Fria - denne tråd er til dig

Dansk, Nederlands, Italian
dreamer

Re: Fria - denne tråd er til dig

Postby dreamer » Mon May 20, 2013 9:57 pm

Hej Fria

Ja, ingenting kan lokaliseres til et bestemt sted, når det opleves direkte.

Hvad er det 'jeg' der fortaber sig i verden?
Och att det är en pågående konflikt med att frigöra sig från alla människors kontrollbehov, deras jävla vidskepelser. Man får inte göra sig obekväm. Man får absolut inte säga något som rubbar deras dogmatism. Då ska man inrättas i ledet genom olika utstuderade metoder. Det låter ju inte så jävla andligt det här men så upplever jag det. Jag är så förbannat trött på all denna religiositet i detta landet och den barnslighet som följer på den.
Så det ville være fint, hvis det som er lige nu, ville forandre sig til noget du synes er bedre? Hvad er det der synes tingene skal være på en anden måde end de er?
Jag vill inte tro jag vill VETA.
Fint! Hvad VED du?

KH Vivi

fria

Postby fria » Tue May 21, 2013 12:49 pm

Hej Vivi,
Hvad er det 'jeg' der fortaber sig i verden?
En Tanke.
Och att det är en pågående konflikt med att frigöra sig från alla människors kontrollbehov, deras jävla vidskepelser. Man får inte göra sig obekväm. Man får absolut inte säga något som rubbar deras dogmatism. Då ska man inrättas i ledet genom olika utstuderade metoder. Det låter ju inte så jävla andligt det här men så upplever jag det. Jag är så förbannat trött på all denna religiositet i detta landet och den barnslighet som följer på den.
Så det ville være fint, hvis det som er lige nu, ville forandre sig til noget du synes er bedre? Hvad er det der synes tingene skal være på en anden måde end de er?
En tanke som gör anspråk på alla de känslor som uppstår i olika situationer. En tanke som säger den är sårad. En tanke som säger "stå på dig annars gör någon annan det". Alla dessa tankar som uppstår i olika situationer är en personlighet som jag identifierar mig med. Jag är inte denna personlighet. Denna personlighet är där som en av många. Den är ett uttryck av mig, en reflektion av mig och som sådan är den det viktigaste av allt i hela världen. Där finns inget bättre, intelligentare, kunnigare än denna persona och den ska bara fatta detta och slappna av och låta det ske som måste ske. Den är DEN viktigaste biten av hela pusslet.
Jag vill inte tro jag vill VETA. Fint! Hvad VED du?
Absolut Ingenting. Det enda jag vet är att jag inte vet. Men det gäller alla andra också. Deras sanning, deras dogmer är inte mina och jag måste börja stå upp för mig och sluta med att leta efter sanningen där ute, när där inte finns något där ute så är det ren galenskap. Men samtidigt kan jag aldrig veta när jag förlorar mig i världen. Jag är Sanningen, Jag är Sinnet. Och Fria är personen som uttrycker sidor av Mig med lika stor sanningshalt som någon annan. Jag måste våga möta den absoluta Ensamheten och sluta tro att där finns band (tankar) som binder mig som en marionett och att där finns någon som drar i snörena och får mig att sprattla. Där finns inga band, där finns ingen som drar i några snören. Där finns bar jag och mina tankar och Fria är en av dessa.

Mvh Fria

dreamer

Postby dreamer » Tue May 21, 2013 4:45 pm

Hej Fria
Där finns bar jag och mina tankar och Fria är en av dessa.
Er det noget du VED?

KH Vivi

fria

Postby fria » Wed May 22, 2013 3:18 pm

Hej Vivi,
Där finns bara jag och mina tankar och Fria är en av dessa.
Er det noget du VED?
Jag börjar se ett mönster. Mitt lidande beror på i vilken av världarna jag befinner mig i en situation, när jag är ensam eller med andra. Vilken av världarna lyser jag upp med min uppmärksamhet. Upplever jag verkligheten eller upplever jag tankarna. Är jag i verkligheten med alla mina sinnen, ser jag verkligen, hör jag verkligen, luktar jag verkligen, smakar jag verkligen, känner jag verkligen alla kroppsliga förnimmelser, eller låter jag tankarna tala om vad jag ska se, höra, lukta, smaka, känna. Riktar jag min nyfikenhet åt det som verkligen händer eller låter jag tankarna komma in och trasa sönder verkligheten. Låter jag tankarna komma in och trasa sönder och ljuga så skadar jag mig själv. Jag tror jag så smått börjar förstå innebörden av självförakt.

Mvh Fria

fria

Postby fria » Wed May 22, 2013 8:10 pm

Hej Vivi,
Där finns bara jag och mina tankar och Fria är en av dessa.
Er det noget du VED?
Jag VET att jag existerar.

