aloha, anyone available, possible dutch?

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Patrick

Re: aloha, anyone available, possible dutch?

Postby Patrick » Mon Sep 08, 2014 5:04 am

Hoe is het nu met ‘ik’ gedachten?
Komen en gaan die niet zoals alle andere gedachten?
Welke realiteitswaarde hebben die?

Wat ben jij?

guillermo

Postby guillermo » Mon Sep 08, 2014 9:48 am

De ik gedachten zijn gedurende de dialoog al vrij snel op de achtergrond geraakt, soort van verdampt.
Ze zijn niet tastbaar/substantieel meer, het boeit ook niet meer om zo te zeggen.

Ik ben hetgeen waarneemt.

Patrick

Postby Patrick » Mon Sep 08, 2014 11:38 am

Ik ben hetgeen waarneemt.
Kan je dit aan de hand van een rechtstreekse ervaring verduidelijken?

Hoe zit dat nu met deze ogenschijnlijke drieheid: waarnemer - waarnemen - waargenome ?

guillermo

Postby guillermo » Mon Sep 08, 2014 12:38 pm

Bijvoorbeeld iets waar ik zojuist 'mee bezig' was; geval van twijfel, keuze maken uit aantal dingen voor vandaag.
Ipv verhalen over twijfel, ik, de keuzes en het verlammende aspect etc. ging mijn aandacht naar twijfel zelf.
Maar bovenstaande is misschien niet zo'n goed voorbeeld, het is allemaal heel pril nog, deze manier van beschouwen of beleven. Anderzijds, misschien is het toch een goed voorbeeld : ), er is twijfel, punt.

Hoe zit dat nu met deze ogenschijnlijke drieheid: waarnemer - waarnemen - waargenome ?
waarnemer en hetgeen waargenomen wordt ontmoeten elkaar in waarnemen, het is niet te scheiden.

Patrick

Postby Patrick » Mon Sep 08, 2014 6:19 pm

Dank je voor de duidelijke antwoorden.
Zien gaat vanzelf, het helder verwoorden krijgen is een gave.

Nu nog een reeks vragen om te zien of er nog punten zijn die verheldering nodig hebben.
Neem de tijd om deze vragen in eigen woorden en vanuit eigen ervaring te beantwoorden.

1. Bestaat er ergens zoiets als een losstaande entiteit (ik, mij, zelf, mijzelf) in wat voor vorm dan ook? Is die er ooit geweest?

2. Leg gedetailleerd uit wat de illusie van een afgescheiden zelf is, wanneer begint deze illusie en hoe werkt hij?

3. Hoe voelt het om dit te zien? Wat is het verschil met voordat we begonnen?

4. Hoe zou je deze illusie omschrijven/uitleggen aan iemand die er nooit van gehoord heeft, maar nieuwsgierig naar is?

5. Wat was het laatste duwtje dat je over de drempel hielp, wat maakte dat je het zag? Was er een speciaal moment of gebeurde het langzaamaan? Wat gebeurde er precies?

6. Hoe zit dat met keuzes, vrije wil en controle. Wat maakt dat dingen gebeuren? Hoe werkt dat? Waar ben je verantwoordelijk voor? Geef voorbeelden vanuit de ervaring.

guillermo

Postby guillermo » Mon Sep 08, 2014 10:54 pm

Spannend, ik was laat thuis vanavond en ga er nu voor zitten (ik heb vooraf aan onze uitwisseling bewust geen andere dialogen gelezen om 'open' in het proces te stappen).

1. Bestaat er ergens zoiets als een losstaande entiteit (ik, mij, zelf, mijzelf) in wat voor vorm dan ook? Is die er ooit geweest?
Als ik er over nadenk, dan kan ik zoiets niet vinden, het lijkt ook heel onwaarschijnlijk/onmogelijk dat zoiets er eerder geweest zou zijn. Wel de illusie uiteraard.

