inzicht.
Waarom doe ik daar zo moeilijk over?
Dat is mij ook een raadsel. En je bent niet de enige.
Maar er is nog iets ongezien. Als ik echt ga inzoomen kan ik niet zien wat de richting van de uiteindelijke keuze bepaalt als er sprake is van wel/niet-gedachten. Dat voelt als iets anders dan een “ik” maar bewijzen kan ik het niet, dus dat zou theorisch gezien een "ik" kunnen zijn.
Precies. Een theoretische "ik". In theorie bestaat ie. En ook alleen in theorie. Blabla, als ik zo vrij mag zijn. Het enige wat je ziet is dat je niet weet wat de keuze/handeling bepaalt. Dat is scherp gezien. Vervolgens komt er God-weet-waarvandaan een gedachte dat dat onbekende dan wel eens die "ik" zou kunnen zijn, of dat die "ik" daarin ergens verstopt zit of zich verborgen houdt.
Opnieuw:
Haha, that's the spirit.
Nee.
Zo simpel is het.

Klopt dit met de ervaring, die je gehad hebt?

momo

Postby momo » Sun Oct 18, 2015 2:36 pm

Hoi Lex,
Wat zou dat dan voor iets moeten zijn, die "onbewuste ik"?
Ik weet het niet. Het kan van alles en niets zijn. Mss komt er ooit een moment dat ik het wel weet, of er iets van zie, maar tot die tijd weet ik het niet en voelt het nu zinloos om er over te speculeren.
Dat is alles….Dit is het beoogde inzicht.
Nee!
Wow Anja, Geweldige antwooden. Schepe waanemingen.U bent een heldere geest, mevrouw. that's the spirit.
Ik smul van deze complimenten, vind ze geweldig, ga me er helemaal uitgelaten en energiek door voelen, neem ze ontzettend persoonlijk! ….Dan ben ik er toch zeker nog niet?! Da's toch wat anders dan:
Geen wezenlijk verschil tussen het gevoel "ik heb honger", "wat een leuk jurkje", de boom voor mijn huis of de gedachte "wat leuk dat ik besta".
??
Eigenlijk is mijn werk nu gedaan.
Eigenlijk? Maar?
Dat houdt het onderzoek levend en in focus.
Als je werk eigenlijk gedaan is en dit (de constatering dat er geen "ik" nodig of aanwezig in keuzes of handelingen) alles, het beoogde inzicht is, welk onderzoek gaan we dan nog levend en in focus houden?
...Blabla, als ik zo vrij mag zijn. Het enige wat je ziet is dat je niet weet wat de keuze/handeling bepaalt.
Ja, dat is het enige!
Vervolgens komt er God-weet-waarvandaan een gedachte dat dat onbekende dan wel eens die "ik" zou kunnen zijn, of dat die "ik" daarin ergens verstopt zit of zich verborgen houdt.
Haha.
Een theoretische "ik". In theorie bestaat ie. En ook alleen in theorie.
Ik lees en voel me als het ware doordrongen raken. Ik word er stil van, ontgoocheld. Tjee …, dat is het en meer is het niet … Is dit het? .. :| En: ik word er een beetje verdrietig van :( … En nu?..
...ik denk het. Ik weet het niet. Nu is er ontgoocheling, geen zekerheid. En het besef dat die onzekerheid niets anders is dan de ik-illusie. En dat dat altijd zo is geweest en dat ik me daar voor niets ellendig en naar door heb gevoeld. Dat gaat me ontluisterend diep aan het hart. Ik moet heel hard huilen. Ik ben eerder op dit punt geweest. Halverwege in die ervaring die in in de intro beschreef. Toen moest ik ook zo hard huilen toen ik me realiseerde dat ik het zelf ben die al mijn pijn en ellende veroorzaakt. En daarna kwam pijn en ellende gewoon weer terug. Ik moet heel hard huilen. Ik wil niet dat dit het is …. Geen pijn, wel pijn. Geen ellende, wel ellende. Ik wil dat niet …. Angst, onzekerheid, paniek … Ik wil niet meer dat ze me beheersen of bepalen. Ik wil niet, ik wil niet, ik wil niet, ik wil niet, ik wil niet! … is een gedachte…. Ik wil niet dat het waar is dat ik het zelf ben die al mijn pijn en ellende veroorzaakt…. Blablablablabla….

Opnieuw:
Welke ervaring bedoel je eigenlijk? Ik dacht dat je de laatste ervaring van het kijken bedoelde, maar nu denk ik dat je mss wel de ervaring bedoelt waar ik het in het begin over had. En, zoals je leest, klopt een deel ervan. Een deel dat ik niet beschreven heb in de intro. Lex, ik stuur dit eerst maar even zo op in afwachting van je reactie. Ik voel me zo ontredderd … een soort lichte paniek, het gevoel dat ik iets moet doen maar niet weet wat en de vorige keer …. blablablabla, enz. Wat een achtbaan..

Anja

Return to “Other Languages”