begeleiding?

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
peterg

Re: begeleiding?

Postby peterg » Thu Oct 11, 2012 12:32 pm

Ha Ronald,

Dank voor de felicitaties!

Vandaag ga ik niet een uitgebreid antwoord schrijven, het betekent niet dat 'ik' er niet mee bezig ben, integendeel!
Maar vandaag is het een drukke dag en vanavond vetrek ik met mijn gezin een paar dagen naar Drenthe.

De natuur in!

Ik wil die tijd gebruiken om inderdaad de natuur in te gaan en ook om na te denken (of wellicht te reflecteren/het 'laten ontstaan' - beter omschreven denk ik want in mijn denkwereld kan ik ook zo maar weer een verhaal induiken) over de 2 vragen die je hebt gesteld.

Wellicht meld ik me in de tussentijd want we hebben in het huisje ook internet en wellicht ook wel niet...

Nu nog wel een reactie op jouw bijdrage...
Zelfs “verdwalen” is deel van dat alles, maar wanneer je helder hebt gezien dat er geen ik is en alles vanzelf gaat dan wordt de “weg” weer snel terug gevonden.
Ja dat is toch wel een groot inzicht weer! Alles en dan ook alles hoort erbij, maakt onderdeel uit van het Ene, niets uitgezonderd!

Dus inderdaad ook 'verdwalen', het niet meer weten, denken dat ik vast zit, het niet meer zin, ergens van af willen, iets heel graag willen, goedkeuring zoeken, in de put zitten, euforisch zijn, rustig zijn, helder zijn, het wel weten...de lijst is letterlijk einde-loos

Dat is waanzinnig bevrijdend, dank!!

Tot snel, heb een goede dag,

Peter

Ronald

Postby Ronald » Fri Oct 12, 2012 7:32 am

Beste Peter,

Geniet van je gezin,de natuur en je prachtige inzichten !

Ik hoor van je,

Ronald

peterg

Postby peterg » Sat Oct 13, 2012 8:52 am

Dank je wel Ronald, ik meld me zondag avond weer.
Jij ook een fijn weekend!

groet, Peter

peterg

Postby peterg » Mon Oct 15, 2012 1:15 am

Goedenavond Ronald (het is 1.43 uur nu...),
Hoe was je weekend? Hoop goed!
Ik wil je graag even bij praten over afgelopen dagen en 'mijn' ervaringen.

Allereerst het grootste inzicht van dit weekend. Ik ben op dit moment het boek Perfect Brilliant Stillness van David Carse aan het lezen. Toevallig staat het boek op de website hier als aanrader maar ik was er al aan in aan het lezen voordat ik op Liberation Unleashed stuitte. Vanmorgen las ik iets dat heel diep binnen kwam:

'I assure you, there is no one here. Look at me. If there were not Consciousness streaming through this body, what would be here? What would this body be if Consciousness were not here? A corpse ofcourse! Dead matter. There is nothing else here, only the appearance of a body, and Consciousness which animates it.'

Ik vertaal Consciousness in deze context als 'leven' (en dan bedoel ik 'dat wat alles mogelijk maakt' dus eigenlijk Bewustzijn maar ik vind Leven in deze context mooier en treffender)

Dus er is een lichaam en daar 'stroomt' leven doorheen. Als het het leven er niet meer is is het lichaam dood, dan is er een lijk. Leven is ook geen goed woord, er stroomt 'iets' ontzettend dieps, groots, mysterieus doorheen...

Dat grote, mysterieuze dat stroomt kan niet persoonlijk zijn, dat is per definitie onpersoonlijk, het is 1 levenskracht, 1 force die overal doorheen stroomt, die telkens andere uitingsvormen aanneemt!
Daar kan nooit een 'ik' inzitten, te belachelijk voor woorden!

Het werd me echt glashelder dat 'ik' een illusie is, dat deze nooit heeft bestaan en nooit zal bestaan. Er is alleen maar leven/bewustzijn/hoe je het ook wil noemen en dat drukt zich telkens weer, op oneindig veel manieren uit.

Dus eigenlijk is dit direct het antwoord op onderstaande vraag1)

Ja dat zie ik glashelder!

1)Kun je zien dat er geen ik is, nooit is geweest en nooit zal zijn, maar dat het slechts een
geconditioneerde illusie is een gedachte is.
2)Kun je zien dat er geen waarnemer, ziener, voeler, hoorder, denker etc. is maar dat waarnemen, zien, voelen,horen, denken etc. spontane processen zijn opkomend vanuit en in een wetende nietsheid (bewustzijn).

En antwoord op vraag 2) Beetje flauw maar het is een rechtstreeks gevolg van antwoord op vraag 1).
Als er geen ik is dan is er ook geen waarnemer, ziener, voeler, hoorder etc!
En dit antwoord is een intellectueel antwoord, geen geleefde ervaring.
Maar vanuit de geleefde ervaring kan ik ook volmondig ja zeggen!

