Unsuffer (Dutch)

Dansk, Nederlands, Italian
LittlePeter

Re: Unsuffer (Dutch)

Postby LittlePeter » Fri Dec 23, 2016 8:41 pm

Staat 'de waarnemer' los van de waarnemingen en hetgeen waargenomen wordt zoals we het doorgaans omschrijven?
Of is dit anders gezien van uit 'directe ervaring'?
ja. een Data van Startrek gevoel, waarnemen zonder gedachten.
(Heb dan het idee dat dit er voor een buitenstaander onnozel uitziet;)
allicht ten overvloede maar zie je hier de waarnemingen met commentaar en labels? gedachten zijn deel van de totale beleving (geeft dus niets).
Kan je inzoomen op gevoel (van verdriet) zonder het te benoemen, wat blijft over?
Na het verdriet, komt leegte, niets, ruimte, sereniteit, dan wordt het opeens een wolk om naar te kijken
Als je kijkt in de loop van de dag, opstaan, broodje eten, veters knopen, lopen naar bestemming, typen, is er een losstaande doener, een identiteit die in controle is?
realisatie vanochtend, welke depressie?

veel minder gedachten de laatste dagen, handelingen gebeuren gewoon, koffie drinken, genieten, alsof de hele wereld koffie drinkt.

meermaals dagelijks wel de confrontatie met Karen, die controle tot levens standaard verheven heeft, en me heel erg doet denken aan hoe ik alles probeerde te controleren.

alles is al, die subtiele shift voelt nog heel onwennig, hoe groot kan het zijn, hoe simpel, huilen, lachen, gillen, blij, in de war, wie verteld het de rest van de wereld;)

Groet
Peter

guillermo

Postby guillermo » Fri Dec 23, 2016 10:10 pm

Nog wat vragen om in zoomen, daarna kunnen we misschien nog wat oefeningen bekijken.
Staat 'de waarnemer' los van de waarnemingen en hetgeen waargenomen wordt zoals we het doorgaans omschrijven?
Of is dit anders gezien van uit 'directe ervaring'?
ja. een Data van Startrek gevoel, waarnemen zonder gedachten.
Kan je de vraag nog eens lezen en zo accuraat als mogelijk kijken, is er waarnemen van? zo ja, wie/wat neemt waar?
of valt het waargenomene samen met hetgeen waar neemt tijdens waarneming (gewaarwording)....

(taal schiet overigens op een bepaald moment te kort. de actualiteit kan nooit omschreven worden, omdat het een soort reproductie betreft).
... dan wordt het opeens een wolk om naar te kijken
Met al je aandacht, wat of wie kijkt naar de wolk?
is er iets wat naar een wolk kijkt of is er 'wolk-zijn' of hoe zou jij het willen verwoorden?

Ja, 'anderen' laten precies zijn waar de schoen wringt, tot dat we het doorzien en doorleeft hebben, daarna raakt het niet echt meer.
...alles is al...
Mooi, met depressie verwees ik naar wat je eerder schreef, Peter toen en nu er een verschuiving lijkt op te treden, maar daar komen we anders nog op terug.

guillermo

Postby guillermo » Sat Dec 24, 2016 6:11 pm

kerstavond intermezzo, 2 korte video's, zelfde topic net weer even anders verwoord.

Jetsunma Tenzin Palmo - The Nature of Mind

direct pointing instruction from Lama Tsultrim Allione

misschien leuk ter herkenning in 't 'licht' van de subtiele shift die je noemde. maar 't gaat uiteraard om jouw eigen directe ervaringen.
fijne en vooral inspirerende (in spirit) kerst Peter!

LittlePeter

Postby LittlePeter » Sat Dec 24, 2016 6:15 pm

Hoi Willem

Dank, ga ze zeker bekijken, was vandaag een dag van uitersten van neerslachtig naar blij.
Korte nachten, maar morgen weer een nieuwe dag.

Laat je morgen weer wat horen

Fijne feestdagen

Groet
Peter

LittlePeter

Postby LittlePeter » Mon Dec 26, 2016 9:41 am

Hoi Willem

De afgelopen dagen waren zeer heftig.
Een orkaan aan emoties neemt het dan over en dan ben ik echt helemaal van het padje af.
Ik heb het idee dat het ergste nu weer voorbij is en probeer vandaag de draad weer op te pakken.
Tot later

Groet
Peter

guillermo

Postby guillermo » Mon Dec 26, 2016 12:56 pm

hoi Peter,
Een orkaan aan emoties neemt het dan over en dan ben ik echt helemaal van het padje af.
Emoties worden wel eens als 'dikke gedachten' omschreven, een over en weer van gedachten en gevoel zoals je zelf eerder schreef.
De vragen op het forum van LU zijn bedoeld als pointers, het streven is niet om je 'goed' of stabiel te voelen, buien van allerlei aard komen en gaan.
Kijk maar hoe het voor je is, redelijkerwijs, het is uiteraard aan jou om in te schatten maar juist ook die vette buien bieden vaak gelegenheid om door conditionering heen te breken (padje af). Laat de gedachten als wolken voorbij drijven, cliché wellicht maar mag het gevoel er zijn?