2. Leg gedetailleerd uit wat de illusie van een afgescheiden zelf is, wanneer begint deze illusie en hoe werkt hij? De illusie van een afgescheiden zelf, imago, is een verzameling gedachten, beelden, gebaseerd op indrukken, gevoelens, herinneringen, overtuigingen en projecties over iets als zijnde een ik of zelf.
Wanneer zoiets precies begint kan ik me bewust niet herinneren maar dat moet in de vroege kindertijd zijn geweest.
Het lijkt vooral iets te zijn wat aangeleerd is, opvoeding, taal, scholing, media, alles wijst op een zelf en een afgescheiden wereld. Diploma's, onderscheidingen, luxe goederen in reclame leggen nog eens extra nadruk op de illusie van 'ik en de wereld, anderen'.

3. Hoe voelt het om dit te zien? Wat is het verschil met voordat we begonnen?
'Ik' vind dit een buitengewoon mooi onderwerp, en heel mooi zoals jij me hier heel rustig doorheen geloodst hebt.
Als ik dichter zou zijn dan had ik nu het liefst een lied geschreven.
Het voelt ruimer, liefdevoller, meer berustend. Wat mij betreft is het een begin van openen en een proces wat ik nog veel verder zou willen doorgronden, leven, ademen, zijn...

4. Hoe zou je deze illusie omschrijven/uitleggen aan iemand die er nooit van gehoord heeft, maar nieuwsgierig naar is?
De illusie van verlegde aandacht, van focus op gedachten en overtuigingen naar meer open staan voor direct ervaren, zonder invullen, trekken en duwen. De aandacht verleggen van vooraf ingevulde verwachtingen, wensen en afkeuringen naar meer openheid voor wat zich aandient, telkens opnieuw.

5. Wat was het laatste duwtje dat je over de drempel hielp, wat maakte dat je het zag? Was er een speciaal moment of gebeurde het langzaamaan? Wat gebeurde er precies?
Angst is een verdedigingsmechanisme om iets te beschermen.

Angst om te verdwijnen zeg je.
Kijk naar die angst. Wat als die angst zelf verdwijnt? Wat blijft er over?
...
Weet niet of het steek houdt, maar als in het laatste geval de angst verdwijnt (voor afkeuring) dan blijft er gewoon afkeuren over, of kwetsbaarheid, in beschouwing neutraal.
Bij bovenstaande dialoog opende zich wat, de verlegging van inhoud van gedachte naar puur wat zich afspeelt, of de waarneming daarvan. Daarna werd het gaandeweg meer helder maar nog fragiel en pril allemaal zoals ik eerder aangaf.

6. Hoe zit dat met keuzes, vrije wil en controle. Wat maakt dat dingen gebeuren? Hoe werkt dat? Waar ben je verantwoordelijk voor? Geef voorbeelden vanuit de ervaring.
Dit lijkt een wat lastiger vraag, keuzes maken kan uitdaging zijn voor me (ik kan van uit besluiteloosheid in passiviteit belanden), eerder vandaag typte ik hierover:
Bijvoorbeeld iets waar ik zojuist 'mee bezig' was; geval van twijfel, keuze maken uit aantal dingen voor vandaag.
Ipv verhalen over twijfel, ik, de keuzes en het verlammende aspect etc. ging mijn aandacht naar twijfel zelf,
er is twijfel, punt.
In de loop van de dag hebben eerdere issues zichzelf opgelost, keuzes 'gebeurden' of voltrokken zich gewoon zonder dat ik die maakte.

Afgelopen zondag passeerden we (dochterlief en ik) een ooievaar. Ze zei dat ze zich aan 't gereedmaken waren voor de trek naar het zuiden. We grapten zo'n beetje of ze zich zenuwachtig zouden maken voor de grote reis.
Toen kwam de gedachten op dat ooienvaren nadat ze goed doorvoed zijn en hun veren gepoetst hebben op een bepaald moment gewoon vertrekken, ze gaan.
Wij doen waarschijnlijk precies hetzelfde, alleen voor, tijdens en na de reis denken we van alles over dit handelen. Als of wij het zijn die aan het vliegen, navigeren, landen, uitrusten etc. zijn, terwijl we dat eigenlijk gewoon doen (of niet doen). Weet niet of bovenstaande illustratie een antwoord kan zijn maar in mijn beleving werd e.a. weer wat meer helder.
Eigenlijk is vooral dit punt iets wat nog maar net begint te dagen. Doen versus zijn, managen versus surfen, waarnemen hoe een en ander zich voltrekt versus afdwingen. De crux zit 'm waarschijnlijk weer in de gedachten, oordelen en aannames die we hebben over hoe iets wel zal gaan of wel of juist niet zou moeten gaan.
Een subject voor mij om nader te bekijken.