Mvh Fria

dreamer

Postby dreamer » Wed May 22, 2013 9:12 pm

Kære Fria
Jag börjar se ett mönster. Mitt lidande beror på i vilken av världarna jag befinner mig i en situation, när jag är ensam eller med andra. Vilken av världarna lyser jag upp med min uppmärksamhet. Upplever jag verkligheten eller upplever jag tankarna. Är jag i verkligheten med alla mina sinnen, ser jag verkligen, hör jag verkligen, luktar jag verkligen, smakar jag verkligen, känner jag verkligen alla kroppsliga förnimmelser, eller låter jag tankarna tala om vad jag ska se, höra, lukta, smaka, känna. Riktar jag min nyfikenhet åt det som verkligen händer eller låter jag tankarna komma in och trasa sönder verkligheten. Låter jag tankarna komma in och trasa sönder och ljuga så skadar jag mig själv. Jag tror jag så smått börjar förstå innebörden av självförakt.
Storartet! det er alt du behøver for at finde ud af om der er et separat jeg eller ej!

KH Vivi

dreamer

Postby dreamer » Wed May 22, 2013 9:15 pm

Hej igen Fria

Er der et separat jeg?
Er du den der tænker tankerne?
Har du kontrol over noget?
Er det din krop?

Hvad er svaret på disse spørgsmål?

KH Vivi

dreamer

Postby dreamer » Wed May 22, 2013 9:47 pm

Du ved du eksisterer

Hvad er du og eksisterer du som en ny måde at identificere dig med noget - ligesom med det separate jeg?

KH Vivi

fria

Postby fria » Thu May 23, 2013 12:58 pm

Hej Vivi,
Er der et separat jeg?
Om där fanns ett separat jag , då skulle det jaget alltid vara detsamma, väldigt stabilt. Men så är inte fallet. Jag identifierar mig med många jag, ett jag som vill ha lugn och ro, ett jag som blir rastlös, ett jag som söker konflikt, ett jag som kritiserar, ett jag som tycker synd om, och så där håller det på. Så, nej där kan inte finnas något separat jag. Så det jaget som identifierar sig med är inget jag. Det är en tanke som låtsar att det är ett jag.
Er du den der tænker tankerne?
Om jag skulle tänka tankarna så skulle jag välja att inte tänka jobbiga tankar. Jag skulle bara tänka tankar som var bra för mig, som gynnade mig. Men så är det inte. Tankarna är som jagen lika instabila och bräckliga. Dom försvinner så fort man tittar på dom. Precis som med jagen.
Har du kontrol over noget?
Nej, jag känner det inte så. Jag kan inte välja vilka av världarna jag ska uppmärksamma. Jag kan inte välja när jag ska somna på kvällen, när jag ska vakna på morgonen. Jag kan inte välja att sluta bli gammal, precis som jag inte kunde välja att födas, kan jag inte välja att dö.
Er det din krop?
Jag tittar mig i spegeln och tänker vem är det? Den förändras hela tiden, den är inte heller stabil.
Hvad er svaret på disse spørgsmål?
Jagen, tankarna dom försvinner lika fort som dom uppstår. Ibland något längre om det är envisa tankar, men fortfarande bara några dagar, sedan försvinner dom. Kroppen har hållit ett bra tag men den förändras hela tiden, från dag till dag. Så inget av detta är stabilt, det uppstår och försvinner så nej inget av detta är jag.

Mvh Fria

dreamer

Postby dreamer » Thu May 23, 2013 3:56 pm

Hej Fria

har du nogen som helst tvivl om at du har gennemskuet illusionen om det separate jeg?

KH Vivi

fria

Postby fria » Fri May 24, 2013 3:14 pm

Hej Vivi,
har du nogen som helst tvivl om at du har gennemskuet illusionen om det separate jeg?
Nej, där finns bara en massa tankar som gång på gång upprätthåller en historia om ett individuellt jag.

Mvh Fria

dreamer

Postby dreamer » Fri May 24, 2013 7:14 pm

Hi Fria

Jamen så er der her nogle spørgsmål til dig:

1. Er der på nogen måde et separat 'selv', 'mig', 'jeg'? Har der nogensinde været det?
2. Forklar i detaljer, fra din egen oplevelse, hvad illusionen om et separat selv er, hvornår det starter og hvordan det virker,? Beskriv det som du ser det nu.
3. Hvordan føles det at se dette? Hvad er forskellen fra før du startede denne dialog? Fotæl om de sidste par dage.
4. Hvad var det sidste skub, der fik dig til at se?
5. Er der noget i livet som du beslutter, kan påvirke, vælge eller kontrollere? Får du noget til at ske? Giv eksempler fra din egen oplevelse.
6. Noget at tilføje?

Du kan besvare alle på en gang, et par stykker ad gangen eller et for et, som det passer dig

KH Vivi

dreamer

Postby dreamer » Tue May 28, 2013 6:13 am

Fria?

fria

Postby fria » Tue May 28, 2013 8:40 am

Hej Vivi,
Fria?
Jag ska svara. Jag hinner inte just nu. Jag vill vara grundlig. Jag vet det handlar om min mot andra viljor.

Mvh Fria

dreamer

Postby dreamer » Tue May 28, 2013 10:04 am

Fint!

Return to “Other Languages”