De gedachte 'ik zie' doet niets, ziet niets. Het is slechts een gedachte. Het zien zelf gaat er aan vooraf en is een proces, het gaat helemaal vanzelf en is niets vaststaand maar levendig, een proces dus.

Da's helder en het wordt gezien :-)

Verder was het zijn in de natuur ook bijzonder 'nuttig' al is dit woord niet juist gekozen.
Maar mooi om te ervaren dat alles in de natuur vanzelf gaat, geen doener in te bekennen. Het gaf me een gevoel van rust en helderheid, het voelde alssof 'ik' ook vanzelf ging. En het was extra mooi omdat ik met mijn kleine kinderen aan het wandelen was, het gong heel speels, spontaan en automatisch.

Tja what can I say?

Heb deze dagen momenten van helderheid gehad, van realisatie dat er geen 'ik' is en ook op momenten puur geluk dat door mijn lijf heen schoot, soort van bliss....

En het is ook wat dubbel want: ben ik nu door de poort?
Ik zie het helder, de antwoorden op jouw vragen zijn een 'ja' en ondanks de helderheid en bliss momenten voelt het ook alsof er helemaal niets is veranderd, alsof het 'nog niet is gebeurd'.
Alsof ik nog op vuuurwerk zit te wachten ofzoiets...

Ben dus ook beetje confused merk ik...

Dus je reactie is highly appreciated, ik hoor je weer,

Be well!
Peter

Ronald

Postby Ronald » Mon Oct 15, 2012 9:32 am

Beste Peter,

Alles goed hier.

Bedankt voor je mooie reacties.
Helder, spontaan, gevoelig en doorleefd.

Ik reageer even op je laatste stukje.
Heb deze dagen momenten van helderheid gehad, van realisatie dat er geen 'ik' is en ook op momenten puur geluk dat door mijn lijf heen schoot, soort van bliss....
Heerlijk, mooie ervaringen die komen en gaan.....
En het is ook wat dubbel want: ben ik nu door de poort?
Ik zie het helder, de antwoorden op jouw vragen zijn een 'ja' en ondanks de helderheid en bliss momenten voelt het ook alsof er helemaal niets is veranderd, alsof het 'nog niet is gebeurd'.
Nu ervaar je waarom het de Poortloze Poort wordt genoemd.
Ondanks dat je inzichten helder zijn is het proces hetzelfde gebleven, omdat er nooit een ik was, ondanks dat je er valselijk in geloofde, en alles altijd al spontaan verschijnt en verdwijnt,gaat het ontvouwen van het bestaan gewoon door ieder moment nieuw, ieder moment anders.

Alsof ik nog op vuuurwerk zit te wachten ofzoiets...
In de loop der tijd zijn er allerlei verwachtingen opgebouwd over helder worden.
Echter door de poort gaan is voor ieder anders, van vuurwerk tot een zacht o,ja..natuurlijk.
Maar door de poort gaan is het begin van een heel nieuwe reis….vanuit een nieuw perspectief :-).
Ben dus ook beetje confused merk ik...
Verwarring komt en gaat, slechts gedachten,gevolgd door gevoelens….. maar er is ook open bewustzijn waarin zij opkomen en terugvallen.

Voor mij zijn je inzichten en antwoorden helder, daarom kunnen we door naar de afronding met de 5 vragen.

Ik stuur je in een aparte boodschap 5 vragen, die iedereen krijgt als hij of zij door de poort is gegaan.
Beantwoord, gewoon op deze thread, zoals je altijd schrijft vanuit je hart en ervaring.
Daarna geef ik je antwoorden door aan de andere gidsen en zij kunnen nog vragen hebben of zij bevestigen je inzichten.

Groeten,

Ronald

Ronald

Postby Ronald » Mon Oct 15, 2012 9:55 am

Dag Peter,

Hier zijn de vijf vragen,

1)Is er een ik, op welke manier of in welke vorm dan ook ?. Is er ooit een ik geweest? Is er een zelf, is er iets dat is afgescheiden van al het andere?

2)Leg gedetailleerd uit wat de illusie van een afgescheiden zelf is, wanneer begint deze illusie en hoe werkt hij?

3)Hoe voelt het om dit te zien ? Geef een gedetailleerde beschrijving.

4)Hoe zou je deze illusie omschrijven/uitleggen aan iemand die er nooit van gehoord heeft, maar er wel nieuwsgierig naar is?

5)Wat was het laatste duwtje dat je over de drempel hielp, wat maakte dat je het zag?
Was er een speciaal moment of gebeurde het langzaamaan? Wat gebeurde precies?

