Johan, waar ben je?

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Sjel

Re: Johan, waar ben je?

Postby Sjel » Thu Jul 11, 2013 8:24 pm

Ben er opp vreemde manier nu ook een stuk minder mee bezig. Want het was echt een hersenkraker geworden afgelopen maanden. En alle gesprekken erover riepen vragen op. Er zijn nu ook geen vragen meer of zo. Wil er nog steeds wel over kletsen maar er komen geen vragen meer naar boven. Tot nu toe dan in ieder geval.

Jorat

Postby Jorat » Thu Jul 11, 2013 8:43 pm

Klinkt inderdaad alsof de illusie doorzien is. Om dit te helemaal te checken wil ik je vragen de volgende vijf vragen te beantwoorden. Als de antwoorden geen vragen meer oproepen hier vraag ik nog enkele andere LU-ers om te kijken naar dit forum en of zij nog vragen hebben.

Denk er niet over na. laat het maar gewoon gebeuren... :)

1) Is er een ik, op welke manier of in welke vorm dan ook ? Is er ooit een ik geweest? Is er een zelf, is er iets dat is afgescheiden van al het andere?

2) Leg gedetailleerd uit wat de illusie van een afgescheiden zelf is, wanneer begint deze illusie en hoe werkt hij?

3) Hoe voelt het om dit te zien ? Geef een gedetailleerde beschrijving.

4) Hoe zou je deze illusie omschrijven/uitleggen aan iemand die er nooit van gehoord heeft, maar er wel nieuwsgierig naar is?

5) Wat was het laatste duwtje dat je over de drempel hielp, wat maakte dat je het zag?
Was er een speciaal moment of gebeurde het langzaamaan? Wat gebeurde precies?

Ik ben benieuwd naar je antwoorden...

Sjel

Postby Sjel » Thu Jul 11, 2013 10:08 pm

Klinkt inderdaad alsof de illusie doorzien is. Om dit te helemaal te checken wil ik je vragen de volgende vijf vragen te beantwoorden. Als de antwoorden geen vragen meer oproepen hier vraag ik nog enkele andere LU-ers om te kijken naar dit forum en of zij nog vragen hebben.

Denk er niet over na. laat het maar gewoon gebeuren... :)

1) Is er een ik, op welke manier of in welke vorm dan ook ? Is er ooit een ik geweest? Is er een zelf, is er iets dat is afgescheiden van al het andere?
Er is geen ik. De ik is een gedachten. Er is nooit een ik geweest. Er is wel het geloof in die ik- gedachte geweest.
Er is geen zelf. Dat is een aanhangsel van de ik-gedachte. Er is geen ik die afgescheiden is van al het andere. Er is niets dat afgescheiden is van iets anders.

2) Leg gedetailleerd uit wat de illusie van een afgescheiden zelf is, wanneer begint deze illusie en hoe werkt hij?
Deze illusie komt tot stand in je gedachten. In die illusie denk je dat je een ik hebt die afgescheiden is van al het andere. Dat die ik het leven overkomt. En die ik moet daar dan wat mee. Want als je een ik hebt dan is er blijkbaar iemand die invloed kan uitoefenen op alles om zich heen. Met die insteek ontstaat een oneindig spel in je hoofd van de ik vv de rest. En zal er beoordeeld moeten worden door jouw ik, wat goed en kwaad is. En alle andere duale zaken. Want de ik wil iets zijn en zich onderscheiden.

3) Hoe voelt het om dit te zien ? Geef een gedetailleerde beschrijving.
Vooral het werkelijk voelen is de bevrijding. Al tijden was ik het op rationeel level aan het bevatten. Maar dat is echt niet hetzelfde als het doorzien. Gedachten brengen ideeen over hoe iets zou moeten zijn en als je daar dan bent dan is het goed. Het Blijft een wens of een onvrede om ergens te willen komen. Bij het doorzien is er geen wens meer.
Het kwartje valt en de beleving is onomkeerbaar. Er is nooit een ik geweest. Al die gedachten worden nu doorzien. Het denken is nu iets wat wordt waargenomen en geen onderdeel meer van een ik die het claimt.

4) Hoe zou je deze illusie omschrijven/uitleggen aan iemand die er nooit van gehoord heeft, maar er wel nieuwsgierig naar is?
Het verschijnen van de continue hersenkraker over het willen doorzien en dan wordt alles anders, was de grootste blokkade. De opmerking van jou, dat het nooit anders is geweest, kwam op het goede moment binnen. Zo vaak gelezen, zo lang niet binnengekomen. Er gaat geen deur open naar iets nieuws. Het doorzien van dat het nooit anders is geweest, dat is de heldere boodschap. Er gaat geen nieuw ander leven beginnen. Ontdekken dat die ik er nooit real life was, maar altijd is gedacht, bij alles wat er voorbij kwam, dan ineens komt het besef, het gevoel.
Daarbij komt dit binnen bij iedereen op zijn eigen juiste moment. Hoe lang ik rationeel al heel veel wist, het waren nog steeds gedachten. Hersenen draaiden overuren. Wat en waarom de boodschap ineens toch binnenkwam en het niet meer denken of geloven was, beats me. Ineens was het zo klaar als een klontje.

5) Wat was het laatste duwtje dat je over de drempel hielp, wat maakte dat je het zag?
Was er een speciaal moment of gebeurde het langzaamaan? Wat gebeurde precies?
In tijdsbestek van 8 maanden.....:
Eerste moment: er is alleen maar nu (rationeel), (maar een heel groot 'aha' moment) (zoektocht begon)
Tweede moment: er is geen afgescheidenheid (rationeel)
Derde moment: gedachten verschijnen op het toneel van bewustzijn (rationeel)
Vierde moment: er is geen ik waarin die gedachten verschijnen (rationeel)
Hele lange tijd nog die wel niet ik discussie in mijn hoofd gehad. (Rationeel)
Het idee dat als de ik weg was alles anders zou zijn. (Rationeel)
Vijfde moment: de ik is er nooit geweest. Boem! (Voelen)

Ik ben benieuwd naar je antwoorden...

Jorat

Postby Jorat » Sat Jul 13, 2013 9:34 am

Nog even een vraagje van LU...

Ben jij het die beslist, kiest controleert, gebeurtenissen controleert in het leven? Veroorzaak jij iets?

Sjel

Postby Sjel » Sat Aug 17, 2013 1:40 pm

nee

Return to “Other Languages”