Je kent denk ik het spreekwoordelijke 'oog' van de orkaan, kan je daar naar toe?

En dit kan je eigenlijk altijd vragen; 'wie of wat is van het padje af'?

Sterkte Peter,

guillermo

Postby guillermo » Mon Dec 26, 2016 2:44 pm

volgens mij gaan we goed maar aanvullend nog wat 'how to' info.
('t gaat natuurlijk om de uitvoering, niet de uitleg)

direct experience

Exploring Direct Experience as a Gateway to the Simplicity of Being

guillermo

Postby guillermo » Thu Dec 29, 2016 4:00 pm

hoi Peter,

indien je verder wilt kan je gewoon een paar vragen oppakken om naar te kijken. indien een vraag niet duidelijk is of je onzeker bent over de uitkomst gewoon laten weten, hoort bij deze set up van LU.

hoor wellicht van je, groet,

willem

LittlePeter

Postby LittlePeter » Thu Dec 29, 2016 9:07 pm

Hoi Willem

Op dit moment lijkt er niet zoveel uit me te komen, alsof er een ballon is leeg gelopen.
Krijg daar dan ook niet zo goed grip op, zoek dat ook niet echt.
Geeft echter ook een onbevredigend gevoel.

Kan niet vooruit of achteruit, alles voelt fout.
Laat dan mezelf of jou bijv vallen, dus ik moet wel verder.

Ik realiseerde me deze week dat, op het moment dat ik dacht "ik ga weer terug naar huis (NL)" ik me realiseerde dat dat er niet meer is, dat dit het is, mijn leven ,hier en nu, en dat het vanaf hier verder moet.

Dus op naar de volgende stap.

Waarneming, directe ervaring, mijn doel is om niet meer te worden bepaald door mijn verleden, maar in het hier en nu te kunnen zijn

Zoekende Peter

guillermo

Postby guillermo » Thu Dec 29, 2016 11:29 pm

Hoi Peter,

Op LU kijken we wel naar gedachten, maar niet of nauwelijks naar de inhoud van gedachten. Advies of support over inhoudelijke bespiegelingen gaan voorbij aan de opzet van LU (is ook niet de expertise aan deze kant).

Hier gaat het om het laten zien van geen-zelf, de afwezigheid van de kern van een 'ik'. Dat werkt via opvolgende vragen en antwoorden. De vragen zijn direct gericht op 'pointing out' no-self, het is daarom belangrijk om per vraag gericht antwoord te geven.

"We talked about enneagram and finally she made look at liberation unleashed."

Geen-zelf 'zien' vraagt inzet van twee kanten, het verlangen dit te willen zien moet branden. Kan me voorstellen dat je met andere met andere dingen bezig bent, als de drive er niet is laten we het rusten voor nu.

Indien je er echt voor wilt gaan stel ik voor dat je de hele draad nog eens met alle aandacht doorleest, je directe ervaring bekijkt na het lezen van de vragen en tenminste een aantal van de laatste vragen beantwoord op het forum.

''Waarneming, directe ervaring, mijn doel is om niet meer te worden bepaald door mijn verleden,''

Is dat een waarneming of een gevoel (verlangen en afwijzingen) en voornamelijk gedachtes?

''maar in het hier en nu te kunnen zijn''

is dit niet ook een gedachte (met gevoel van ..), kan je überhaupt ergens anders zijn dan in het hier en nu?

"Zoekende Peter"

wat of wie zoekt hier Peter?

Nogmaals, laten we dit alleen doen met volle inzet volgens LU concept, het is aan jou Peter, iig alle goeds gewenst.

guillermo

Postby guillermo » Sat Dec 31, 2016 12:56 pm

hoi Peter,

't volgende wil ik je graag nog vragen, is de 'gang naar de poort' voor jou nu gewoonweg niet zo boeiend/niet aan de orde of is het wellicht toch angst of twijfel over het proces wat je tegenhoudt?

we begeleiden je graag, 't laatste kunnen we naar kijken, als je verder wilt pakken we de draad op. continuïteit is dan wel van belang voor het verloop van het proces.

groeten, willem

LittlePeter

Postby LittlePeter » Sat Dec 31, 2016 1:40 pm

Hoi Willem

Op dit moment krijg ik het niet in de grip.
Voor nu wil ik dit traject stoppen en eerst nog wat andere zaken afhandelen.

Ik wil je graag bedanken voor de moeite die je genomen hebt.
Alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Vriendelijke groet
Peter

guillermo

Postby guillermo » Sat Dec 31, 2016 2:30 pm

hoi Peter,

'in de grip' kunnen we altijd aan werken.
laat tzt van je horen indien je verder wilt.

jij ook alle goeds voor het nieuwe jaar,

groeten,
willem

Return to “Other Languages”