Alle goeds,

Ronald

peterg

Postby peterg » Mon Oct 15, 2012 10:02 pm

Hi Ronald,
Dank voor jemail wederom. Ik ga er rustig de tijd voor nemen, denk dat het morgenochtend gaat worden, vanavond gaat het niet meer lukken, beetje moe, ga lekker naar bed nu.

En wil graag de vragen vanuit stilte beantwoorden, wil de antwoorden van binnen laten opkomen, ze niet te snel bedenken. Dus niet vanuit de mind maar vanuit....tja vanuit wat eigenlijk? `mind, hart, intuitie...allemaal denkconstructen, labels en afscheidingen creeren die er feitelijk niet zijn...

Laten we zeggen dat het een mysterie is waar de antwoorden vandaan komen :-)

Heb een goede nacht, ik meld me waarschijnlijk morgen weer.

Peter

peterg

Postby peterg » Tue Oct 16, 2012 11:40 am

He Ronald,

Ik heb vanmorgen niet de vragen beantwoord, te druk op het werk...
Dus ik meld me weer wanneer de antwoorden gekomen zijn. hang er geen tijdstip aan, wil ik even het juiste moment voor afwachten (en tijd voor vrijmaken)..

Dus tot hoors/schrijfs!

Peter

peterg

Postby peterg » Thu Oct 18, 2012 2:51 pm

Ha Ronald,

Hier zijn mijn antwoorden. Niet vanuit het intellect maar gewoon de pen zijn werk laten doen (of de handen en het toetsenbord)
1)Is er een ik, op welke manier of in welke vorm dan ook ?. Is er ooit een ik geweest? Is er een zelf, is er iets dat is afgescheiden van al het andere?
Er is geen ik, geen 'vaststaand, substantieel' ding. Er kan wel een beleving van een 'ik'' een ervaring. Omdat het een ervaring is het van voorbijgaande aard. Uiteindelijk bestaat een ik alleen maar als een gedachte en als gevoel.
En die komen en die gaan...
Als 'ik' het 'ik' gevoel echt helemaal voel lost het uiteindelijk op...en is er niets!
Er is dus nooit een 'ik' geweest en er zal nooit een 'ik' zijn...

Een 'zelf' (kleine letter) schakel ik gelijk aan een 'ik' (kleine letter). Misschien is 'ik' meer de gedachte en 'zelf' meer het gevoel. Er is geen afgescheiden 'zelf' dat afgescheiden is van al het andere...

Er is een ogenschijnlijk lichaam/geest systeem en dat staat in relatie tot alles.
Op fundamenteel niveau is er alleen 1 energie/bewustzijn dat zich continue op verschillende manieren uitdrukt.

2)Leg gedetailleerd uit wat de illusie van een afgescheiden zelf is, wanneer begint deze illusie en hoe werkt hij?
De illusie van het afgescheiden zelf is de grote collectieve vergissing van de mensheid.
Mensen identificeren zich met wat ze denken te zijn, met een zelf beeld, met een verzameling gedachten, beelden, fantasieën waar ze het label 'ik; op plakken.

Deze 'ik' denkt dat het afgescheiden is van al het andere om hem heen en dat hij/zij vrij is om te kiezen en dat bij die keuzes ook verantwoordelijkheid hoort (al het een goede keuze was is het 'mijn' verdienste en het een slechte keuze was is het 'mijn' schuld).

Wanneer is deze illusie ontstaan?
Heel eerlijk gezegd weet ik het niet precies.....Al vrij snel na de geboorte (paar maanden) schijnt er bij babies een soort van zelf besef op te komen? Wellicht gewoon een natuurlijk proces? Niets mis mee, met zo'n besef, het is een manier van het organisme om te overleven. Maar er is nog geen aanwezigheid van een geheugen en een 'ik' gedachte' (ik die van alles claimt). Dat schijnt na 2 a 2,5 jaar te ontstaan. Er ontstaat een 'verhaal van 'ik'/'mij' dat afgescheiden is van de rest, dat een eigen verantwoordelijkheid heeft en een vrije wil. dat persoonlijk is en dat zich afspeelt in de tijd. En de 'ik' zoekt eigenlijk onbewust naar eenheid, naar liefde...