Tot zover de antwoorden voor nu, dank voor het lezen en ik hoor graag als ik tekort schiet in beschrijvingen. Elke aanwijzing is welkom.

Patrick

Postby Patrick » Tue Sep 09, 2014 11:35 am

Dank je voor je mooie en uitgebreide antwoorden.

Graag een verheldering betreffende je antwoord op de eerste vraag:
Als ik er over nadenk, dan kan ik zoiets niet vinden
Moet je hiervoor nadenken of ziet je dit rechtstreeks?
Net zoals je een Sinterklaas personage in december ziet rondlopen. Moet je daar eerst voor nadenken om te weten dat die niet echt is of weet je dit onmiddellijk?

guillermo

Postby guillermo » Tue Sep 09, 2014 11:45 am

ik zag dat ook; 'als ik er over nadenk' toen ik het terug las, niet goed verwoord.
als ik er naar kijk zou misschien beter geformuleerd zijn. Die ik is gedurende het dialoog met jou vrij snel op de achtergrond geraakt, vervlogen.
Wat ik aangaf, het is nog nieuw om van uit deze 'breedte' te kijken, ik moet er aan wennen.
Wel super inspirerend.

guillermo

Postby guillermo » Tue Sep 09, 2014 1:58 pm

Nog even terugkomend op het vergelijk met sinterklaas (bezoek hier is weg, rustiger nu) dan is sinterklaas een personage die je kan treffen rond december, het vraagt nauwelijks nog aandacht en de vraag 'echt of niet' komt eigenlijk niet op.
Zo lijkt het ik nu ook uit het beeld te zijn geraakt, er gaat geen aandacht meer naar toe.

Patrick

Postby Patrick » Tue Sep 09, 2014 5:46 pm

"Zo lijkt het ik nu ook uit het beeld te zijn geraakt, er gaat geen aandacht meer naar toe."
Bestaat er ergens zoiets als een losstaande "ik" in wat voor vorm dan ook?

guillermo

Postby guillermo » Tue Sep 09, 2014 5:58 pm

Bestaat er ergens zoiets als een losstaande "ik" in wat voor vorm dan ook?
nee, 'slechts' bewustzijn, wat zich manifesteert op oneindig veel manieren (oa in de schijnvertoning van een ik..)

Patrick

Postby Patrick » Tue Sep 09, 2014 7:32 pm

Voor iedereen is het nu duidelijk dat je de illusie van het ik doorziet. Er zijn geen vragen meer.
Een LU admin zal contact met jou opnemen via private message om je uit te nodigen voor de verschillende LU facebook groepen waar nazorg, gesprekken, ervaring en informatie uitwisseling gebeurt.

Om af te ronden nog een tekstje voor jou en je dochter van de zen meester Hakuin
"The birds have no desire to be reflected in the lake,
the lake has no desire to reflect the birds, but it still happens.
The birds are reflected, the lake reflects,
although the desire exists neither on the part of the birds nor on the part of the lake.
In this desireless-ness everything happens, nothing is done.”

guillermo

Postby guillermo » Tue Sep 09, 2014 11:04 pm

Beste Patric,

Nogmaals mijn dankbaarheid en waardering voor je aandacht en deskundige begeleiding.
De werking en opzet van deze site sluiten prachtig aan bij de boodschap.

Ontroerd daarbij door je treffende toegift, heel mooi...

Namasté

Return to “Other Languages”