Hai, Ik zou graag gegidst willen worden naar het geen-zelf i

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
momo

Re: Hai, Ik zou graag gegidst willen worden naar het geen-ze

Postby momo » Thu Oct 29, 2015 11:00 am

Jammer altijd dat er niemand is om te feliciteren met dit inzicht. ;-)
Ha! Nou, ik neem de honneurs wel waar :)
Rest mij nog de laatste vragen te stellen
Wat een lijst man. Ik zal er even voor gaan zitten

Voor de afterparty is het handig als je een facebook account hebt. Als je dat niet hebt is het zo aangemaakt. En als je zit met je privacy (ja dat kan nog steeds) hoef je je eigen naam niet te gebruiken.
Heb ik niet. Was ik ook niet van plan. Gut, ik weet er te weinig van af en was ook helemaal niet van plan me daarin te verdiepen! Kan het dan een account alleen voor de afterparty worden? Ja, laten we beginnen met Momo..
Kunnen we ook vriendjes worden en hoef je me niet te missen.
:)
Als je wilt kan ik in deze conversatie ook alle Anjas in Momos veranderen.
Hoeft niet :)

I'll be back. Hopelijk nog ruim voor je vertrek.

lex

Postby lex » Thu Oct 29, 2015 11:11 am

Kan het dan een account alleen voor de afterparty worden?
Ja, dat doen er meer. Probeer maar of facebook "Momo" accepteert. Misschien moet er een achternaam bij. Ik had "Liberty Looseleash" voor administratieve doeleinden aangemaakt, maar dat mocht niet van facebook.

Facebook account aanmaken is (te) makkelijk. Laat me weten wat het geworden is, dan kan ik je laten aanmelden voor de groepen. Er is maar één Nederlandse groep, maar die is zieltogend, de meeste groepen zijn in tengels.

lex

Postby lex » Thu Oct 29, 2015 11:12 am

Ben je "klaar" krijg je nog een stoot huiswerk voor je kiezen.

momo

Postby momo » Thu Oct 29, 2015 6:19 pm

Ben je "klaar" krijg je nog een stoot huiswerk voor je kiezen.
Nou, zeg dat wel! En er kwam nog weer van alles tussendoor. Ik post je wat ik tot nu toe heb. Facebook kijk ik een andere dag naar. Moet ik je dan de gegevens mailen?
Leg gedetailleerd vanuit je eigen ervaring uit wat de illusie van een afgescheiden zelf is, wanneer begint deze illusie en hoe werkt hij?
De illusie van een afgescheiden zelf is het idee of het gevoel dat er een “ik”, een “zelf”, een “Anja” is die zelfstandig en onafhankelijk van wat dan ook ervaart, beheerst, beïnvloedt, stuurt, controleert en bepaalt, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is. In werkelijkheid is er alleen ervaring. Het idee en gevoel van “Ik, zelf en Anja” zijn en/of komen voort uit gedachten/gevoelens over wat ervaren wordt of zou kunnen worden. Deze gedachten/gevoelens zijn zelf ook niets anders dan ervaringen. Is dat gedetailleerd genoeg?
Hoe voelt het om dit te zien? Wat is het verschil met voordat we begonnen?
Dit zien voelt als in een nieuwe ruimte zijn waar niets is maar toch van alles te zien is. Verschil tussen voor en na zien: Besef. Verwondering. Veel van hetzelfde maar meer stil, ruim en eenvoudig/luchtig tussen alle drukte door. Ander perspectief, soms heel anders, soms subtiel anders.
Hoe zou je deze illusie omschrijven/uitleggen aan iemand die er nooit van gehoord heeft, maar nieuwsgierig naar is?
Alsof je altijd alles door een gekleurde/licht vervormende bril bekijkt zonder dat je doorhebt dat je die bril op hebt.
Wat was het laatste duwtje dat je over de drempel hielp, wat maakte dat je het zag? Was er een speciaal moment of gebeurde het langzaamaan? Wat gebeurde er precies?
Geen laatste duwtje, geleidelijk. Maar toen ik reageerde op je tekst over stoppen met roken gebeurde er iets. Ik zag ineens de overeenkomst: van te voren zie je een drempel/poort en zodra je er doorheen bent blijkt dat er nooit iets was. Dat voelde als een shift.
Hoe zit dat met keuzes, vrije wil en controle. Wat maakt dat dingen gebeuren? Hoe werkt dat?
Keuzes volgen op externe/interne prikkels en er is niet iets dat dat proces controleert. Het gebeurt gewoon. Als er gedacht wordt over wel/niet dan is datgene wat uiteindelijk de richting bepaalt onbekend. Vrije wil, daar hebben we het nog niet eerder over gehad, maar het lijkt me dat uit het voorgaande logisch volgt dat vrije wil dus niet bestaat.
Waar ben je verantwoordelijk voor? Geef voorbeelden vanuit de ervaring.
Voelt als een strikvraag. Hij komt niet zo uit m'n mouw geschud. Ik probeer er vanavond op terug te komen. Tot hoe laat heb ik nog? ;)

momo

Postby momo » Thu Oct 29, 2015 10:48 pm

Waar ben je verantwoordelijk voor? Geef voorbeelden vanuit de ervaring.
Voor de zorg voor dit lichaam, 2 dochters, 2 poezen, huis en tuin, mijn gedrag/handelen, gemaakte beloftes/afspraken, geleende dingen, wettelijke verantwoordelijkheden zoals dat de kinderen naar school gaan ..

Wat is verantwoordelijkheid eigenlijk precies? Waar hebben we het dan over?
-de verplichting om ervoor te zorgen dat iets goed verloopt => nou, dat kan dus niet. Als er niets is dat zelfstandig en onafhankelijk van wat dan ook ervaart, beheerst, beïnvloedt, stuurt, controleert en bepaalt is er ook niets dat ervoor kan zorgen dat iets goed verloopt. Je doet wat je doet en dat is het. Soms verloopt iets dan goed en soms verloopt het dan niet goed, of gradaties er tussenin. Dat is het.
-de mate waarin je aanspreekbaar bent op je handelen en op de gevolgen daarvan voor het handelen door anderen => Ook hierbij: je doet wat je doet, etc. De mate hangt af van gemaakte afspraken en/of vermogen.

lex

Postby lex » Thu Oct 29, 2015 11:38 pm

Jeuh,

Hard aan het werk, zeg!
Goede antwoorden, vind ik.
Kijken of andere gidsen nog wat toe te voegen of te vragen hebben.

En ik heb ook nog wel een vraag:
Als je kijkt naar die (eenheids?)ervaring waar je het in het begin over had, hoe is dan het verschil met nu?

Ik buig diep voor U. _||_

momo

Postby momo » Fri Oct 30, 2015 12:19 am

Hard aan het werk, zeg!
Goede antwoorden, vind ik.
Gracias en oef.
Als je kijkt naar die (eenheids?)ervaring waar je het in het begin over had, hoe is dan het verschil met nu?
Nog steeds wel de intensiteit van die ervaring, de ervaring dat er niets zal veranderen na de dood van het lichaam, de totale onbevreesdheid, en het geheel wegvallen van fysieke pijn en spanning. Ik zou zeggen dat geen ik/zelf de ervaring in het klein is, alsof ik er steeds slokjes van krijg.
Ik buig diep voor U. _||_
Namasté Lex. Moge het stralen van mijn vreugde U voor altijd verlichten!

Return to “Other Languages”