De eenheid die werd ervaren in de baarmoeder, in de symbiotische versmelting met de moeder en ook nog in de eerste levensfase toen alles onpersoonlijk was. Er was huilen maar er was niet het besef 'ik huil'

Dus de 'ik' zoekt liefde, eenheid in de buitenwereld en gaat eerst zoeken in aandacht, liefde, dan in materiële zaken, vriendjes, vriendinnetjes, speelgoed, opleiding, werk, geld, status en dat gaat geen eenheid, geen liefde brengen en dan wordt het gezocht in het spirituele....als ik verlicht ben ben ik gelukkig!
Wat er niet wordt gezien is dat een 'ik' nooit gelukkig kan worden, het is een soort bodemloze put, er is altijd weer iets nieuws, iets beters, iets mooiers.
Als de illusie wordt gezien, wordt doorzien valt de beweging spontaan stil....geluk laat zich zien bij het stilvallen van de 'ik' bij het doorzien van de 'ik' en bij het te voorschijn komen van het 'IK" (Al dat is...)...En dat was er altijd al, he kan het er ooit niet zijn geweest....? :-)
3)Hoe voelt het om dit te zien ? Geef een gedetailleerde beschrijving.
Het voelt rustig, vrij, ontspannen, giechelig (schrijf je dat zo?), verwonderd, fijnmazig, kwetsbaar, open, ruimtelijk, grenzeloos!

en dit zijn maar woorden...woorden zijn per definitie onwaar want hoe kan een woord een gevoel uitdrukken? het is altijd een verarming, een verzwakking, eenverwijzing....

Wat ik ook ervaar....nee wat ervaren wordt :-) is dat er ook soms sprake is van spanning, verkramping, angst, eenzaamheid oftwel 'negatieve' emoties...ze worden ervaren, gezien en lossen dan vanzelf weer op...

Dus het is volgens mij niet zo dat 'het' zien alleen maar leidt tot positieve gewaarwordingen, gevoelens, gedachten....er wordt gezien dat alle gewaarwordingen, gevoelens en gedachten gewoon komen en gaan...alles is zoals het is!!

Ik kan dus 'stress' voelen en gelijkertijd...op een dieper niveau rust voelen.....Heel subtiel maar het is er absoluut...het is dan en/en.....bijzonder om te merken!
4)Hoe zou je deze illusie omschrijven/uitleggen aan iemand die er nooit van gehoord heeft, maar er wel nieuwsgierig naar is?
Jij, de persoon die je denkt te zijn bestaat niet, bestaat alleen maar in je gedachten
Wat je werkelijk bent is niet in woorden uit te drukken...maar ik ga het toch proberen....het is de ruimte waarin 'jij' verschijnt. Als je je identificeert met die ruimte (jij bent dat!) ervaar je vrijheid, als je je identificeert met je 'ik', met je 'persoonlijkheid' ervaar begrenzing...vaak verkramping.

Dus zie dat je niet je gedachten bent, dat de 'ik' die je denkt te zijn slechts een illusie is.
5)Wat was het laatste duwtje dat je over de drempel hielp, wat maakte dat je het zag?
Was er een speciaal moment of gebeurde het langzaamaan? Wat gebeurde precies?
Grappig...het laatste zetje was dit proces....dit proces op LU, samen met 'liberator' Ronald. Er vol mee bezig te zijn en alles te geven, diep te kijken, werkelijk te kijken naar wat waar is.

Tijdens het proces, de dialoog met Ronald las ik af en toe in een boek en het was een zin uit het boek van David Carse - Perfect Briljant Stillness...die is heel bijzonders deed...

De zin was: 'Er stroomt alleen maar bewustzijn door dit lichaam, zonder bewustzijn is er alleen maar een lijk'

ik zag glashelder dat dit onpersoonlijk bewustzijn/leven is....er is geen 'ik' in te bekennnen!
ja als gedachte....maar niet als 'iets' dat zaken controleert. Er is 1 leven/bewustzijn dat zich in miljarden verschillende vormen uitdrukt!

Helder...klaar!

Met liefde, Peter

Ronald

Postby Ronald » Thu Oct 18, 2012 4:13 pm

Beste Peter,

Bedankt voor je heldere antwoorden,Ik heb ze met plezier gelezen.
Ik heb ze voorgelegd aan andere gidsen en kijk uit naar hun reactie,
er kunnen vragen zijn of bevestigingen..maar zoals je al schrijft,
voor jou is het... Helder...klaar!..en dat is het belangrijkst.

Met liefde,

Ronald

Ronald

Postby Ronald » Thu Oct 18, 2012 9:49 pm

Beste Peter,
Wederom gefeliciteerd, zonder slag of stoot door de andere gidsen bevestigd.
Je naam zal spoedig blauw worden op de site. Als je een facebook account hebt dan kan ik je bevrienden en dan heb je toegang tot de sites Lu Central an Unleashed.
Ik ga je morgen ook nog een link sturen voor nieuwe "blauwen". En als je wilt gidsen dan is dat natuurlijk ook mogelijk en welkom.
Slaap lekker,
Alle goeds,

Ronald

Ronald

Postby Ronald » Thu Oct 18, 2012 10:01 pm

Dag Peter,

http://liberationunleashed.com/nation/v ... ?f=6&t=696

Dit is de link met alle info,veel plezier.

Ronald

Return to “Other Languages”